۲۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵

اخطار پی در پی نمایندگان در مخالفت با طرح سئوال از وزیر نفت در صحن علنی مجلس

اخطار پی در پی نمایندگان در مخالفت با طرح سئوال از وزیر نفت در صحن علنی مجلس

پس از آنکه سئوال از وزیر نفت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت تعداد زیادی از نمایندگان این سئوال را در حیطه وظایف وزیر ندانسته و اعلام کردند که این سئوال دارای شائبه سیاسی است و خواستار خارج شدن این سئوال از دستور کار مجلس شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال حمید رسایی، روح الله حسینیان و علی اصغر زارعی نمایندگان مردم تهران از وزیر نفت در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت. این سئوال در خصوص اظهارات وزیر نفت در جلسه خصوصی به نقل قول  از رئیس جمهور مبنی بر اینکه یکی از وزرای دولت گذشته از کشور خارجی پول گرفته، بوده است.

در ابتدای بررسی این سئوال تعداد زیادی از نمایندگان به نشانه اخطار و تذکر  کتابچه آیین نامه و قانون اساسی را بالا گرفتند که علی مطهری، محمد رضا تابش، بهروز نعمتی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم از جمله آن نمایندگان بودند.

بهروز نعمتی با اعلام اخطار اصل 88 قانون اساسی، گفت: بر اساس این اصل از قانون اساسی در هر موردی که حداقل 4 نماینده از رئیس جمهور در خصوص وظایف وزیر یا وظایف رئیس جمهور سئوال داشته باشند، باید آنها پاسخگو باشند.

 نماینده مردم اسدآباد ادامه داد: آیا این سئوال جزو وظایف وزیر است، این سئوال شخصی و خارج از جلسه مجلس است و بحث اغراض شخصی، حزبی و گروهی مطرح است.

وی تاکید کرد: چرا هیات رئیسه اجازه داده این سئوال به صحن علنی راه یابد. شاید وزیر صدها ایراد داشته باشد که جزو وظایفش است اما سئوالی که امروز مطرح است جزو وظایف وزیر نیست.

نعمتی از ریاست مجلس خواست اخطار  را وارد دانسته و از نمایندگان رای گیری کند تا این سئوال از دستور جلسه علنی مجلس خارج شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: در هیات رئیسه در این خصوص بحث شد و به این نتیجه رسیدیم که این سئوال جزو وظایف اختصاصی وزیر نیست اما جزو وظایف عمومی وزیر نفت که شامل صلاحیت وزیر است، محسوب می شود بنابراین این سئوال در صحن علنی مجلس قابل طرح است.

در ادامه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اخطار اصل 88 قانون اساسی، گفت: قانون اساسی و آیین نامه اعلام می کند که هر نماینده می تواند در مسائل داخلی و خارجی در مورد وظایف و اختیارات وزیر سئوال کند. "وظیفه "به معنای اهلیت و صلاحیت نیست.

وی ادامه داد: استیضاح می تواند در مورد اهلیت وزرا باشد. اما سئوال باید در مورد وظایف وزرا مطرح شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: سئوال خفیف تر از استیضاح و مقدمه استیضاح است.

وی ادامه داد: دو نوع وظیفه وجود دارد اول وظیفه خاص و دوم وظایف عمومی که این سئوال شامل وظایف عمومی وزیر است البته از نظر من آیین نامه در این خصوص مبهم است.

علاوه بر این محمد رضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اخطار اصل 88 گفت: امروز کشور با چالش های بزرگی در عرصه داخلی و خارجی مواجه است و جای این سئوالات نیست.

نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر نفت در جلسه شخصی و خصوصی صحبت کرده اند و پاسخی که به سئوال آقای رسایی در کمیسیون نیز داده اند پاسخ خوبی بوده است اما متاسفانه شائبه برخورد سیاسی و جناحی وجود دارد.

ریاست مجلس اخطار تابش را نیز وارد ندانست.

در ادامه غلامرضا مصباحی مقدم نیز با اعلام اخطار اصل 88 گفت: سئوال کننده باید احساس کند که سئوالش در قلمرو وظایف و اختیارات وزیر است. آنچه در صحن علنی قابل سئوال است فقط شامل وظایف اختصاصی وزیر است و در وظایف عمومی نمی شود سئوال کرد.

الیاس نادران نماینده مردم تهران نیز با اعلام اخطار قانون اساسی از عدم طرح سئوالش از وزیر نفت در موضوع کرسنت انتقاد کرد و گفت: به من اعلام کردند که آقای رئیس گفته اند طرح سئوال از وزیر نفت در مورد کرسنت باید از دستور کار خارج شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که هیات رئیسه اختیار حذف یا جابجایی سئوالات را ندارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار، اظهار داشت: در مورد سئوال شما در هیات رئیسه بحث شد. این موضوع جزو موضوعاتی است که در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است و به همین دلیل مجلس نمی تواند وارد شود.

کد خبر 2271227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha