۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۸:۴۷

یارویسی عنوان کرد:

آغاز واکسیناسیون "تب مالت" در کرمانشاه از تیرماه/ عدم استفاده از گوشت کشتارهای خیابانی

آغاز واکسیناسیون "تب مالت" در کرمانشاه از تیرماه/ عدم استفاده از گوشت کشتارهای خیابانی

کرمانشاه ـ خبر گزاری مهر: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیماری تب مالت هر ساله موجب ابتلا و بیمار شدن تعداد زیادی از هموطنان شده و در دام ها باعث سقط جنین، کاهش وزن، کاهش شیر و نازایی و عقیمی دام می شود که برای مبارزه با این بیماری واکسیناسیون آن را در تیرماه سال جاری آغاز می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیماری تب مالت یا "بروسلوز" یکی از مهمترین بیماری های میکروبی واگیردار و مشترک بین انسان و دام بوده که از دام آلوده به انسان سرایت می کند و این بیماری به صورت بومی در کشور ما وجود داشته است.

شاهرخ یارویسی گفت: این بیماری هر ساله موجب ابتلا و بیمار شدن تعداد زیادی از هم وطنان شده و در دام ها باعث سقط جنین، کاهش وزن، کاهش شیر و نازایی و عقیمی دام می شود که برای مبارزه با این بیماری واکسیناسیون آن را در تیرماه سال جاری آغاز می شود.

وی به راههای سرایت این بیماری اشاره داشت و افزود: از راههای سرایت این بیماری می توان به خوردن و آشامیدن شیر خام و فرآورده های لبنی آلوده، پنیر تازه، سرشیر و بستنی خامه دارو آغوز اشاره کرد.

یارویسی بیان داشت: این بیماری از دو بعد بهداشتی و اقتصادی حائز اهمیت است و با توجه به هزینه ها و دوره درمان آن پیشگیری بهترین راه مقابله با این بیماری است و با کارهایی نظیر جوشاندن شیر به مدت حداقل 20 دقیقه در صورت عدم دسترسی به شیر و لبنیات پاستوریزه، خودداری از مصرف خامه و بستنی و لبنیات، پنیر تازه و سنتی غیر پاستوریزه، خودداری از مصرف شیر و یا تماس با جفت و جنین دام های سقط شده تا حدود زیادی می توان از ابتلا به این بیماری جلو گیری کرد.

رئیس  اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در صورت  سقط شدن جنین دام ها، جفت و جنین سقط شده را باید در گودالی در خارج از دامداری دفن بهداشتی کرد و محل سقط را حتما ضد عفونی کرد و هنگام شیردوشی نیز، شستشوی پستان و نواحی اطراف آن قبل ازدوشیدن دام ها، استفاده از ماسک یا پارچه تمیز در موقع نظافت اصطبل دام ها، پوشیدن دستکش و چکمه در اجرای عملیات شیردوشی، در کنترل بهتر این بیماری بسیار موثر خواهد بود.

وی در پایان از مردم درخواست که به منظور کاهش ابتلا به این بیماری مهلک، از مصرف گوشت دام های کشتار شده در معابر غیر از کشتار گاه خودداری کنند تا ضمن پیشگیری از ابتلا به آن در آینده نزدیک شاهد ریشه کنی این بیماری به صورت کلی باشیم.

کد خبر 2271804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha