۲۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸

مهر گزارش می دهد؛

پای لنگ سلامت و جای خالی آموزشها/ سلامت در رویایی هدفمندی

پای لنگ سلامت و جای خالی آموزشها/ سلامت در رویایی هدفمندی

ساری - خبرگزاری مهر: درحالی سلامت به عنوان پایه و اساس مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه هاست که اکنون این بخش با خلاء ها و مشکلات فراوانی روبرو است.

به گزارش خبرنگار مهر، تغییر جغرافیای بیماریها و شیوع بیماریهای غیرواگیر از یکسو، پرداخت بالای هزینه سلامت از جیب مردم و مهیا نبودن زیرساختها، بخش سلامت را درگیر مشکلات فراوانی کرده است.

این وضعیت درحالیست که طبق سیاستهای کلی ابلاغی بخش سلامت از سوی مقام معظم رهبری، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه، ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای امری ضروری به شمار می رود.

قاسم جان بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: دولت در شش ماه وضعیت سلامت را آسیب شناسی کرده و برنامه هایی ویژه ای را برای ارتقای وضعیت موجود اجرایی می کند.

تغییر جغرافیای سلامت

وی با اشاره به تغییر و تفاوت جغرافیایی سلامت بیان داشت: در حال حاضر امید به زندگی در کشور افزایش یافته و به 74 سال رسید و شیوع بیماریها نیز از واگیر به سمت غیر واگیر سوق داده شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 80 درصد علل مرگ و میر در کشور و استان، بیماریهای غیر واگیر است و پس از آسیب شناسی وضعیت سلامت، نگاه مسئولان به این سمت سوق داده شد.

به گفته جان بابایی، در حوزه سلامت دو کار عمده شامل کاهش هزینه بیمارستانهای دولتی و خصوصی مدنظر است و دولت می خواهد میزان پرداختی از جیب مردم را کاهش دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآورشد: همچنین با اجرای کامل مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، تمامی مراکز درمانی دولتی و بیمارستانها مکلف می شوند تا ملزومات را در بیمارستانها تامین کنند.

جان بابایی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب شاهد روند مهاجرت روستاییان به شهرها بوده ایم، اظهار داشت: در اوایل انقلاب حدود 25 درصد در شهر و مابقی در روستاها سکونت داشته اند که اکنون این روند معکوس شده است و بیشتر روستاییان نیز فرهنگ شهرنشینی گرفته اند.

معضل حاشیه نشینی در بخش سلامت

وی افزود: در حال حاضر 10 درصد جمعیت در حاشیه شهرها هستند که محرومترین افراد هستند و بیشتر این افراد بیمه نیستند که پوشش همگانی بیمه از جمله اقداماتی است که در مرحله دوم مدنظر قرار دارد.

وی با اشاره به شعار سالجاری بخش سلامت مبنی بر خودمراقبتی یک عمر سلامتی افزود: کار اساسی که در زمینه سلامت باید انجام شود، پیشگیری و مراقبت است و اگر بخواهیم که مردم کمتر بیمار شوند، باید زیرساخت سلامت را مهیا کنیم و در این حوزه جدی تر وارد شویم و میزان بروز بیماریها را کم کنیم.

به گفته جان بابایی در حال حاضر میزان مرگ و میر بر اثر بیماریهای غیر واگیر بیش از 80 درصد است که 43 درصد ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی، 15 درصد سرطان، مابقی حوادث جاده ای و .... را تشکیل می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: با افزایش دانایی و دانش مردم می توانیم هزینه سلامت را کم کنیم و با اصلاح سبک زندگی می توانیم از بروز حوادث جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با خودمراقبتی می توانیم هزینه سلامت را کاهش دهیم، اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که آمریکا و اروپا توانستند با توجه به به بحث خودمراقبتی، میزان 57 درصد مراجعه به پزشک، 50 درصد بروز بیماریها، 50 درصد میزان بستری ها و در مجموع بیش از 50 درصد هزینه سلامت را کم کنند.

جای آموزشها خالی است

در عین حال مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز با بیان اینکه، یکی از ارگانهایی که می تواند در بخش سلامت تاثیر بسزایی داشته باشد، آموزش و پرورش است، خواهان برنامه ریزی برای بهره گیری از توان این سازمان شد.

مریم جمشیدی با اشاره به اینکه، ارائه آموزشهای مستمر از طریق آموزش و پرورش به دانش آموزان می تواند، در ارتقای بخش سلامت و کاهش هزینه ها بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، بیشترین مصرف کنندگان مواد خوراکی را کودکان تشکیل می دهند، اظهار داشت: متاسفانه سن فشار خون، سن بیماریها و .. نزول کرده است و این نشان می دهد که جای آموزش در سلامت خالی مانده است.

به گفته جمشیدی، برخی از والدین ناخواسته تیشه به ریشه سلامت فرزندانشان می زنند که می توانند با فرهنگسازی و آموزش در زمینه سلامت، در این حوزه برنامه هایی را اجرا کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران یادآور شد: تهیه سی دی های آموزشی و صدا و سیما با ساخت انیمیشن هایی در زمینه سلامت اطلاع رسانی لازم داشته باشد تا شاهد نسلی نباشیم که از نظر هوش هیجانی و شکل ظاهری دارای مشکل نباشند.

رابطه محیط زیست و سلامت

همچنین مدیرکل محیط زیست مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه درکشور و مازندران تنها روی درمان متمرکز شده است و به بخش پیشگیری و مراقبت توجه نشده است، گفت: نگاه نکردن به این دو مقلوه سبب کم توجهی به مسائل محیط زیست نیز شده است.

ناصر مهردادی گفت: در مازندران مشکلات خاص محیط زیست را داریم که اگر به آن توجه نکنیم، نگرانیها دوچندان می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 20 درصد جمعیت از سرطان رنج می برند، اظهار داشت: بخشی از این مشکلات ناشی از کم توجهی به حوزه سلامت و محیط زیست از جمله کاربرد فراوان استفاده از سموم کشاورزی است.

وی یادآور شد: بالا بودن سرانه سموم، استفاده بی رویه از کودهایی شیمیایی، استفاده بی رویه از رنگهای غیرطبیعی و شیمیایی، نبود سیستم تصفیه خانه آب آشامیدنی، عدم حذف آلاینده های خاص در آبهای آشامیدنی توجه نکردن به مقدار و درجه نیترات در آب، استفاده از قارچ کش ها در پرورش ماهی، توجه نکرده به تصفیه فاضلاب شهری و ... ما را دچار چالش می کند.

مهردادی پیشنهاد داد تا یک طرح پژوهشی مبنی بر آسیب شناسی و ریشه یابی منشاء بیماریها در استان تهیه شود.
 
به گزارش مهر، آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان، روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی در ارتقای بخش سلامت و تحقق اهداف آن موثر خواهد بود.
 

کد خبر 2272540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha