۲۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۵۲

​لايحه "الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت" مبنای تدوین برنامه ششم توسعه شد

​لايحه "الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت" مبنای تدوین برنامه ششم توسعه شد

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور گفت: براساس ماده يك قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است با همكاري ساير قوا الگوي اسلامي– ايراني پيشرفت را تا پايان سال سوم برنامه تدوين و به مجلس شوراي اسلامي ارايه كند كه اين الگو پس از تصويب مجلس مبناي تهيه برنامه ششم و برنامه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت در نشست تبيين و بررسي لايحه الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت در محل اين معاونت با اظهار اين مطلب افزود: با اينكه دوران پرمشغله اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ كل كشور و نيز لايحه بودجه سال ۱۳۹۳ را پشت سر گذاشتيم، از تكليف قانوني تدوين و ارائه لايحه الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت نيز به‌هيچ‌وجه غفلت نشد و در مهلت مقرر قانوني (در روزهاي پاياني اسفندماه سال ۱۳۹۲) تهيه و به دولت تقديم گرديد كه پس از بررسي و تصويب آن در دولت، به مجلس شوراي اسلامي تقديم خواهد شد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه در لايحه مذكور منويات و تأكيدهاي مقام معظم رهبري لحاظ شده است گفت: ايشان همواره در ملاقات با دانشگاهيان بر مفهوم پيشرفت به عنوان امري فراتر از توسعه و متفاوت از آنچه در غرب رايج است تأكيد فرمودند كه موجب تحولي بنيادين در چارچوب ارزش‌هاي اسلامي و ايراني خواهد شد.

وی با بيان اينكه در تهيه الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت از ديدگاه‌ها و نظرات بدنه علمي كشور استفاده شده، گفت: در عين حال جمعي از كارشناسان مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام هم از مدت‌ها قبل در مورد اين لايحه كار كردند.

نوبخت افزود: از ديدگاه مقام معظم رهبري توسعه‌اي مدنظر است كه در چارچوب آموزه‌هاي ديني و اسلامي و مباني فرهنگي و ايراني باشد.

وی با اشاره به فرضيه‌ها و سؤال‌هاي مختلفي كه در روند مطالعات انجام شده در مورد الگوي مذكور صورت پذيرفت، اظهار داشت: نتايج مطالعات در چند جلد كتاب كه يكي از آنها در هشت فصل و بالغ بر ۸۵۰ صفحه تدوين شد كه در آن ۲۴ كشور در چهار گروه مورد مطالعه قرار گرفت و پس از آن مفاهيمي را كه متناسب با اسناد فرادستي نظام جمهوري اسلامي ايران بود، انتخاب شد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در جمع‌بندي كلام پاياني خود گفت: آنچه در اين لايحه مدنظر بوده توسعه‌اي دانش‌بنيان، همه‌جانبه، متوازن، پايدار و دين‌محور و در ابعاد سياسي، دفاعي، امنيتي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، حقوقي و قضايي، و اداري و مديريتي بوده است.

در ادامه اين نشست تخصصي گزارش عملكرد امور تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و فرآيند تدوين لايحه مطرح و مختصات، اجزاء و مواد لايحه توسط آقاي دكتر رضا معصومي‌راد رئيس امور تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت در معاونت مذكور ارايه شد.

شايان ذكر است كه در ادامه جلسه، شركت‌كنندگان ديدگاه‌ها و نظرات خود را در مورد پيش‌نويس لايحه الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت ارايه كرده‌اند.

کد خبر 2271152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha