۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

احسانی در جمع خبرنگاران:

تشریح جزئیات ادغام معاونت‌های سازمان سینمایی/ توزیع متوازن فیلم‌ها در اکران

تشریح جزئیات ادغام معاونت‌های سازمان سینمایی/ توزیع متوازن فیلم‌ها در اکران

محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با حضور در جمع خبرنگاران درباره ادغام برخی زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی توضیح داده و تاکید کرد در سال 93 توزیع فیلم‌ها برای اکران در فصول مختلف متوازن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در حاشیه مراسم تقدیر از 5 استاد بازیگری که شامگاه گذشته 11 اسفندماه در سینما فرهنگ برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر ادغام برخی از معاونت های سازمان سینمایی گفت: قرار است بزودی این موضوع توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت رسمی اعلام شود اما چارت سازمان سینمایی به گونه ای است که یک معاون پشتیبانی و توسعه همچنان باقی می ماند و معاونت آثار و فعالیت‌های سابق در یکدیگر ادغام شده‌ و به معاونت ارزشیابی و نظارت تبدیل خواهند شد.

وی در ادامه افزود: این دو معاونت قبل از ادغام هرکدام سه اداره کل داشتند و در هر کدام 6 اداره کل مشغول به کار بودند، اما بعد از این ادغام این ادارات کل به 3 اداره تقلیل پیدا کرده است که زیرمجموعه معاونت ارزشیابی و نظارت فعالیت خواهند کرد.

احسانی درباره سه اداره کل زیرمجموعه معاونت متذکر شد: یک اداره کل معاونت سینمایی حرفه‌ای است که در واقع امور مربوط به نظارت بر ارزشیابی سینمای حرفه‌ای را انجام خواهد داد و اداره کل دیگر نمایش خانگی و اداره کل سوم مجامع و تشکل‌ها است که ساختار معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را تشکیل خواهد داد.

وی هدف از ادغام را چابک سازی دانست و گفت: سعی کردیم در این چابک‌سازی به نوعی کوچک‌سازی مجموع فعالیت های سازمان سینمایی را نیز انجام دهیم. به عنوان مثال در اداره کل نمایش خانگی یک شورای ساخت و یک شورای صدور پروانه نمایش وجود داشت اما الان این دو شورا در هم ادغام شده و ارباب رجوع برای دریافت پروانه ساخت و یا نمایش خانگی با یک شورا طرف صحبت است.

با ایجاد مدیریت کل نمایش خانگی استقلال این بخش را ایجاد کردیم

محمد احسانی که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد در پاسخ به این که در تغییر معاونت سینمایی به سازمان سینمایی، عنوان مدیرکل نمایش خانگی وجود نداشت، حال این ضرورت از کجا ایجاد شده است؟ گفت: نمایش خانگی تشکیلات عظیمی است و مشتری خاص خودش را دارد و در عین حال حجم فعالیت هایش بسیار بالا است. با قرار دادن مدیریت کل نمایش خانگی نوعی استقلال برای فعالیت ها قائل شدیم و در عین حال باعث شده که تا اندازه ای از مسئولیت مدیرکل سینمای حرفه ای نیز بکاهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ساختار جدید سازمان سینمایی برای دریافت پروانه ساخت امضای شما به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی پای اثر می خورد؟ گفت: رویکرد من تفویض مسئولیت است که این ها بحث های بعد از ادغام است اما در نگاه کلی رویکرد مجموع تصمیم گیری های سازمان سینمایی نیز تفویض مسئولیت ها است. در واقع هر مدیر کلی مسئولیت حوزه خودش را دارد و مسئولان ارشد سازمان سینمایی هم وظیفه سیاست گذاری، هدایت و نظارت را بر عهده می گیرند.

این مدیر سینمایی با اشاره به چگونگی اولویت بندی برگزاری جشنواره ها در طول سال گفت: یک بخش از کار اداره کل مجامع و تشکل‌ها، جشنواره‌ها است که بخشی مهم و در حال ساماندهی است. بخش دیگر از فعالیت های اداره مجامع صدور مجوز تاسیس و تمدید مجوز فعالیت های دفاتر پخش است که این مهم هم در حال ساماندهی است. دفاتر تولید و پخش بسیاری در حوزه سینما فعالیت می کنند و برای ساماندهی به اوضاع این دفاتر سیاست کلی سازمان سینمایی این است  که از کمیت کم کرده و رشد کیفی دفاتر را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به توزیع فیلم ها در اکران نوروزی گفت: یکی از سیاست های مهم شورای صنفی نمایش این است که فیلم های پربیننده را در طول سال توزیع کند. یکی از مشکلات موجود این است که هر چه به آخر سال نزدیک می شویم اکران و گیشه افت پیدا می کند اما شورای صنفی نمایش در نظر دارد با برنامه ریزی درست توزیع مناسبی برای فیلم های پرفروش در طول سال داشته باشد که هم چرخه تولید آثار سینمایی سرپا باشد و هم اقتصاد سینمای ایران از رکود نجات پیدا کند.

«معراجی ها» در گیشه سینما طوفان به پا کرد

محمد احسانی با اشاره به این مطلب که اکران «معراجی ها» شروع خوبی برای سینمای ایران در سال 93 بوده است، گفت: اکران «معراجی ها» یک شروع خوب به لحاظ اقتصادی و طوفانی برای گیشه سینما بوده است یعنی بعد از مدتی رکورد اکران این فیلم شروع خوب و امیدبخشی بود که امیدواریم سایر فیلم هایی که برای اکران نوروزی هم قرارداد بسته اند به همین میزان شروع خوبی داشته باشند. ضمن این که یکی دو فیلم خوب در حال تولید داریم که روی اکران آنها هم حساب کرده ایم. در واقع دوست داریم فیلم هایی در سال 93 روی پرده رود که مخاطب برای آنها سینما برود.

وی در ادامه با اشاره به نقش شورای صنفی نمایش در اکران فیلم ها گفت: شورای صنفی نمایش نقش مهمی در اکران فیلم های سینمایی دارد اما این شورا در سه سال گذشته با حواشی مواجه بود. نبود آرامش در تصمیم گیری اکران فیلم ها اضطراب و تشویش به بدنه سینما انتقال داده بود اما در ترکیب جدید شورای صنفی نمایش از صنوف مختلف سینما حضور دارند که با هم همدل شده اند و تصمیم گرفتند منافع کلی سینما در اکران فیلم ها رعایت کنند که این اتفاق مثبتی است و امید به شورای صنفی نمایش برگشته است.

این مدیر سینمایی با اشاره به حمایت های سازمان سینمایی از برخی فیلم ها با مخاطب خاص گفت: یکی از برنامه های حمایتی سازمان سینمایی این است که برخی از فیلم ها که سینمادارها کمتر احساس می کنند می تواند مخاطب را جذب کند و واجد ارزش های فرهنگی هستند سازمان سینمایی از آن ها حمایت خواهد کرد تا بتواند نظر مخاطب خاص این نوع سینما را نیز جذب کند و همچنین سینمادارها به صورت طبیعی گیشه سینما را داشته باشند.

احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی تهیه کنندگان نگران عدم اکران آثارشان در طول سال هستند، گفت: جای نگرانی وجود ندارد اما آنچه مسلم است برخی از فیلم ها که تمایل داشتند در اکران نوروزی حضور داشته باشند به دلیل سیاست شورای صنفی نمایش مبنی بر توزیع فیلم های خوب در طول سال از نمایش در نوروز بازماندند.

وی در پایان متذکر شد: در ابتدا 12 فیلم داوطلب اکران نوروزی بودند اما شورای صنفی نمایش 8 فیلم را واجد حضور در اکران نوروزی دانست که از بین این 8 فیلم 5 فیلم در نهایت انتخاب می شوند، اما آنچه مسلم است سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش توزیع منطقی آثار در طول سال را مطلوب ترین شکل ممکن برای اکران می دانند.

کد خبر 2247957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha