۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

جامعه باستان شناسی ایران در نامه ای مطرح کرد:

ناپایداری دولت های پیشین در دولت جدید هم ادامه دارد/ از روند تخصص زدایی در مدیریت میراث فرهنگی جلوگیری شود

ناپایداری دولت های پیشین در دولت جدید هم ادامه دارد/ از روند تخصص زدایی در مدیریت میراث فرهنگی جلوگیری شود

جمعی اعضای جامعه باستان شناسی کشور اعلام کردند که استعفای رئیس سازمان میراث فرهنگی نشان می دهد ناپایداری هایی که در دو دولت پیشین وجود داشت، در دولت جدید نیز ادامه یافته و سازمان میراث فرهنگی همچنان در وضعی بحرانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، جامعه باستان شناسی ایران در نامه اعتراضی به تغییرات پی در پی انجام شد در سازمان میراث فرهنگی نامه ای را به خبرگزاری مهر ارسال کرد در این نامه آمده:"

روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برای اهالی میراث فرهنگی نیز امید تازه ای بود اما هنوز شش ماه از حضور آقای نجفی به عنوان نخستین رییس میراث در دولت یازدهم نگذشته که خبر استعفای ایشان منتشر شد. «جامعۀ باستان شناسی ایران» طی شش ماه گذشته از انتصاب مدیران متخصص در سازمان میراث فرهنگی دفاع و پشتیبانی کرد. بار دیگر ضمن صحه گذاردن بر آن حمایت ها، همچنان خواستار تداوم این روند هستیم. با وجود این، نمی توان نسبت به انتصاب برخی مدیران غیرمتخصص یا ناآشنا به حوزۀ میراث فرهنگی و حضور افراد غیرمتخصص در شورای انتصابات این سازمان هشدار نداد.

باید توجه داشت که انتصاب هر مدیری در این سازمان فی  نفسه به معنای تصمیم گیری در قبال همۀ هستی و آینده میراث فرهنگی و معنوی ایرانی-اسلامی و نیز میراث فرهنگی بشری در این سرزمین است. اهالی میراث فرهنگی، دوست داران و متخصصان حوزۀ میراث فرهنگی از جمله «جامعۀ باستان شناسی ایران» به عنوان نهادی صنفی-تخصصی خواهان ثبات مدیریت در سازمان میراث فرهنگی هستند و یکی از کلیدی ترین لوازم بهبود وضع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را «ثبات مدیریتی» آن می  دانند؛ امری که با تأسف در یک دهۀ گذشته از آن دریغ شده است.

این امر ممکن نخواهد بود مگر با توجه ویژه دولت، مجلس و به ویژه شخص رئیس جمهور محترم به مقوله میراث فرهنگی از طریق حمایت جدی و عملی از این سازمان در جهت رفع کاستی ها و ساماندهی امور. بر این اساس، «جامعۀ باستان شناسی ایران» خواهان توجه ویژه مسؤولان کشور به موارد زیر است:

 1- سازمان میراث فرهنگی در چند سال گذشته یکی از سیاسی ترین نهادهای دولتی بوده است؛ خاصیت تحمیلی که با ماهیت و وظایف ذاتی آن ناهمخوان است. استعفای آقای نجفی نشان از این دارد که ناپایداری هایی که در دو دولت پیشین شاهد بودیم، در دولت جدید نیز ادامه دارد. شواهد حاکی از آن است که سازمان میراث فرهنگی همچنان در وضعی بحرانی قرار دارد. «جامعۀ باستان شناسی ایران» از عدم ثبات در مدیریت این سازمان همچنان نگران است و ادامه ناپایداری های مدیریتی را نشانه تداوم رویکردهای نادرست به مدیریت سازمان میراث فرهنگی ارزیابی می کند.

با توجه به میزان آسیب ها و لطمات فراوانی که در سال های گذشته بر پیکره میراث فرهنگی و سازمان متولی آن وارد شده، از رئیس جمهور محترم می خواهیم که در اسرع وقت از روند مخربی که ناشی از مدیریت غیرتخصصی و ناپایداری مدیریتی است جلوگیری کند. بنابراین، تا هنگام عادی شدن وضعیت این سازمان خواهان توجه ویژۀ دولت و مجلس به مسایل آن و بویژه خواستار توجه و حمایت جدی و مستمر رییس جمهور محترم از این سازمان هستیم.

2- با توجه به غنا و گستردگی مواریث فرهنگی ایران، چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی و باتوجه به پیشینه و پیامدهای منفی مدیریت های غیرتخصصی و آسیب ها و لطمات فراوانی که تاکنون سازمان میراث فرهنگی متحمل شده، «جامعۀ باستان شناسی ایران» پیشنهاد می کند و از قوای مجریه و مقننه می خواهد که با همکاری یکدیگر طرح وزرات خانه شدن این سازمان را با فوریت در دستورکار خود قرار دهند.

ارتقای سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، گذشته از این که مسئولان آن را در برابر نمایندگان مردم، اهالی میراث فرهنگی و کارشناسان پاسخگو خواهد کرد، ناپایداری های مدیریتی و غیرتخصصی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. بدون ارتقای سازمان میراث فرهنگی به سطح یک وزراتخانه، بی ثباتی در مدیریت و رویکردهای غیرتخصصی در مدیریت آن همچنان در تمامی دولت های آینده نیز (با هر گرایش سیاسی) مشاهده خواهد شد و پس از این نیز شاهد خسارات و بی سامانی های بیشتری در حوزۀ میراث فرهنگی خواهیم بود. بی تدبیری در بروز چنین شرایطی موجب کناره گیری مدیران صاحب تجربه ای که به مسایل میراث فرهنگی نگاه فرهنگی و علمی داشته اند، شرایط میراث را وخیم تر از گذشته خواهد کرد و زمینه های بازگشت نگاه های سوداگرانه به میراث را فراهم خواهد نمود.

3- یکی از مهمترین مشکلاتی که در سالهای گذشته گریبان گیر سازمان میراث فرهنگی بوده، بی توجهی به تخصص گرایی و نظرات بدنه کارشناسی و متخصصان حوزه میراث فرهنگی بویژه در انتصاب مدیران ارشد بوده است. کارشناسان، متخصصان و اهالی میراث فرهنگی از جمله «جامعۀ باستان شناسی ایران» امیدوار بودند که در دولت تدبیر و امید دیگر شاهد چنین بی توجهی هایی به کارشناسان و متخصصان نباشند و انتظار داشتیم که روند تخصص گرایی در مدیریت سازمان جایگزین گردد. 

از رئیس جمهور محترم و رئیس جدید سازمان می خواهیم به این خواسته کارشناسان و متخصصان حوزه میراث فرهنگی توجه کافی نشان دهند و از روند تخصص زدایی در مدیریت میراث فرهنگی که در سالهای گذشته بسیار شاهد بودیم جلوگیری کنند. باتوجه به خسارت های سال های گذشته، حوزه و مقوله میراث فرهنگی نیازمند مدیریت تخصصی و کارآمد است. بی شک بی توجهی به این مسئله شدت خسارات و پیامدهای منفی آن را علیرغم برنامه ها و تعهدات دولت تدبیر و امید، افزایش خواهد داد.

«جامعۀ باستان شناسی ایران» از رئیس جمهور محترم جناب آقای روحانی می خواهد که ضمن حفظ استحکام در مدیریت کلان سازمان میراث فرهنگی، به سخنان کارشناسان و متخصصان این عرصه توجه نمایند و نقدهای مشفقانه را مورد توجه جدی قرار دهند. این جامعه همچنبن از رئیس محترم جمهور می خواهد که به میثاق خود با میراثیان پایبند بماند و به وعده های خود در رابطه با میراث فرهنگی کشور عمل کند."

کد خبر 2226173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha