۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۵۷

سهم ناچیز شبکه حمل و نقل ریلی کالا در بنادر/ بندر شهید رجایی چشم انتظار تحول آفرینی در شبکه ریلی است

سهم ناچیز شبکه حمل و نقل ریلی کالا در بنادر/ بندر شهید رجایی چشم انتظار تحول آفرینی در شبکه ریلی است

بندرعباس - خبرگزاری مهر: نشست مشترک مدیران عامل و اعضاء هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی کشور و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی تنگناهای موجود و راهکارهای تقویت حمل و نقل ترکیبی از طریق ریل در بزرگترین بندر تجاری ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست مشترک سه ساعته میان معاونین وزیر راه و شهرسازی در بندر شهید رجایی که عصر پنج شنبه برگزا شد، علاوه بر مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره دو سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن، مدیران کل حوزه دریایی و بندری و راه آهن سه استان هرمزگان، خوزستان، مازندران نیز حضور داشتند.

توسعه صادرات، واردات و ترانزیت ریلی از بنادر کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت های کریدور شمال-جنوب، مهمترین مباحثی بود که مدیران ارشد حمل و نقل کشور در این نشست پیرامون آن به بحث و تبادل نظر نشستند.

لزوم افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در ابتدای این نشست گفت: در حمل و نقل کشور همواره اولویت با حمل و نقل از طریق ریل است که باید این سهم در کشور از طریق بنادر شمالی و جنوبی تقویت شود.

محمد سعید نژاد از تدوام برگزاری این جلسات به صورت دوره ای در کلیه بنادر کشور، با حضور مدیران بخش های دریایی و ریلی خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جلسات رفع گره های موجود و هماهنگی بین این دو بخش برای افزایش سهم راه آهن در حمل و نقل از بنادر است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور ما بخش عمده ای از حمل و نقل کالا از دریا انجام می شود، گفت: در این میان سهم بنادر جنوبی از وزن و ارزش کالاهای تخلیه شده در کشور بیشتر است.

سعید نژاد ادامه داد: طی9 ماهه ابتدای سال جاری 100 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال 92 به 136 میلیون افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور یادآور شد: در این میان، مجتمع بندری شهید رجایی با تخلیه و بارگیری 87 درصد از مجموع کالای کانتینری کشور جایگاه اول بنادر را به دست آورده است.

سهم ناچیز شبکه حمل و نقل ریلی کالا در بنادر کشور

وی خاطرنشان کرد: از مجموع کل عملیات حمل و نقل ریلی در بنادر، سهم بندر شهید رجایی پنج ویک دهم، بندر امام خمینی(ره) 5.3، بندرامیرآباد 2درصد و بندرخرمشهر0.4 درصد بوده است که نیازمند برنامه ریزی منسجم به منظور افزایش این ارقام می باشیم.

معاون وزیرراه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تکمیل شبکه خطوط ریل کشور، افزایش امکانات ریلی در محوطه های بندری، رفع نقاط تلاقی مسیرهای رفت و آمد ریل و جاده در بنادر و ایجاد سیاست های تشویقی برای صاحبان کالا از جمله مواردی است که باید برای توسعه جابجایی کالا از طریق شبکه ریلی برنامه ریزی شود.

سعید نژاد بیان کرد: از مجموع کالای جابجا شده در این مدت در بنادر 21 هزار واگن و2 میلیون و 118 هزار کامیون بارگیری شده است که باید از پتانسیل های بخش راه آهن بیشتر استفاده شود.

توسعه حمل و نقل ریلی به منظور پوشش تقاضای واقعی بار و مسافر

در ادامه این نشست، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به بیان دیدگاه ها و مشکلات این دو بخش پرداخت و گفت : برگزاری این جلسات نوید بسیار خوبی برای توسعه فعالیت ها در هر دو بخش بنادر و دریانوری و راه آهن است تا ظرف یکی دو ماه آینده شاهد جهش های خوبی در این حوزه ها باشیم.

محسن پور سید آقایی با اشاره به برنامه توسعه حمل و نقل ریلی به منظور پوشش تقاضای واقعی بار و مسافر، ایمنی کالا، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و کاهش ترافیک از جمله مزایای حمل و نقل ریلی عنوان کرد.

وی افزود: عدم سرمایه گذاری جدی بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی، پایین بودن قیمت سوخت به دلیل تبعیض در عوارض پرداختی برای استفاده از شبکه ریل و افزایش قیمت تمام شده جابجایی ریلی برای صاحبان کالا از مهم ترین مشکلات این بخش است.

استقبال شرکت رجا از راه اندازی پایانه ریلی-کانتینری در بندر شهید رجایی

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از راه اندازی پایانه ریلی-کانتینری در بندر شهید رجایی استقبال کرد و گفت: با توجه به اینکه حجم عظیمی از مواد معدنی بنادر کشور از بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری می شود، این کالا می تواند از طریق ریل به سایر نقاط ترانزیت، صادر یا وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود امسال جابجایی کالا از طریق ریل از 22 میلیارد تن - کیلومتر به 40 میلیارد تن-کیلومتر افزایش یابد که نرخ افزایش 15 درصدی را در بر خواهد داشت.

بندر شهید رجایی چشم انتظار تحول آفرینی در شبکه ریلی

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده در این بخش داد و گفت: هم اکنون 49 کیلومتر خط ریلی در مجتمع بندری شهید رجایی ایجاد شده است تا دسترسی راه آهن به تمام نقاط این بندر تقویت شود.

استیری خاطرنشان کرد: پایانه ریلی-کانتینری بندر شهید رجایی هم اکنون در 2 فاز با ظرفیت 700 هزار کانتینر درسال اجرا شده که با ورود کشتی های کانتینری به این بندر شاهد انقلابی در افزایش فعالیت های ریلی و کاهش زمان رسیدن کالا به مقاصد خواهیم بود.

توسعه شبکه ریلی زمینه ساز کاهش ترافیک در غرب بندرعباس

رضا شاکری مدیرکل راه آهن استان هرمزگان نیز در این نشست از تلاش های صورت گرفته در احداث پایانه ریلی و کانتینری در بندر شهید رجایی قدردانی کرد.

وی ادامه داد: با احداث پایانه های ریلی مواد معدنی و مواد نفتی که مطالعات و اجرای آن در اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حال انجام است، بخش ریلی در این بندر و همچنین استان هرمزگان رونق بیشتری خواهد یافت.

شاکری همچنین تصریح کرد: با اجرای این طرح توسعه شاهد کاهش ترافیک در غرب شهر بندرعباس خواهیم بود.

پیش از برگزاری این نشست، مدیران عامل و اعضاء هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی کشور و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی آیین ویژه ای از سوی گارد تشریفات مجتمع بندری مورد استقبال قرار گرفتند.

کد خبر 2220158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha