۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۲۳

نویسنده ای که با اولین رمانش برنده جایزه کتاب سال کاستا شد

نویسنده ای که با اولین رمانش برنده جایزه کتاب سال کاستا شد

نیتن فیلر با اولین رمانش، «هراس سقوط»، که درباره از دست دادن، گناه و بیماری‌های روانی است برنده جایزه کتاب سال کاستا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی.بی.سی، این کتاب تجربه‌های متیو هولمز، یک جوان نوزده ساله را دنبال می‌کند که بعد از دیدن مرگ برادرش در یک پارک تفریحی دچار مشکلات روحی می‌شود.

رز ترمین نویسنده و رییس هیات داوران جوایز گفت: این رمان با توجه به اینکه یک رمان اول بود به طور خارق العاده ای با اراده بود. این داستان تنها درباره اسکیزوفرنی نیست، بلکه درباره اندوه از دست دادن یک عزیز است.

فیلر که خودش قبلا پرستار بخش سلامت روانی بوده است هنگامی که جایزه 30 هزار پوندی‌اش را در مراسمی که در لندن برگزار شد دریافت می‌کرد شوکه به نظر می رسید. او گفت با توجه به اینکه شانس برنده شدن خود را چک کرده بود سخن‌رانی دریافت جایزه آماده نکرده بود، اما از داوران و همسرش امیلی تشکر کرد.

فیلر با دریافت این جایزه کیت اتکیسنون رمان نویس را شکست داد. کتاب «زندگی بعد از زندگی» نوشته اتکینسون بهترین شانس برای دریافت جایزه را در این رقابت داشت. از نویسندگان دیگری که در میان رقبا قرار داشتند می توان به لوسی هیوز هالت در بخش زندگینامه با کتاب «قله» و مایکل سیمونز رابرتس شاعر با ششمین مجموعه شعری‌اش «فروشنده مواد خشک»  اشاره کرد. کریس ریدل با کتاب کودک «دختر گوتیک و روح یک موش» نیز در فهرست نهایی نامزدان جای داشت.

به گفته ترمین مشکل خاصی در طی مراحل نهایی انتخاب این رمان وجود نداشت اما تصمیم نهایی کاملا هم متفق القول نبود. او گفت: این کتاب در میان لیستی بسیار خوب از کتاب‌های دیگر خود را نمایان کرد. صدایی که با آن نویسنده داستانش را تعریف می کند با خط مشی کلی داستان کاملا هماهنگی دارد و تا پایان نیز بسیار خوب خود را حفظ می کند. این کتاب بدون اینکه کاملا احساساتی باشد بسیار تکان دهنده است و ما امیدواریم کتاب‌های بیشتری از این نویسنده در آینده ببینیم. گرفتن همچین داستان فوق‌العاده ای از زندگی حرفه ای اش و زندگی بخشیدن به آن به این طریق کاری حقیقتا فوق العاده است.

رمان «هراس سقوط» توسط هارپرکالینز با قرارداد قابل توجه شش رقمی خریداری شد.

نیتن فیلر سی و دو ساله یک نویسنده و سخنران در زمینه نویسندگی خلاقانه دانشگاه بت اسپا است. او پرستار سلامت روانی هم هست که سال های سال در بخش خدمات سلامت روانی برستول کار کرده است. فیلر همچنین تا کنون در فستیوال ادبی چلتنهام و فستیوال هی نیز ظاهر شده است و شاعری بالفطره او در فستیوال های سراسر بریتانیا از جمله لتیتود، پورت الیوت و ویلدرنس شناخته شده است. فیلم کوتاه کمدی او «ادیپوس» در سال 2005 برنده جایزه بهترین فیلمساز تازه کار بی بی سی و چندین جایزه مختلف دیگر شد. 

کد خبر 2224205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha