۹ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۴۹

مهر گزارش می دهد؛

آلودگی بیش از حد زیست محیطی در اصفهان طی هفته گذشته پنهان ماند

آلودگی بیش از حد زیست محیطی در اصفهان طی هفته گذشته پنهان ماند

هفته گذشته در خاموشي رسانه ها و بي خبري مردم، عددهاي قابل تاملی از شاخص آلودگي هواي اصفهان ثبت شد كه در ميان همه كلانشهرهاي كشور بي سابقه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته در خاموشي رسانه ها و بي خبري مردم، عددهاي قابل تاملی از شاخص آلودگي هواي اصفهان ثبت شد كه در ميان همه كلانشهرهاي كشور بي سابقه بوده و به جاي اعلام وضع فوق العاده، حتي مهدكودكها نيز تعطيل نشد.

ثبت عدد شاخص آلودگي 307

هفته گذشته به دليل پايداري هوا در سراسر كشور، تقريبا در تمامي كلانشهرها، كيفيت هوا كاملا محسوس كاهش يافت و در برخي كلانشهرها به مرز هشدار رسيد. در اين بازه زماني بيشترين مانور رسانه ها روي شهر تهران بود و حتي مهدكودكها و مدارس در اين كلانشهر به دليل آلودگي هوا تعطيل شد و مقررات سختگيرانه اي در ارتباط با حمل و نقل درون شهري اتخاذ شد، همه اينها در در حالي بود كه ميانگين عدد شاخص آلودگي در تهران طي روزهاي سه شنبه هفته گذشته تا شنبه اين هفته بين 145 تا 160 متغير بود، در اصفهان اعداد بالاتر از200 و حتي در مقطعي بالاتر از 300، مرز اضطرار و بحران را هم رد كرده بود و طبق قانون و مطابق با جدول شاخص آلودگي هوا (AQI) بايد شرايط اضطراري و بحراني اعلام مي شد.

بابك صادقيان رييس اداره آزمايشگاههاي حفاظت محيط زيست اصفهان به مهر مي گويد: "بين ساعات 1 تا 7 صبح پنجشنبه گذشته، ميانگين شاخص آلودگي در شهر اصفهان به ركورد 307 رسيد حتي در اتوبان شهيد خرازي اين عدد به رقم 356 رسيد"

اين ميانگين آلودگي تاكنون در كلانشهرهاي كشورمان ثبت نشده است.

تراژدي اصفهان تكميل شد

در حالي كه اعداد ميانگين آلودگي در تهران بين 150 تا 160، و در اراك ميزان ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون به 166 و دي اكسيد گوگرد به 179، رسيده و سبب تعطيلي مدارس و مهدكودكها شده بود در اصفهان ميانگين آلودگي كه از وبسايت اداره كل محيط زيست استان اصفهان به دست آمده، به شرح زير بود:

سه شنبه 3 ديماه: ميانگين 24 ساعته 172 (شرايط بسيار ناسالم، گذشتن از مرز هشدار) هيچ مركزي تعطيل نشد، طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا نشد، سايت اداره كل حفاظت محيط زيست استان و پورتال استانداري قطع شد.

گذر از هشدار، ورود به شرايط اضطرار!

چهارشنبه 4 ديماه: ميانگين 24 ساعته 258 ( شرايط خطرناك، گذشتن از شرايط هشدار و ورود به شرايط اضطرار) هيچ مركزي تعطيل نشد! طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا نشد، سايتهاي استاني همچنان قطع بود.

براي ساعاتي ورود به حالت بحراني!

پنجشنبه 5 ديماه: ميانگين 24 ساعته 255(شرايط خطرناك، گذشتن از شرايط هشدار، قرار گرفتن در شرايط اضطرار) همچنان مانند روزهاي گذشته شهر و شهروندان بي خبر روند عادي و طبيعي زندگي خود را طي مي كردند، حتي برخي گمان مي كردند به دليل سردي هوا آنچه را مي بينند مه است و براي تهران كه ميزان آلودگي آن 100 واحد كمتر بود، غصه مي خوردند! ميانگين آلودگي از ساعات ابتدايي پنجشنبه تا حوالي صبح گستره 300 و مرز اضطرار را هم رد كرده بود.

آلودگی هوا در تهران در یک روز آلوده

جمعه 6 ديماه: با وجود كاهش شديد حجم رفت و آمد شهري به دليل تعطيلي روز جمعه همچنان شرايط خطرناك وميانگين 24 ساعته 235 بود(شرايط خطرناك، گذشتن از مرز هشدار)، هنوز هم اكثر مردم از ماجراي آلودگي خبردار نشده بودند.

ثبت ركوردهاي جديد!

شنبه 7 ديماه: ميانگين 24 ساعته به عدد 288 رسيد! ( شرايط خطرناك، گذشتن از شرايط هشدار، قرار گرفتن در شرايط اضطرار و نزديك شدن ميانگين به شرايط بحراني)، هيچ مهدكودك و مدرسه اي تعطيل نشد.

پیش بینی نادرست هواشناسی

نماینده اداره كل هواشناسي هفته گذشته در جلسه ستاد بحران بیان کرد: شنبه اين هفته از شدت آلودگي هاي اصفهان كم مي شود اما روز يكشنبه بر شدت آلودگيها افزوده مي شود. كاملا بر عكس اين پيش بيني روز شنبه آلودگي ها به اوج خود رسيد و دقيقا از ساعات ابتدايي روز یکشنبه تا ساعت 8 صبح همان روز، آلودگي با روند كاهشي محسوسي به عدد 197 رسيد.

گزارش ميداني از شهر

بر روي تمامي سطوح لايه اي نازك شبيه به گرد و خاك نشسته است. در كوچه و خيابان طيف وسيعي از مردم در حال سرفه هاي شديد ديده مي شوند. در جدول بين المللي وصف شرايط با اعداد متفاوت شاخص آلودگي AQI توضيح شرايط بالاي عدد 200 يا شرايط خطرناك آمده است: نشانه هاي واضحي در توان و عملكرد افراد سالم بوجود مي آيد كه اين نشانه ها ممكن است با علايم مشخص و يا بيماريهاي آني همراه شود.

غفور راستين مدير حوادث و فوريتهاي پزشكي استان اصفهان به مهر مي گويد: پرسنل اورژانس در اين چند روز به 603 ماموريت اعزام شده اند كه بيش از 102 مورد آن مربوط به بيماران قلبي و تنفسي بوده است.

وي از آماده باش اورژانس خبر داده و مي گويد: با استقرار سه اكيپ در مناطق اصلي شهر، علاوه بر آماده باش به شهروندان آموزش و اطلاع رساني را نيز انجام مي دهيم.

...............

گزارش: احسان مرادی
 

کد خبر 2205082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha