۲۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۳:۳۱

حجت الاسلام رحیمیان:

97 درصد شهدا متعلق به قشر مستضعف جامعه هستند

 97 درصد شهدا متعلق به قشر مستضعف جامعه هستند

قم - خبرگزاری مهر: تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه نقش اساسی برای حفظ انقلاب را قشر مستضعف و پابرهنه جامعه ایفا کردند، تصریح کرد: در بنیاد شهید بررسی روی خانواده‌های شهدا صورت گرفت که در این بررسی مشخص شد 97 درصد شهدا متعلق به قشر مستضعف جامعه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان در دیدار سرپرست و مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره)،‌ با گرامی‌داشت یاد رهبر کبیر انقلاب، گفت: عظمت انقلاب، نظام و خون شهدا مرهون برکات امام است و باید بگوییم ما هر چه داریم از امام است.

وی افزود: تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و دستاوردهای این نهاد مقدس برای نظام و جامعه از جمله برکات امام خمینی(ره) برای این کشور بوده و هست.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به یکی از کشورهای شمال غرب اروپا، اظهار داشت: زمانی 300 پناهنده به این کشور وارد شدند و دولتشان سقوط کرد، این در حالی است که نظام اسلامی و کشور ما در شرایطی که میلیون‏ها مهاجر وارد آن شده‌اند، نه تنها به مشکلی برنخورده، بلکه در حد مقدور به آنها کمک و خدمت نیز کرده است و تمام این خدمات جزو عوامل مؤثر در بقای نظام بوده است و این درست برعکس آن معادله‌ای است که در غرب مادی‌گرا بود.

اکثر شهدا از قشر مستضعف جامعه بوده‏‌اند

حجت الاسلام رحیمیان با بیان اینکه نقش اساسی برای حفظ انقلاب را قشر مستضعف و پابرهنه جامعه ایفا کردند، تصریح کرد: در بنیاد شهید بررسی روی خانواده‌های شهدا صورت گرفت که در این بررسی مشخص شد 97 درصد شهدا متعلق به قشر مستضعف جامعه هستند و سه درصد آنان از اقشار متوسط به بالا هستند  که همان سه درصد هم از بچه‌های متدینی بودند که نظیر اصحاب کهف از آن فضای خانوادگی دور شدند و به شهدای دیگر پیوستند.

تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: این مطالب نشان می دهد قشری که بار اصلی نظام و انقلاب را تاکنون بر دوش داشته و با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را به نظام اسلامی هدیه کرده است همین قشر ضعیف جامعه هستند که شما هم در کمیته امداد امام خمینی(رحمت الله علیه) به آنها خدمت می‌کنید.

خدمت خالصانه به ضعفا اجر اخروی بسیار دارد

وی با اشاره به این که خدمت به ضعفا و نیازمندان دارای بعد معنوی و اجر اخروی است و روایات بسیاری نیز در این زمینه وارد شده است، ابراز داشت: در روایتی آمده است که اگر شما حاجتی از برادر دینیتان را برطرف کنید، ثواب آن همانند کسی است که 9 هزار سال خداوند را عبادت کند در حالی که شب‌ها را تا صبح ایستاده و دعا می کند و روزها را روزه گرفته است.

حجت‌الاسلام رحیمیان با اشاره به این‌که خدمت به خلق و مردم دو گونه است، افزود: یک خدمت با منت و وهن طرف مقابل صورت می‌گیرد و باعث فروریختن عزت مؤمن می‌شود که این امر بسیار ناپسند است و خدمت دیگر، به گونه‌ای است که نه تنها سبب وهن و ریختن عزت مؤمن نمی‌شود، بلکه آبروی فرد را نیز حفظ می‌کند که این خدمت خالصانه و با قصد قربت است و ثواب بسیاری دارد.

تولیت مسجد مقدس جمکران در پایان با اظهار امیدواری از این‌که ان‌شاءالله تمام خدمات کمیته امداد خالصانه و دارای پاداش والا باشد، گفت: ما تمام این خدمات را مدیون امام خمینی(ره) هستیم و باید تلاش کنیم آن را به نحو احسن انجام دهیم.

پرداخت یارانه‏‌ها به شکل فعلی عادلانه نیست

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این دیدار با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی، گفت: کمیته امداد در تلاش است تا بتواند اقتصاد خانواده‌های تحت پوشش خود را مستحکم کند.

در سال گذشته 160 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است

حسین انواری با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 160 هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش ایجاد شده،‌ افزود: در ‏این زمینه یک‌ هزار و 500 میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه بانکی مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از برنامه‌های کمیته امداد شکوفا کردن استعدادهای اقتصادی خانواده های تحت پوشش است.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این‌که ‏در سال‌‏ جاری جشن خودکفایی اقتصادی 120 هزار خانواده تحت پوشش را برگزار می‌کنیم، اظهار داشت: در صدد هستیم تا خانواده‌های خود کفا به وضعیت قبلی بر نگردند.

انواری ‌ادامه داد:‌ در این زمینه صحبت‌هایی با دولت در مورد یارانه‌ها انجام شده و معتقد هستیم که پرداخت پول به خانواده‌های تحت پوشش اثر بخشی لازم را ندارد چون ممکن است صرف نیازهای غیر ضروری شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مستمری‌ها به صورت یکسان توزیع می‌شود و رقم آن هم از سوی دولت ‏تعیین شده است، ابراز کرد:‌ این مسأله عادلانه نیست چون مناطق محروم‌تر نیاز بیشتری دارند و این گونه مستمری پرداخت کردن مشکلات آنها را حل نمی‌کند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) از اعلام آمادگی کمیته امداد برای مدیریت یارانه‌ خانواده‌های تحت پوشش خبر داد و خاطرنشان کرد: در چنین صورتی می‌توان مشکلات این خانواده‌ها را حل کرد و با پرداخت وام قرض‌الحسنه و گرفتن یارانه‌ها در ازای اقساط آن به آنها کمک کرد.

ظرفیت کمیته امداد در ایجاد فرصت‏های شغلی بالاست

وی با بیان این‌که در ‏حوزه جمع‌آوری زکات حدود یک ‌هزار نفر از روحانیان در حال همکاری با کمیته امداد هستند،‌ افزود: دولت نیز می‌تواند معادل این پرداخت‌ها در جهت آبادانی و عمران روستاها تلاش‌های بیشتری انجام دهد.

انواری با اشاره به این‌که باور به ظرفیت‌های کمیته امداد پایین است،‌ افزود: به دولت پیشنهاد کرده‌ایم در صورت تأمین منابع مالی در ‏سال‌ جاری برای 500 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در پایان از تأسیس هزار مرکز در مساجد برای کمک به نیازمندان خبر داد.

کد خبر 2272693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha