۲۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱

امانی:

18 واحد صنعتی در استان قزوین پس از هدفمندی یارانه ها تعطیل شده است

18 واحد صنعتی در استان قزوین پس از هدفمندی یارانه ها تعطیل شده است

قزوین- خبرگزاری مهر: رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین گفت: به دلیل اجرای نادرست مرحله اول هدفمندی یارانه ها و عدم تزریق منابع مالی سهم تولید، تعداد 18 واحد صنعتی در استان تعطیل و یا نیمه تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امانی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در محل دفتر کانون شوراهای اسلامی کار در شهر صنعتی البرز برگزار شد، اظهارداشت: این کانون پل ارتباطی بین مسئولان و جامعه کارگری است و در حال حاضر 200 نماینده کانون در هیئت های تشخیص و حل اختلاف و کمیته های بدوی، بیمه ای و درمانی و کمیسون های کارگری در فرمانداری ها و استانداری فعالیت می کند.

وی افزود: نامگذاری امسال با رویکرد صنعت و اقتصاد بیانگر اهمیت این حوزه از دیدگاه مقام معظم رهبری است که امیدواریم مسئولان ذیربط در سال جدید در خصوص حل مشکلات جامعه کارگری جدیت بیشتری داشته باشند.

این مسئول بیان کرد: در بخش صنعت و تولید با مشکلات عدیده ای روبرو بوده ایم و در صنعت نساجی و قطعه سازی شاهد تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید بودیم که نیازمند بررسی مسائل و حل آنها هستیم.

امانی یادآورشد: از آنجا که حدود 60 درصد شاغلان استان را کارگران تشکیل می دهند ضروری است مسئولان راهکارهایی بیندیشند تا موانع تولید سریعتر برطرف شده و از ظرفیت بالای کارخانه ها برای تولید بیشتر و رونق اقتصادی استان استفاده شود.

سهم تولید در مرحله دوم هدفمندی داده شود

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین تصریح کرد: مشکلات اقتصادی، تحریم ها، ورود کالاهای مشابه تولید داخلی، عدم تنظیم سیاست گمرکی، تعدیل نشدن سیاست بانکی، پرداخت نشدن تسهیلات بانکی کم بهره و بلند مدت به صنایع، از مهمترین عواملی بود که به تولید آُسیب زد که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

این فعال کارگری بیان کرد: دولت باید از ورود کالاهای غیر ضروری و محصولاتی که مشابه داخلی دارد جلوگیری کند و با افزایش تعرفه گمرکی واردات از تولید داخل حمایت کند.

وی افزود: باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی هم در میان مردم ترویج شود که با این کار و افزایش ظرفیت تولید کارخانه ها می توان از رکود خارج شد و به اشتغال و تولید پایدار هم کمک کرد.

امانی اظهارداشت: سبد هزینه خانوار و تورم سالانه جامعه کارگری را دچار مشکل می کند و کمی حقوق با وضعیت کنونی مشکل ساز است.

وی بیان کرد: هنوز بسیاری از کارگران از دریافت سهام عدالت محروم مانده اند که از مسئولان انتظار داریم ضمن واقعی کردن حقوق کارگران هماهنگ با تورم و وضعیت جامعه نسبت به تامین معیشت آنها تلاش کنند و با توزیع ارزاق عمومی و بسته های حمایتی به امور رفاهی آنها توجه بیشتری داشته باشند.

امانی گفت: در بخش بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور با سخت گیری انجام شده، هنوز بسیاری نتوانسته اند از آن استفاده کنند لذا از مسئولان تامین اجتماعی انتظار داریم با آسان گرفتن ابلاغیه ها به کارگران کمک کنند.

عدم اجرای مصوبات سفر استانی کارگران را نگران کرده است

وی یادآورشد: عدم اجرای برخی مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور در سنوات گذشته از جمله کمک به راه اندازی کارخانه های نساجی تعطیل شده در استان نگرانی جامعه کارگری را بدنبال داشته است که از دولت تدبیر و امید انتظار داریم در این زمینه اقدام کند.

امانی اظهارداشت: با اجرای ناقص مرحله اول هدفمندی یارانه ها تعداد 18 واحد صنعتی در استان دچار مشکلات جدی شده و امروز شاهد تعطیلی آنها هستیم.

این فعال کارگری بیان کرد: هفت شرکت در شهرستان البرز، شش واحد در تاکستان، سه واحد در آبیک، یک واحد در بوئین زهرا و یک واحد در قزوین در این راستا تعطیل شده است.

وی گفت: برخی از این واحدها مانند سکویا پارس، برلیان و تبد از شرکتهای بسیار خوب و با تولید بالا بودند که زمینه اشتغال صدها کارگر را تامین کرده بودند که امروز متوقف شده و در مرحله بحرانی هستند که باید به دادشان رسید.

45 شرکت معوقه پرداخت حقوق دارد

امانی در ادامه گفت: در حال حاضر 45 شرکت تولیدی استان با مشکل پرداخت حقوق مواجه است که از یک ماه تا 37 ماه معوقه دارند که از مسئولان انتظار داریم
در این زمینه اقدام کنند.

وی در خصوص عملکرد کمیسیون کارگری شهرستان البرز یادآورشد: خوشبختانه این کمیسیون عملکرد مطلوبی داشته و 70 درصد مصوبات را اجرایی کرده است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین بیان کرد: در سال گذشته در شهرستان البرز 87 نفر برای دریافت بیمه بیکاری تشکیل پرونده دادند و در آبیک 28 نفر، تاکستان 48 نفر و قزوین 103 نفر برای گرفتن بیمه بیکاری مراجعه کردند که پرونده ها در دست بررسی است.

برنامه های هفته کارگر در قزوین اعلام شد

امانی در خصوص برنامه های هفته کارگر در قزوین اظهارداشت: در استان قزوین همانند سایر مناطق کشور برنامه های متنوعی به مناسبت روز کارگر پیش بینی شده که اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم روز کارگر در تالار شهر الوند در هشتم اردیبهشت، تجلیل از واحدهای نمونه کارگری، جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیرکل کار، تجلیل از خانواده شهدا و شرکت در نماز جمعه از جمله این برنامه هاست.

این مسئول یادآورشد: دیدار با امام جمعه و استاندار قزوین، برگزاری شب شعر، مسابقات ورزشی، و حضور کارگران استان در همایش بزرگ کارگری در 11 اردیبهشت در تهران و شرکت نمایندگان کارگران استان در دیدار با رهبری از برنامه های هفته کارگر در استان است.

بسته حمایتی کارگران فراموش نشود

در ادامه نظر علی نظری نائب رئیس کانون شوراهای اسلامی کار قزوین هم با بیان اهمیت نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و انعکاس مشکلات جامعه کارگری اظهار داشت: متاسفانه علیرغم مشکلات اقتصادی بسته حمایتی مناسبی برای کارگران پیش بینی نشده که لازم است برای بهبود وضعیت مسکن، معیشت، درمان و رفاه کارگران اقدام شود.

وی با انتقاد از جدا شدن بخش درمان از صندوق تامین اجتماعی اظهارداشت: به بهانه تجمیع بیمه ای می خواهند سرمایه و اندوخته های 60 ساله کارگران را بین همه توزیع کنند که این تضییع حق آشکار مورد اعتراض کارگران است که امیدواریم بازنگری شود.

وی افزود: تامین اجتماعی استان دو بیمارستان در قزوین و تاکستان دارد که جوابگوی نیازهای کارگران نیست و باید در البرز، تاکستان و بوئین زهرا هم بیمارستان ساخته شود.

نظری تصریح کرد: کارگران نیازمند خدمات ارزان کلینیکی، پاراکلینیکی، دندانپزشکی، وسایل کمک توانبخشی، پروتز و اورتز و خدمات بیمارستانی هستند و از مسئولان درخواست می کنیم به این موضوع رسیدگی کنند.
 

کد خبر 2272890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha