۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۰۵

سرلشکر جعفری در همایش بسیج دانشجویی:

پست های کلیدی نظام باید توسط نیروهای انقلابی و بسیجی اداره شود

پست های کلیدی نظام باید توسط نیروهای انقلابی و بسیجی اداره شود

فرمانده سپاه پاسداران گفت: تا زمانیکه پست های کلیدی نظام و سلسله مراتب مسئولیتی در کشور توسط نیروهای انقلابی و بسیجی و با این تفکر اشغال و غالب نشود، ما همچنان در مرحله سوم انقلاب خواهیم ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در همایش سالروز بسیج دانشجویی که امروز شنبه در سالن دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: بسیج تنها تفاوتش با سپاه پاسداران این است که سپاه یک سازمان موظفی است برای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن ولی بسیج سازمان غیرموظف است اما وجه مشترک بسیج با سپاه این است که در جهت اهداف انقلاب اسلامی حرکت می کند.

وی با بیان اینکه هر چه جلو می رویم باید بتوانیم در عرصه های مختلف وظیفه خطیر پاسداری از انقلاب اسلامی را دنبال کنیم، افزود: باید نگذاریم رهبر معظم انقلاب تنها بماند و کمک های عملی و اقدامات عملی در عرصه های مختلف انجام بدهیم که هرچه زودتر اهداف انقلاب اسلامی محقق شود.

فرمانده سپاه با اشاره به اینکه اینک در ماه محرم نیز هستیم، ادامه داد: انقلاب اسلامی در مسیر و شعار نهضت عاشورا حرکت می کند و اولین نکته ای که هر نیروی انقلابی باید مدنظر داشته باشد اطاعت پذیری محض از خدا و سلسله مراتب ولایت است، همانطور که در قیام امام حسین(ع) اطاعت محض از خداوند متعال و امام حسین(ع) را مشاهده کردیم و از بارزترین ویژگی یاران امام حسین و حضرت ابوالفضل اطاعت پذیری محض از ولایت بود.

سرلشکر جعفری ادامه داد: هر نیرویی که خودش را در انقلاب اسلامی تعریف می کند و خود را انقلابی می داند اگر این اطاعت پذیری محض را نداشته باشد، ما نمی توانیم بگوییم این نیرو، نیروی انقلابی با ویژگی های اسلامی است، حتی اگر ذاتا انقلابی باشد و روحیه انقلابی و طرفداری از مردم داشته باشد، مثل نیروهای چپ یا کمونیستی که اینها از طبقه محرومین حمایت می کنند ولی ویژگی بارز نیروی انقلابی مومن شیعه اطاعت محض از ولایت است.

وی در ادامه با بیان اینکه تشخیص نیروهای انقلابی در بعضی مواقع سخت می شود، افزود: بعضی‌ها که مقداری صداقتشان بیشتر است البته به این نمی شود صداقت گفت، منظور این است که از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند، زودتر لو می روند ولی هر چقدر پیچیدگی افراد بیشتر شود که بعضا به آن سیاسی کاری نیز گفته می شود کار مشکل می شود و انسان در تشخیص آنها دچار مشکل می گردد.

فرمانده کل سپاه در ادامه با قرائتی از آیه قرآن کریم گفت: خداوند متعال در این آیه قسم یاد کرده که بعضی از افرادی که ادعای ایمان و ولایت پذیری می کنند در جایی که اختلاف وجود دارد اعتقادی به این ندارند، لذا کسانی که در انقلاب اسلامی مسئولیت بزرگ و بالا می پذیرند باید چارچوب نظام اسلامی را قبول داشته باشند بخصوص بحث تبعیت از ولایت شرط اصلی برای مسئولینی است که می خواهند برنامه ریزی و سیاست های رهبری و اسلام را پیاده کنند .

وی ادامه داد: شاید مواردی داشته باشیم در ذهن که مثلا یک نفر از نظر سلامت سوءاستفاده نکردن از بیت المال متعهد باشد یا طرفدار برخی از اصول انقلاب یا ارزش های انقلاب مثل عدالت باشد اما اگر شرط ولایت پذیری محض را نداشته باشد ممکن است ما دچار اشتباه شویم و نتوانیم افراد را از همدیگر تفکیک کنیم. این مشکل در طول تاریخ انقلاب ما وجود داشته و ریزش ها و رویش های انقلاب بخاطر همین مساله است.

سرلشکر جعفری در ادامه سخنان خود به حضور استقامت و پایداری در برابر دشمن اشاره کرد و گفت: این موضوع یک معیار اصلی است که در اکثر سخنان حضرت آقا و همینطور صحبت های اخیرشان وجود داشته است در انقلاب اسلامی اگر بخواهیم افراد را بسنجیم باید بر اساس معیار استقامت و پایداری در برابر دشمن بسنجیم.

وی ادامه داد: بعضی افراد ممکن است نظری غیر از نظر ولایت داشته باشند ولی وقتی نظر ولایت را متوجه می شوند آن نظر را در عمل قبول می کنند البته اگر کسی ذوب در ولایت باشد نباید نظری غیر از نظر ولایت داشته باشد حالا این مساله خیلی سخت است ما رتبه پایین تر را در نظر می گیریم لذا وقتی در عمل بر اساس نظر ولایت اقدام می کنیم مشکلات حل می شود و مشکل اساسی کشور و عقب ماندگی های موجود بر همه موارد دقیقا به این مساله برمی گردد.

فرمانده سپاه افزود: سیاست های حضرت آقا در مورد اقدامات آفندی و تهاجمی یعنی موضع گیری در برابر دشمن باید حالت تهاجمی داشته باشد را باید رعایت کنیم ولی وقتی می خواهیم اقدام عملی بکنیم می بینیم افراد به سختی حاضر می شوند در مورد این موضوع صحبت کنند و از حالت دفاعی خارج شوند حالت آفندی و تهاجمی همان حالتی است که حضرت امام(ره) داشتند البته آن زمان هم همه حرف های حضرت امام(ره) پیاده نمی شد.

سرلشکر جعفری در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت داشتن روحیه جهادی اشاره کرد و گفت: روحیه جهادی در برابر تهدیدات سخت دشمن فقط جنگ نیست، بلکه در همه عرصه ها و فعالیت‌های اجتماعی از جمله در بعدهای علمی، سیاسی و عقیدتی باید روحیه جهادی داشته باشیم موضوعی که با آن هنوز فاصله زیاد داریم.

وی به موضوع استکبارستیزی مورد نظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: استکبارستیزی ویژگی اصلی انقلاب اسلامی است اما باز خیلی از افراد خود را در زمره افراد انقلاب اسلامی می‌دانند ولی این اصل اساسی و محوری انقلاب اسلامی را فراموش می کنند در حالیکه جوهره اصلی انقلاب اسلامی استکبارستیزی است.

فرمانده سپاه ادامه داد: ما مشاهده می کنیم برخی افراد می گویند چه لزومی دارد جلوی آمریکا بایستیم یا جلوی زورگویی ها بایستیم و با توجیه اینکه به نفع مردم سخن می گویند چنین تفکراتی را ابراز می کنند. در واقع اینها دنبال بهانه هستند برای کنار گذاشتن شعار اصلی ولی اگر ظلم ستیزی را از انقلاب بگیریم انقلاب تعطیل می شود.

وی در مورد استقامت و پایداری در برابر دشمنان گفت: حضرت آقا عامل اصلی داشتن چنین روحیه‌ای را نزد اولیا، انبیاء و مومنین در برخورد صادقانه با عهد و پیمان الهی بیان کردند و ایستادگی در راه حق مساله ای است که ما در آن دچار مشکل هستیم چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل فردی و باید این اصل انقلاب اسلامی در حرکت بسیجی، موضوع محوری باشد.

فرمانده سپاه در ادامه به هدف بسیج اشاره کرد و گفت: هدف بسیج و دانشجوی بسیجی باید این باشد که حاکمیت تفکر بسیجی و انقلابی در جامعه ما شکل بگیرد.

وی ادامه داد: حضرت آقا می فرمایند مرحله سوم انقلاب اسلامی که در آن گیر کردیم اسلامی شدن همه دستگاه های نظام اسلامی است. در دهه دوم انقلاب شاهد بودیم افرادی می گفتند انقلاب کردیم و نظام اسلامی پیاده شده است پس چه لزومی دارد که انقلاب را ادامه دهیم و در سال 78 شعار توقف انقلاب را مطرح کردند و حضرت آقا در همان موقع یک سری صحبت های انقلابی تندی انجام دادند و از همان موقع چفیه انداختند بر دوششان و دشمنان را تهدید کردند اگر راهی وجود نداشته باشد کربلایی دیگر رخ خواهد داد و منظور این بود که حرکت کربلایی انجام می‌دهیم.

سرلشکر جعفری ادامه داد: تا زمانیکه پست های کلیدی نظام و سلسله مراتب مسئولیتی در کشور توسط نیروهای انقلابی و بسیجی و با این تفکر اشغال نشود و غالب نشود ما همچنان در مرحله سوم انقلاب خواهیم ماند.

فرمانده سپاه ادامه داد: یکی از روحیات انقلابی در مباحث مدیریتی قالب شکنی است و چالش اصلی در انقلابی ماندن این است که باید تلاش کنیم در جایی که هستیم روحیه انقلابی را توسعه دهیم و راه حل این امر به دست شما دانشجویان است. با خدای خود عهد و پیمان ببندید که این روحیه انقلابی حفظ شود تا بتوانید در آینده سرنوشت کشور تاثیرگذار باشید.

وی سپس به اصل 150قانون اساسی اشاره کرد و گفت: طبق اصل 150 قانون اساس فلسفه وجودی سپاه پاسداران پاسداری از انقلاب و دستاوردهای انقلاب است و منظور از پاسداری، پاسداری محافظه کارانه نیست ، اگر سپاه بخواهد پاسداری غیر محافظه کارانه انجام دهد باید از انقلاب اسلامی پیش رونده محافظت کند.

سرلشگر جعفری در ادامه نشست و پس از پایان سخنان خود به دانشجویان حاضر در همایش گفت: چنانچه کسی سوالی دارد مطرح کند تا به طور حضوری به آنها پاسخ دهم .

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه ادغام جهاد با وزارت کشاورزی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: یکی از اقدامات غیر انقلابی که تفکر ادغام سپاه و ارتش را داشت ، جهاد را با کشاورزی ادغام کرد و اگر جهاد دوباره احیا شود یکی از اقدامات و خدمات بزرگ خواهد بود البته الان تا به حدی بسیج سازندگی آن کارها را انجام می دهد.

وی در پاسخ به سوال همان دانشجو مبنی بر اینکه چرا برای جذب افراد برای قرارگاه سلمان این همه مدرک گرایی ملاک قرار می گیرد، گفت: در این مورد بحث مدرک و مدرک گرایی نیست بلکه در قرار گاه سلمان به دنبال این هستیم با توجه به ماموریتها افراد را براساس ضریب هوشی و استعدادی جذب کنیم و این اقدامات انجام گرفته به خاطر این است در عمل تبعیض نباشد و موضوع مدرک و مدرک گرایی مطرح نیست.

فرمانده سپاه در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا سپاه در بحث عفاف و حجاب اقداماتی را انجام نمی دهد گفت: در مقابله با بد حجابی  و موضوع عفاف و حجاب سپاه و بسیج بنا به تدبیر مقام معظم رهبری منع شده اند به خصوص از اقدامات سلبی کاری که ما بلدیم کار سلبی است البته 4 تا 5 سال است که در جلسه ایجابی وارد شدیم که کار بسیار سختی است مقابله با پدیده بی حجابی کار بسیار سختی است، فعلا کار به نیروی انتظامی سپرده شده است.

وی ادامه داد: حضرت آقا نظرات جزئی و ریزی دارند که در قالب طرح صالحین و طرح امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر حضرت آقا به جلو می رود و باید کمی صبر بکنیم.

سردار جعفری در واکنش به سخنان این دانشجو مبنی بر اینکه آیا 30سال زمان کافی برای صبر کردن نبوده است، گفت: هیچ کدام از دولتهایی که از اول انقلاب سر کار آمده اند ، اراده واقعی برای حل مساله حجاب و عفاف نداشتند اگر زمانی دولتی سر کار بیاید تا اراده واقعی برای حل یکی از معضلات اجتماعی را داشته باشد و این را باور و در این زمینه کاری انجام دهد آن موقع چند سال برای تحقق این امر زمان لازم است.

کد خبر 2181023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha