۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۹:۳۴

عباسی مطرح کرد:

نگاه توحیدی تنها راه حل بسیاری از مشکلات جهان امروز

نگاه توحیدی تنها راه حل بسیاری از مشکلات جهان امروز

اصفهان - خبرگزاری مهر: کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک با اشاره به اینکه نگاه توحیدی تنها راه حل بسیاری از مشکلات جهان امروز است، نسبت به تماشای برخی انیمیشن های کودک هشدار داد و گفت: غربی ها از طریق انیمیشن هایی همجون پاندای کونگ فو کار پیش از شکل گیری اصول توحیدی در کودکان به طریق غیر مستقیم سبک زندگی غیرتوحیدی را به آنها القاء می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباسی دوشنبه شب در همایشی با عنوان دکتریال سبک زندگی اسلامی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به تفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی اظهار داشت: سبک زندگی غربی ها بر اساس اومانیزم پایه گذاری شده و آنها اصالت زندگی  را بر محور بشریت قرار داده اند.

وی افزود: بر اساس این دیدگاه همه چیز در هستی حول محور بشریت می چرخد و به همین دلیل انسان مبنای تعیین حق و باطل قرار گرفته است.

منشاء حقوق بشر( Human right) از اومانیزم است

کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک با بیان اینکه منشاء حقوق بشر اومانیزم است، بیان کرد: زمانی که بشر برای خودش حقوقی تعیین کرد مقوله‌ای به نام سبک زندگی به وجود خواهد آمد که این سبک زندگی در تفکر غربی دین نامیده شده است.

وی ادامه داد: غرب 10 تعریف در ارتباط با دین دارند که مهم ترین آن بیان می دارد که دین همان سبک راه و راه روش زندگی است و در نتیجه بر اساس این دیدگاه دین های متعددی در غرب ایجاد شده که حتی جادوگری نیز جزو آن است.

مبنای پاردایم توحیدی خدامحوری است

عباسی با اشاره به سبک زندگی اسلامی تاکید کرد: در این سبک محوریت همه چیز تشخیص حق و باطل به جای دیدگاه بشری، خداوند است و بر این مبنا پروردگار در قاب شارع مقدس و قرآن این اصول را بیان می کند و این گونه اعلامیه جهانی حق خدا در برابر حقوق بشرغربی قرار می گیرد.

وی  با بیان اینکه از دل حق خدا چارچوبی به نام دین شکفته می شود، اضافه کرد: انبیاء در راه دین خدا جاده ای از دنیا به آخرت می سازند که در دو طرف این جاده گاردیل های معروف و منکر قرار دارد.

کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک تاکید کرد: بدین ترتیب پیامبران چارچوب حرکت در راه صحیح را با تعیین حدود ایجابی و سلبی امر خدا تعیین می کنند که خروج از هرکدام از این گاردیل های معروف و منکر  خروج از  جاده مستقیم هدایت است.

در تفکر خدامحور، دین تعیین کننده سبک زندگی است

وی با بیان اینکه چنین دینی واحد است و برخلاف سبک غربی متعدد نیست، افزود: تفاوت بین تفکر اومانیسم و خدامحوری این است که در تفکر اومانیسم دین از دل سبک زندگی بیرون می آید اما در در تفکر خدامحوری دین تعیین کننده سبک زندگی است.

عباسی  اظهار داشت: از  گذشته تاکنون سه دسته فهم در امر دین به نام های پاردایم تثلیثی، ثنویتی و توحیدی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه از پیش از قرون وسطی تا کنون تمام علوم غربی بر پایه تثلیث بنیان نهاده شده است، افزود: در زمان یونانیان، پس از ورود مسیحیت به دل اندیشه یونانی و در دوره رنسانس که مسیحیت کنار گذاشته شد این دیدگاه تغییری نداشته است.

کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک با اشاره به اینکه درشرق نیز نگاه ثنویتی درباره علوم وجود دارد، گفت: این دیدگاه امور متضادی همچون شب و روز، زن و مرد، حق و باطل همگی را لازم و ملزوم هم می داند در حالیکه از دیدگاه اسلامی گرچه ثنویت را در برخی مسایل مانند شب و روز می پذیرد اما درباره اموری مانند حق و باطل این دو را لاز م و ملزوم نمی داند.

شرقی ها در حال القای ددیگاه ثنویتی از طریق رسانه هستند

وی با اشاره به اینکه شرقی ها در حال القای دیدگاه ثنویتی از طریق رسانه های دیجیتال و فیلم هستند، تاکید کرد: در بخشی از انیمیشن پوی خبیث از سریال انیمیشین پاندای کونگ فو، پو در آینه خودش را به شکل پوی خیر وشر می بیند.

عباسی ادامه داد: پوی خیر احمق است و پوی شر جذاب است و در نهایت این دو تلفیق می شوند و پو می فهمد که در وجودش خیر و شری است که باید آنها را به تعادل برساند و بدین ترتیب به کودکان تنها در طی 22 دقیقه القا می کند که که خباثت را در وجود خود پذیرفته و میان خیر و شر هماهنگی ایجاد کنند.

وی پارادایم توحیدی را سومین فهم دینی عنوان کرد و تاکید کرد: در دین ما چهار ثنویت متباین، ضد هم (شب و روز)، ثنویت مترادف (بشر و انسان) و ثنویت توحیدی مطرح است که در نوع آخر یکی از دو امر ثنوی نفی و دیگری اثبات می شود و حد وسطی وجود ندارد.

کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک اضافه کرد: حق و باطل ، کفر و ایمان، شک و یقین، نور و ظلمات، هدایت و ضلالت از این دسته هستند که حد تعادلی برای آن وحود ندارد و یکی از  آنها از دیدگاه دینی قابل پذیرش است.

وی تصریح کرد: کودکان با مشاهده انیمیشن های یاد شده پیش از شکل گیری بنیه اعتقادی و توحیدی از طریق انیمیشنی زیبا با ثنویت آشنا می شود و از طریق القای غیر مستقیم به جای مفهوم توحیدی در می یابد که باید میان حق و باطل تعادل برقرار کند.

پاردایم اسلامی کامل ترین فهم دینی است

عباسی تاکید کرد: پارادایم اسلام کامل‌ترین فهم از دین است و فهم تثلیثی و نگاه ثنویت دینی گرچه در برخی موارد صحیح است اما کامل نیست.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب که سبک زندگی از اصول اساسی در تمدن‌سازی نوین اسلامی است، تاکید کرد: بنابراین سبک زندگی محدود به ظواهر نمی‌شود و باید براساس علم توحیدی تبیین شود.

نگاه توحیدی تنها راه حل مشکلات جهان امروز است

کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیکی  با بیان اینکه نگاه توحیدی تنها راه حل بسیاری از مشکلات جهان امروز است، گفت: برای تببین سبک زندگی دین فهم درست دین لازم است و بر این اساس علوم ما نیز باید دینی شود.

کد خبر 2197118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha