۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۲۳:۱۸

اسلاملو:

حاضر نشدم برای حضور در هالیوود اسمم را تغییر دهم/ از تجهیزات سینمایی تا نخود و لوبیا را به لبنان بردیم

حاضر نشدم برای حضور در هالیوود اسمم را تغییر دهم/ از تجهیزات سینمایی تا نخود و لوبیا را به لبنان بردیم

نشست خبری فیلم شهابی از جنس نور به کارگردانی محمدرضا اسلاملو ساعتی قبل در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد .

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا اسلاملو در ابتدای صحبتهای خود گفت : این دومین تجربه سینمایی من در عرصه فیلم های داستانی است این در حالی است که من همیشه با فیلم های مستند حرف خود را زده ام البته که معتقدم هر فلیمسازی برای ساخت یک فیلم حرف های برای گفتن دارد که این حرف ها برایش بسیار مهم هستند و ای کاش فرصتی برایم فراهم می شد که این فیلم امشب به صورت دوبله برای تماشاگران اکران می شد تا آنها بهتر می توانستند با فیلم ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه موضوع مطرح شده در فیلم موضوعی است که به حال و آینده همه ما ارتباط دارد ، ادامه داد: حتم داشته باشید اگر در این فیلم حرفی برای گفتن نداشتم آن را نمی ساختم . و از اینکه حالا توانسته ام فیلمی با موضوع جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان بسازم خیالم کاملا راحت است چرا که وظیفه خود می دانستم که در قالب این فضا اثر سینمایی را بسازم. همه ما باید بدانیم که این اتفاق و کشف حقایق ماورایی آن یک اتفاق آخر الزمانی است که به این زودی تمام نمی شود .حالا من قدم اول را برداشته ام و به طور یقین اشتباهاتی را نیز در این فضا مرتکب شدم که از دیدن منتقدان سینمایی پنهان نخواهد ماند انا همین که توانستم به سهم خود حرفی را پیرامون موضوع فیلم بزنم من را قانع خواهد کرد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: زمانی من امکان حضور در هالیوود را به بهترین شکل ممکن داشتم اما شرط آن ها برای ماندن من در هالیوود آن هم با بهترین شرایط تغییر اسمم از محمدرضا به نام دیگر بود که خوشبختانه من هیچگاه تن به چنین درخواستی ندادم و راهی را که انتخاب کرده بودم را ادامه دادم.

وی با تمجید از حضور امین زندگانی در این فیلم سینمایی خاطر نشان کرد: قبل از شروع فیلمبرداری به امین زندگانی پیشنهاد دادم که می تواند بین سه زبان فارسی، انکلیسی و عربی یکی را برای خوانش متن انتخاب و او در کمال تعجب سخت ترین زبان را برای بازی در این فیلم که عربی بود را انتخاب کرد و این کار هر بازیگری نیست  که بتواند به درستی واژه های عربی را با بازی بازیگر عربی منطبق کند. به همین خاطر در همه جا اعلام کردم که باید قدر چنین بازیگرانی را دانست.

اسلاملو افزود : البته قبل از حضور امین ما فیلمنامه ای را که به سه سال خون دل خوردن اماده کردیم به یک بازیگر مطرح سینما پیشنهاد دادیم اما او به ما اعلام کرد که کار سفارشی انجام نمی دهد و این موضوع به قدری برای دردآور بود که هیچ وقت فراموشش نخواهم کرد . چرا که این فیلم سفارشی نیست و اثری است که برگرفته از جان و دل من بود.

کارگردان فیلم شهابی از جنس نور درباره بودجه این فیلم سینمایی هم گفت : متاسفانه در ابتدای ساخت این فیلم از سوی مدیران سازمان سینمایی و نهادهای فرهنگی دیگر وعده هایی زیادی برای کمک گرفتیم اما بنا به دلایلی قرعه حمایت از این فیلم به جای دیگری افتاد که متاسفانه آن نهاد هم کمترین حمایت ها از ما کرد کما اینکه ما از تجهیزات سینمایی گرفته تا نخود و لوبیای تغذیه خود را از ایران به لبنان بردیم تا در هزینه ها صرفه جویی شود. حتی من اعلام کردم تا زمانی که حقوق همه عوامل را ندادید به من نیز دستمزد ندهید به همین جهت از همگی شما  که دغدغه بودجه این فیلم را دارید می خواهم ما را وارد بازی های رایج بودجه ای نکنید زیرا این فلیم نان دانی نبوده  و نیست وهمه می دانند ما در ایام فیلم با چه مشقتی در بدترین هتل استراحت می کردیم .

وی درباره نحوه اکران عمومی این فیلم سینمایی نیز گفت: این فیلم قبل از اینکه بخواهد اکران عمومی شود نیازمند موسیقی جدید و تدوین مناسب است که باید وقت زیادی صرف آن کرد. ما تلاش کردیم که فیلم در اکران نیز موفق باشد چرا که بر این باوریم فیلم آن حدی حرف برای گفتن دارد که تماشاگر تا پایان فیلم از صندلی خود بلند نشود . البته که مردم این روزهای ما عادت دارند در سینما فقط تماشاگر یک یا دو ژانر سینمایی باشند برای همین عادت دادن انها برای تجربه یک فضای جدید کار بسیار سختی است که امیدوارم در این راه موفق باشیم .

این کارگردان با اشاره به ساخت موسیقی این فیلم هم افزود: قرار بود محمدرضا علیقلی در این پروژه با ما همکاری داشته باشد و او در ابتدا با عشق فراوانی به پروژه پیوست اما در نیمه های راه برای این فیلم آن قدر حواشی درست کردند که او نیامده ما را ترک کرد.

اسلاملو درباره اکران خارجی این فیلم سینمایی نیز خاطر نشان کرد: هنوز برنامه ریزی دقیقی برای اکران خارجی این فیلم انجام نگرفته است اما در شرایطی که تکفیری ها در این فضا شیطنت های زیادی می کنند باید نحوه اکران فیلم دارای فضای متفاوتی باشد. البته شاید بسیاری از پخش کنندگان و فعالان اکران جرات زیادی برای اکران خارجی این فیلم نداشته باشند اما من خوشحالم که اولین قدم را برداشتم و میدان را خالی نکردم . اینها آمده اند تا حق را زیر پا بگذارند بنابراین نباید صحنه را خالی کرد. من اساسا اعتقاد دارم فیلم من دارای اشکالات فراوانی است اما خوشحالم که خداوند ما را در یک حق سهیم کرده است.

کارکردان فیلم شهابی از نور در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد:مرزهای انقلاب اسلامی بسیار گسترده تر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم بنابراین وقت آن بود که ما وارد این فضا شویم که بتواند مقدمه ساخت فیلم های دیگری پیرامون جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان باشد.

امین زندگانی بازیگر فیلم شهابی از جنس نور هم در این نشست خبری گفت: در ابتدای امر قرار نبود که به زبان عربی صحبت کنم فقط طبق برنامه ریزی انجام شده بنا براین بود که یک سکانس را با زبان انگلیسی بازی کنم اما وقتی به لبنان سفر کردیم و پیشنهاد شد که به زبان عربی تمام دیالوگ های فیلم را اجرا کنیم من با کمک مهدی فخر الدین بازیگر لبنانی فیلم هر شب فیلمنامه را به صورت عربی روخوانی می کردم و می توانم بگویم که فضای بسیار متفاوتی بود که با آن احساس غریبی نکردم.

وی ادامه داد: وقتی با مستندات این فیلم آشنایی پیدا کردم در خود وظیفه ای را احساس کردم که دراین فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته باشم . برای من حرف فیلم بسیار مهم و ارزشمند بود. ضمن اینکه اگر کسی کتاب خدا را در هر دین و مذهبی خوانده باشد نمی تواند مرتکب چنین جنایاتی شود که در لبنان اتفاق افتاد.

این بازیگر با اشاره به پروداکشن تولید این فیلم سینمایی تصریح کرد : محمدرضا اسلاملو با وعده امکانات زیاد برای ساخت این فیلم سینمایی اقدام کرد اما در بین راه اختلاف سلیقه ها باعث شد این فیلم در لبنان حداقل امکانات و در یک شرایط بسیار سخت ساخته شود ضمن اینکه در این مدت فشارهای بسیار زیادی به گروه وارد شد که کار را برای ما سخت تر و دشوارتر نیز کرد.

علی نصیری نیا  طراح صحنه و لباس این فیلم سینمایی هم دراین نشست گفت: ما با مشکلات زیادی در لبنان مواجه شدیم چرا که بسیاری از وعده های حمایت کنندگان از این پروژه برای تجهیز ادوات نظامی این پروژه عملی نشد و اگر مساعدت های بچه های حزب الله نبود این کمبودها جبران نمی شد. به هرترتیب بسیار خوشحالم که در این پروژه همکاری دوستانه ای با محمدرضا اسلاملو داشتم .

 مهدی فخر الدین بازیگر لبنانی فیلم هم در بخش پایانی نشست گفت: فیلم شهابی از جنس نور فیلمی است که توسط یک کارگردان ایرانی برای مخاطب ایرانی ساخته شده است بنابراین نمی توانم درباره اکران عمومی فیلم در لبنان پیش بینی کنم که مخاطب چه واکنشی خواهد داشت اما حتم دارم از صندلی سالن بلند نخواهد شد.

کد خبر 2229389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha