۹ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۳۰

گزارش خبری/

تقابل مرد یخی و بیوه های سیاه در روسیه/دو ماه سخت در انتظار کرملین

تقابل مرد یخی و بیوه های سیاه در روسیه/دو ماه سخت در انتظار کرملین

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: وقوع دو انفجار تروریستی در روسیه ظرف کمتر از 24 ساعت و اینکه انفجار روز یکشنبه توسط یک زن انجام شده بار دیگر موجب شده تا واژه "بیوه های سیاه" تبدیل به تیتر اول رسانه های جهان شوند.

واژه بیوه های سیاه در روسیه به زنان انتحاری گفته می شود که شوهرانشان در عملیات های انجام شده در قفقاز کشته شده اند و آنها برای گرفتن انتقام همسرانشان دست به عملیات های انتحاری می زنند. 

ظهر دبروز یکشنبه ایستگاه قطر ولگوگراد صحنه انفجاری انتحاری بود که در نتیجه آن دست کم 16 نفر کشته شده و نزدیک به 40 نفر دیگر نیز زخمی شدند در حالیکه مسکو هنوز از شوک این انفجار خارج نشده بود انفجار دیگری در ولگو گراد که در جنوب مسکو واقع شده رخ داد که 10 کشته و 10 زخمی برجا گذاشت. این انفجار موجب شد تا امنیت روسیه بویژه در زمان برگزاری بازی های المپیک زمستانی که در ماه فوریه انجام می شوند، تبدیل به یکی از سوژه های داغ رسانه های جهان شود.

پس از انفجار روز یکشنبه اعلام شد که یک زن عامل این انفجار بوده است. رسانه های روسی اعلام کرده اند که این زن با یک دستگاه اتوبوس از داغستان به ولگوگراد آمده و سپس در نزدیک درب ورودی ایستگاه قطار این شهر خود را منفجر کرده است.

در ماه اکتبر نیز روسیه شاهد دو انفجار بود که در این انفجارها نزدیک به 40 نفر کشته شدند. عامل این دو انفجار نیز زنان یا به قول روس ها همان بیوه های سیاه بودند. نکته جالب در مورد انفجارهای ماه اکتبر آنکه این انفجارها نیز در همین شهر ولگوگراد انجام شده بودند.

در آوریل سال 2010 میلادی نیز مسکو شاهد یک انفجار انتحاری بود که در آن نزدیک به 50 نفر کشته شدند. عامل این انفجار نیز همسر یکی از افراطیون کشته شده در تحولات قفقاز شمالی بود.

تصویر عامل انتحاری آوریل 2010 روسیه

این انفجارها در حالی رخ می دهند که روسیه در ماه فوریه سال 2014 میلادی (کمتر از شش هفته دیگر) میزبان بازی های المپیک زمستانی خواهد بود. در همین رابطه "دکوعمراف" رهبر تروریست های حاضر در داغستان اعلام کرده که تمام توان خود را به کار می گیرد تا از برگزاری این مسابقات در روسیه جلوگیری کند.

کشته شدن یکی از معاونان عمراف در هفته گذشته، می تواند انگیزه ای باشد برای افزایش تحرکات نیروهای عمراف در روسیه و انجام عملیات های تروریستی از سوی آنها.

عمراف که خطرناک ترین تروریست حاضر در منطقه لقب گرفته از نیروهای خود خواسته تا با انجام عملیات های تروریستی روسیه را ناآرام کرده و بدین ترتیب امکان برگزاری مسابقات المپیک از بین برود. این در حالی است که مسکو برای برگزاری این بازی ها میلیاردها روبل سرمایه گذاری کرده و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، نیز خواستار تشدید تدابیر امنیتی برای برگزاری بهتر بازی های المپیک زمستانی شده است.

فعالیت گروه های افراطی در داغستان از مدت ها قبل مورد نگرانی کرملین بوده است. انجام انفجارهای تروریستی در مناطق مختلف روسیه از سوی این گروه ها موضوعی بوده که وقوع آن همواره در رسانه های جهان درج شده و برخی از کشورهای مخالف روسیه نیز این خبرها را با توجه بیشتری پوشش داده اند.

نکته دیگری که در این بین باید در نظر گرفته شود این است که تعداد زیادی از افراطیون حاضر در قفقاز، برای کمک به تروریست های حاضر در سوریه به این کشور عربی نقل مکان کرده اند و ممکن است با شدت گرفتن تحولات در روسیه این افراد قصد بازگشت به آسیای میانه و اقدام علیه مسکو را داشته باشند.

اکنون در فاصله شش هفته مانده به برگزاری بازی های المپیک باید دید که آیا تدابیر مرد یخی روسیه می تواند امنیت این مسابقات را فراهم کند یا آنکه نیروهای دکو عمراف که خود را امیر قفقاز می داند این کشور را تبدیل به منطقه ای جدید برای جولان تروریست ها می کنند.

------------------------------

گزارش از عبدالحمید بیاتی

کد خبر 2205227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha