۲ آذر ۱۳۹۲، ۲۱:۱۹

باهنر:

روحانی با روسای جمهور گذشته جلسات سمبلیک برگزار کند/ به نتیجه رسیدن مذاکرات به معنای حل مشکلات نیست

روحانی با روسای جمهور گذشته جلسات سمبلیک برگزار کند/ به نتیجه رسیدن مذاکرات به معنای حل مشکلات نیست

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه دولت باید نگاه رو به گذشته خود را هر چه زودتر کات کند گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات به معنای حل مشکلات اقتصادی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمدرضا باهنر در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که عصر امروز در محل دائمی این تشکل سیاسی برگزار شد با اشاره به ویژگی های مرحوم عسگراولادی گفت: عسگراولادی از یاران کم نظیر و بی نظیر انقلاب بود که از آغاز نهضت انقلاب تا آخرین لحظات حیاتش در خدمت انقلاب بود.

وی با اشاره به خاطره ای از مرحوم عسگراولادی ادامه داد: در آغاز نهضت امام خمینی زمانی که رژیم پهلوی قصد داشت حضرت امام را از جلوی راه خود بردارد عسگراولادی و یارانش تلاش کردند در کوچه و بازار و نامه جمع کردند که امام از مراجع تقلید است و نهایتا تصمیم خشن رژیم پهلوی تبدیل به تبعید حضرت امام به خارج از کشور شد بنابراین ایشان شاقول ولایتی فکر کردن و فکری حرف زدن بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به گزارش 100 روزه دولت گفت: بعضی ها می گفتند گزارش در مورد عملکرد 100 روزه دولت است اما برخی از آقایان دیگر گفته اند که این گزارش در مورد شاخص هایی است که این دولت تحویل گرفته است و در واقع می خواهد وضعیت شرایطی را که تحویل گرفته است تشریح کند.

باهنر با اشاره به عملکرد دولت در این 100 روز در حوزه سیاست خارجی گفت: فعلا فعالیت های دولتی در حوزه سیاست خارجی در بحث هسته ای متمرکز شده است که کلید این مذاکرات هسته ای از سفر روحانی به نیویورک خورد.

وی افزود: تیم مذاکره کننده تلاش های سنگین و جدی را با توجه به سیاست های راهبردی که رهبر انقلاب تحت عنوان نرمش قهرمانانه عنوان کرده اند در این مذاکرات داشته اند اما برخی نگرانی ها نسبت به این مذاکرات وجود دارد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: عده ای نگران این هستند که مبادا تیم مذاکره کننده از خط قرمزها عبور کند و به اصطلاح به جاده خاکی بزند و برخی ها هم نگرانی این هستند که مبادا تیم دیپلماسی آنقدر سخت بگیرد که مذاکرات به بن بست بیانجامد.

تحریم ها ورق پاره نیست

وی با بیان اینکه تحریم ها ورق پاره نیست گفت: ما مانند احمدی نژاد به این اعتقاد نداریم که تحریم ها ورق پاره است و همچنین به این موضوع هم اعتقاد نداریم که دلیل و علت علی الطلاق وضعیت فعلی کشور تحریم ها باشد همچنان که رهبر انقلاب نیز نسبت به تعبیرهایی که در مورد تحریم ها شد بیان داشتند که در شعب ابوطالب نیستیم بلکه در وضعیت خیبر هستیم.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه تاثیر تحریم ها در اقتصاد و تورم و تورم فعلی بیش از 30 درصد نبوده است گفت: 70 درصد از مسائل و مشکلات اقتصادی را می توان با خرد جمعی، اعتدال، تدبیر، تدوین اقتصاد مقاومتی و سیاست های راهبردی حل کرد.

وی همچنین در مورد ویژگی های تیم مذاکره کننده گفت: هیات ایرانی در یک جنگ جدی بین المللی است و این عزیزان سردارهای ما در این جنگ هستند و به آنان اعتماد داریم و از آنان حمایت می کنیم اما خط قرمزهای نظام هم مشخص است و آنان هرگز از این خط قرمزها عبور نخواهند کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس خبرهایی که می شویم 1+5 می خواهد حداکثر امتیازها را بگیرد و حداقل امتیاز را بدهد که البته تیم ایرانی هم از خط قرمزهایش عبور نمی کند درست است که ما خبرها را نداریم اما نیازی هم نیست که داشته باشیم چرا که اگر بر فرض محال تیم مذاکره کننده از خط قرمز هم عبورکند و قراردادی را بر خلاف مصالح کشور امضا کند این قرارداد باید در کشور عملیاتی شود که ما نیز در داخل حواسمان است و اجازه چنین کاری را نمی دهیم بنابراین این نگرانی ها بی مورد است.

باهنر با بیان اینکه ایران بدنبال بازی برد - برد در این مذاکرات است گفت: این طور به نظر می رسد که 1+5 بدنبال بازی برد - باخت هستند و اگر این استراتژی را در پیش بگیرند ما بازی باخت - باخت را دنبال می کنیم.

به نتیجه رسیدن مذاکرات به معنای حل مشکلات اقتصادی نیست

وی با تاکید بر اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات به معنای حل مشکلات داخلی نیست گفت: 70 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تصمیم گیری های داخلی است و تنها 30 درصد آن مربوط به تحریم ها می شود که این 70 درصد نیز تنها با خرد جمعی قابل حل است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به آمارهایی که توسط دولت ارائه می شود تصریح کرد: دولت در این مدتی که روی کار آمده است یک سری آمارها اعلام کرده که نسبتا آمار درست و قابل اعتمادی است اما در کنار آن آمار تاسف بار و سنگینی هم هست.

وی با بیان اینکه هر دولتی اعم از دموکراتیک و غیر دموکراتیک تلاش می کند با هر شاخص اصلی موفق باشد گفت: بالا بودن سطح تولید اقتصادی، پائین بودن سطح عمومی قیمت ها به عبارتی تورم، بالا بودن سطح اشتغال و توسعه انسانی از شاخص هایی است که هر دولتی سعی می کند بهترین آمار را داشته باشد اما متاسفانه امروز این شاخص ها مناسب نیست.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: رشد اقتصادی در سال 91 منهای 5.4 درصد بوده است که بسیار تاسف بار است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با تورم نقطه به نقطه هم 46 درصد تورم داشته ایم که اکنون به 43 درصد رسیده است. در زمان هاشمی هم تورم 49 درصدی را تجربه کرده بودیم اما بعد از 7-8 ماه عادی شد و این تورم مستمر بالای 30 درصد را پیش از این سراغ نداشتیم.

باهنر همچنین در مورد نرخ بیکاری ادامه داد: وقتی که تولید منهای 5 درصد برسد معنی آن این است که یا اکثر بنگاهها تعطیل شده اند و یا شاغل ها بیکار که این هم آمار تاسف برانگیزی است در طبقه جوان از 16 تا 25 سال 25 درصد آنها بیکار هستند.

وی با اشاره به گزارشی که رئیس جمهور می خواهد به مردم ارائه دهد تصریح کرد: اینکه رئیس جمهور بیاید از وضعیتی که تحویل گرفته گزارش دهد امری طبیعی است اما باید در کنار آن هم بگوید که چه اقدامی می خواهد برای رفع آن انجام دهد.

دولت نگاه رو به عقب را تمام کند

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در توصیه به دولت گفت: دولت تا 3 الی 4 ماه می تواند بگوید که دولت گذشته این کار و یا آن کار را کرده اما به هر حال باید روند گذشته اصلاح شود و ما خواهش و توصیه امان به این است که نگاه به عقب را تمام کند البته هنوز جا دارد که نگاه رو به گذشته داشته باشد اما این نقدها هم باید عادلانه ،عالمانه و به دور از بی انصافی باشد.

وی با اشاره به کارهای مثبتی که دولت در این 100 روز انجام داده تصریح کرد: مدتی بود شاخص ها در کشور، طلا، دلار و ملک شده بود اما امروز به یک ثبات قیمتی رسیده که اگر دولت فکری برای 400 میلیارد تومانی نقدینگی کشور نکند دوباره این پول به بازار سرازیر می شود و بخشی از بازار را ملتهب خواهد کرد.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بهترین نسخه برای حل مسائل اقتصادی را هدایت نقدینگی به سمت تولید دانست و گفت: 400 میلیارد تومان نقدینگی مانند شمشیر دولبه است که اگر  دولت بتواند آن را به سمت تولید هدایت کند مشکلات حل می شود و نتواند دوباره همچون سیل و شبیه خونی بازار را ملتهب خواهد کرد و دولت باید یک سری سیاست های راهبردی در کشور داشته باشد.

دولت خرجش بیش از دخلش است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دولت خرجش بیش از دخلش است گفت: نظام بروکراسی کشور مملکت را بسیار گران اداره می کند که یکی از علت های تورم 40 درصدی نیز مربوط به همین عدم تعادل در بودجه عمومی دولت است.

باهنر همچنین با بیان اینکه 10 درصد از تورم 40 درصدی سهم مسکن مهر  است گفت: اگر مسکن مهر نبود امروز تورم 30 درصدی داشتیم البته دولت احمدی نژاد می خواست مشکلات مسکن را حل کند اما ایرادش این بود که مسکن مهر را به صورت پروژه ای انجام داد و به خاطر خانه دار شدن یک میلیون خانواده 10 درصد تورم به 18 میلیون خانوار دیگر تحمیل شد و امروز نیز یک توقع به حق اجتماعی نیز ایجاد شده است.

وی در ادامه هدفمند سازی یارانه ها را یکی از معضلات و مشکلات دولت برشمرد و اضافه کرد: متاسفانه این قانون از همان روز اول منحرف شد و ما قصدمان این بود که از ابتدا با 20 هزار تومان یارانه نقدی خانوارها شروع شود که دولت از 40 هزار تومان شروع کرد و دولت برای پرداخت این یارانه های نقدی ماهانه 500 تا 700 میلیارد تومان کسری دارد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به راه حل های موجود برای حل کسری بودجه پرداخت یارانه های نقدی گفت: دولت سه راه بیشتر ندارد یا باید هزینه را کم کند یا درآمدها را اضافه کند و یا از راههای غیر اقتصادی کسری بودجه خود را تامین کند.

وی گفت: دولت برای کم کردن هزینه بایدچند دهک را حذف کند که این طرح را نیز مجلس مطرح کرد که یک سری از یارانه بگیران حذف شود اما دولت گفت من نمی توانم سه دهک پولدار را شناسایی کنم بنابراین این طرح منتفی شد اما طبق همین قانون فعلی دولت هر دهک و خانواری که تشخیص دهد برای گرفتن یارانه نقدی ذیصلاح نیست می تواند یارانه اش را حذف کند و این موضوع نیاز به قانون و یا اجازه از مجلس ندارد.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در مورد دومین راه حل دولت برای تامین کسری بودجه هدفمند سازی یارانه ها گفت: دولت می تواند بخشی از درآمدهایش را با گران کردن فرآورده ها افزایش دهد البته قانون نیز این حکم را داده و دولت می تواند مطابق با افزایش تورم فرآورده ها و یا بعضی از کالاها را را گران کند که دولت از این کار هم امتناع کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  با اشاره به سومین راه حل دولت برای تامین بودجه یارانه های نقدی تصریح کرد: یک راه دیگر می تواند و آن همانی بود که تاکنون احمدی نژاد انجام می داد یعنی دولت از بانک مرکزی و یا بنگاههای دولتی پول بگیرد و به مردم بدهد که این امر نیز کسری بودجه در پی دارد.

دولت باید برای رفع مشکلات اقتصادی تصمیمات شجاعانه بگیرد

باهنر با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی تصمیم گیری سخت است، خاطرنشان کرد: دولت باید برای حل مشکلات اقتصادی تصمیمات سخت، شجاعانه و مدبرانه بگیرد و منتظر تصمیم های آسان نباشد.

وی گفت: بودجه نامتعادل است و بودجه جاری در حال افزایش و دولت باید تصمیم شجاعانه اتخاذ کند تا بودجه جاری افزایش نیابد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: دولت مدعی است که بالای 300 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم که دولت تنها تا آخر سال می تواند 10 هزار میلیارد تومان آن را بدهد. بنابراین پروژه های عمرانی نیز باید غربالگری و بعضی از آنان نیز باید اولویت بندی شود.

وی افزود: البته در تصمیمات اقتصادی همیشه یک عده ای ضرر و عده ای دیگر سود خواهند کرد و یک تصمیم نمی تواند منافع همه را در بر داشته باشد اما امروز در شرایطی هستیم که دولت باید آن تصمیم شجاعانه را بگیرد تا بودجه عمومی متعادل شود.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین با اشاره به عملکرد سیاسی دولت در این صد روز گفت: ما به روسای جمهور گذشته که نگاه می کنیم همه آنها به نوعی مسئله دار شده اند و دلیل آن هم این است که هر مسئولی می آید یک خط قرمزی دور خودش می کشد و عملکرد نیروهای گذشته را زیر سئوال می برد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از اول انقلاب تاکنون هر چه پیشرفت  و آبادانی داشته ایم در همین دولت های گذشته به مرور صورت گرفته است و نمی توانیم خدمت دولت های گذشته را زیر سئوال ببریم.

دولت با روسای جمهور و وزرای گذشته جلسات مشورتی سمبلیک برگزار کند

باهنر در پیشنهادی به دولت جدید گفت: به من به آقای روحانی نیز این پیشنهاد را دارم که وزرا و مسئولین به صورت سمبلیک با وزرا و مسئولین قبلی جلسه بگذارند و آن را نیز رسانه ای کنند البته لازم نیست این جلسه جلسه تصمیم گیری باشد. حتی استانداران نیز می توانند این کار را بکنند که این جلسات از لحاظ روحی روانی آرامش بخش خواهد بود.

وی افزود: حتی خود آقای روحانی نیز می تواند روسای جمهور گذشته را دور خود جمع کند البته اگر بتواند آقای احمدی نژاد را تحمل کند و حتی می تواند با این روسای جمهور هر چند وقت یک بار پیش مقام معظم رهبری نیز بروند من این توصیه را حتی به نمایندگان مجلس نیز داشتم.

دولت هر چه زودتر تغییر مدیران را کات کند

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه با تغییر دولت ها نباید همه مسئولین تغییر کنند گفت: ما همواره مملکت را از نیمی از مدیران لایق محروم می کنیم اما باید داستان تغییرات درکشور ما یک زمانی کات شود و از دولت نیز می خواهیم هر چه زودتر تغییرات را کات کند که این نیز به نفع کشور است.

روحانی به اصولگرایان هم نیم نگاهی بکند

وی با بیان اینکه دولت با شعار اعتدال، خردگرایی و فراجناحی روی کار آمد گفت: منهای بعضی از انتصاب ها عموما انتصاب هایی که در دولت انجام شده از اصلاح طلبان و جناح چپ بوده است اما این افراد بدخیم نبوده اند اما قرار بودآقای روحانی از معتدلین همه نیروها استفاده کند اما امروز فقط از نیروهای اصلاح طلب استفاده کرده است که ما توقع داشتیم به اصولگرایان نیز نیم نگاهی داشته باشد.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: البته شاید هم روحانی حق داشته باشد چرا که اصولگرا از وی در  انتخابات حمایت نکردند اما امیدواریم که ایشان از جناح های مختلف در کشور استفاده کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد انتخابات مجلس آینده تاکید کرد: قطعا همه گروهها و جناح های سیاسی کشور از جمله دولت تلاش خواهند کرد که در مجلس آینده بیشترین کرسی را کسب کنند اما من از صحبت از انتخابات مجلس را زودهنگام می دانم و امروز باید کارهای تشکیلاتی انجام شود.

عقربه جای خوبی ایستاد

باهنرهمچنین در مورد انتصاب ولایتی به عنوان رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ابتدا به آقای ناطق نوری این سمت پیشنهاد شده بود اما من فکر می کنم عقربه جای خوبی ایستاد و ولایتی به خوبی می تواند این مرکز را اداره کند.

وی با اشاره به جانشینی دبیرکلی جبهه خط امام و رهبری گفت: ما بدیلی برای مرحوم عسگراولادی نمی توانیم پیدا کنیم اما قرار بر این شده است که اعضای شورای مرکزی جبهه ابتدا در درون تشکیلات خودشان مشورتی بکنند تا رئیس جبهه با اجماع انتخاب شود و پیش بینی می کنم که تا نزدیک شدن چهلم مراسم مرحوم عسگراولادی جبهه بتواند به یک نتیجه برسد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در مورد مذاکرات ژنو نیز خاطرنشان کرد: ما خط قرمزهایی داریم که تیم مذاکره کننده از آن عبور نمی کند و نه عبور از آن ممکن است.

کد خبر 2181116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha