۳۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۵۰

گزارش مهر/

از سهند تا جماران/ آب‌های جهان عرشه قدرت نمایی فرزندان ایران

از سهند تا جماران/ آب‌های جهان عرشه قدرت نمایی فرزندان ایران

کرمان - خبرگزاری مهر: نخستین حضور خبرنگاران کرمانی در مناطق رزم دریایی هشت سال دفاع مقدس و آشنایی با دستاوردهای نیروی دریایی، توان بالای رزمی دریادلان نیروی دریایی را بار دیگر به رخ کشید بطوریکه این روزها ناوهای ایران برای برقراری صلح و امنیت و ارسال پیام دوستی به گوش جهانیان به آن سوی آبهای بین المللی اعزام می شوند و موجب تعجب بزرگترین ناوگروه های نیروهای دریایی جهان شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرنگاران  دفاع مقدس استان کرمان با زیارت قبور هشت شهید گمنام دفاع مقدس سفری را آغاز کردند که غبار کم توجهی را از چشمان تیز بین اهالی رسانه زدود، سفری که از برکات یادواره شهدای دریایی استان بود.

پادگان آموزشی شهدای نیروی دریایی سیرجان نخستین مقصد این سفر بود که انضباط، اقتدار و پیشرفت های ارتش را به رخ می کشید، بهره گیری از سیستم های شبیه سازی، میدان تیر ژث و آر. پی .جی 7 باعنوان فاتح 12،کلاس آموزش مجازی ستاره شناسی و جهت یابی،درمانگاه و آشپزخانه مجهز و نیروهای مجرب و کار آزموده این پایگاه یادآور رشادت ها و حماسه آفرینی های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است.

جماران عرشه ارادت خبرنگاران کرمانی به شهدای سهند

به مناسبت هفته ارتش و گرامیداشت 29 فروردین سالروز شهادت شهدای ناوشکن سهند در سال 67 جمعی از خبرنگاران حوزه دفاع مقدس استان کرمان به همراه خانواده و همرزمان این شهدای بی کفن با حضور در عرشه ناوشکن جماران و نثار گل به مقام آنان ادای احترام کردند.

ناوشکن تمام ایرانی جماران که با دستور مستقیم فرماندهی کل قوا و با استفاده از نیروهای جوان و نخبه ایرانی ساخته شده است باردیگر با حرکت در آب های خلیج همیشه فارس، قدرت، عزت و اقتدار کشورمان در عرصه دفاع از مرزهای آبی را به نمایش گذاشت.

ناوشکن مجهز و هوشمند جماران با ساختاری کاملا ایرانی حامل گل های سرخ و سفیدی بود که به دست خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کرمان به حرمت شهدای ناوشکن سهند به دریا ریخته شد تا یاد مردانی چون شهید قهرمانی زنده بماند.

قهرمانی، پهلوان کرمان در سهند

شهید قهرمانی ملوانی از دیار کریمان بود که با زبان روزه تا آخرین لحظات عمر خود و در حالی که فرمانده دستور تخلیه ناوشکن در حال غرق سهند را داده بود، پشت به دشمن نکرد و با توپ 35 میلیمتری خود همچنان هواپیماهای آمریکایی را مورد هدف قرار داد تا سرانجام خود نیز با سهند، دریایی شد.

پهلوانی که بعدها خلبان آمریکایی در وصفش گفت: شجاعت را از ملوان ایرانی یاد گرفتم.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی

هماهنگونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یک نیروی راهبردی و اثرگذار در آب های بین المللی است.

مبارزه با دزدان دریایی از سال 88 تاکنون و نجات بسیاری از کشتی های گرفتار و امن کردن مواصلات دریایی ،نیروی دریایی را به یک نیروی راهبردی و موثر بدل کرده است.

ناخدا دوم عرشه رضا قربانی فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، جماران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر در این باره گفت: امروز نیروی دریایی ایران مرزهای آبی خلیج عدن،دریای سرخ و اقیانوس هند را درنوردیده است.

او معتقد است: به برکت وجود ملوانان انقلابی و ولایی امروز خطوط مواصلات آبی ایران امن است و وجود همین امنیت باعث رونق معاملات و تجارت های بین المللی از طریق دریا شده است.

حجت الاسلام حیدری مسئول عقیدتی- سیاسی منطقه یکم نداجا نیز عنوان نیروی راهبردی از سوی رهبر معظم انقلاب برای نیروی دریایی را یک مدال افتخار برای دریابانان دانست و گفت: این افتخار نتیجه رشادت و از خودگذشتگی شهیدانی همچون قهرمانی ها و شهید کهوری هاست.

ناوگان دریایی ایران کابوس دزدان دریایی

شاید در گذشته داستان دزدان دریایی مربوط به قصه ها و افسانه ها بود اما امروز دزدی دریایی  واقعیت انکار ناپذیر در آب های بین المللی است.

ناخدایکم رامین تقی پور عضو هیئت رئیسه ستاد منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال 88 به طور مستمر در دریای سرخ، خلیج عدن، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و دریای چین حضور داشته و تاکنون با اعزام 29 ناوگروه، علاوه بر مبارزه با پدیده شوم دزدان دریایی، خطوط مواصلاتی کشتی های تجاری و نفتی را امن نگه داشته است.

وی تجهیز دزدان دریایی به سیستم های پیشرفته ناوبری را یاداور شد و با تشریح  نحوه عمل آنان به بیان خاطره خود در نجات سوپر تانکر ایران البرز از محاصره دزدان دریایی با واکنش سریع شامل اعزام بالگرد، حضور در محل و شلیک برای متواری شدن دزدان گفت: نجات این نفتکش ایران که عازم کانال سوئز بود هزاران مایل دورتر از ایران شور و شعف فراوانی برانگیخت.

ناخدا دوم عرشه قربانی فرمانده ناوشکن جماران نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: پدیده شوم دزدان دریایی، نتیجه سیاست های استعمارگران و فقر و گرسنگی در سومالی است و ناوشکن جماران و سایر ناوگروه های ایرانی تاکنون نجات بخش بسیاری از کشتی های گرفتار در دام دزدان دریایی بوده است.

وی ادامه داد: ناوشکن جماران در سال 88 موفق به نجات یک کشتی چینی از دست دزدان دریایی شد که این امر نشان دهنده اقتدار ملی و اشراف اطلاعاتی عملیاتی ایران در آب های بین المللی است.

اعزام سی امین ناوگروه ارتش به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن

ناخدا یکم تقی پور، فرمانده ناوشکن سبلان و ناوگروه سوم،هفتم و 26 ایران در خلیج عدن ادامه داد: در هر کجای دنیا که منافع ایران اقتضا کند حضور خواهیم داشت و برنامه آینده ما حضور در اقیانوس اطلس، آرام و دریاهای دوردست خواهد بود.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده با استقبال از ناوگروه 29، سی امین ناوگروه ارتش به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن اعزام خواهند شد.

تقی پور، افزود: از ابتدای سال جاری علاوه بر حضور ناوگان 29 در دریاهای بین المللی، رزمایش امداد و نجات با همکاری کشور عمان انجام شده است و میزبان ناوگان کشور پاکستان در منطقه یکم بوده ایم.

وی اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب های بین المللی را از ارزشمندترین دستاوردهای این حضور دانست و تاکید کرد: حضور سه ماهه هر ناوگروه در آب های آزاد و بین المللی تجربه بسیار ارزشمندی در جهت ارتقای توان و عزت نفس و خودکفایی نیروهاست چنانکه بایستی فنون تولید آب شیرین، ماندگاری مواد غذایی، تعمیرات و کلیه امور را هزاران مایل دورتر از آب های سرزمینی خود به تنهایی انجام دهد.

وی تصریح کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که بصورت انحصاری عمل کرده و ضمن تامین امنیت کشتیهای تجاری خود، به یاری سایر کشتیهای تجاری هم می شتابد و حتی کشتی آمریکایی را نیز نجات داده است.

بازگشت مجدد سهند ایران به آب های بین المللی

ناخدا یکم تقی پور با اشاره به بومی شدن ساخت ناوشکن در کشور ایران ، از ساخت ناوشکن الوند و دماوند خبر  داد و گفت: این علم در انحصار معدودی از کشورهای دنیاست و ایران به زودی ناوشکن پیشرفته و مجهز سهند را یکباردیگر به آب های بین المللی باز می گرداند.

وی ادامه داد: متخصصان ایرانی در حال ساخت یکی از پیشرفته ترین ناو های جنگی جهان به نام سهند هستند تا نام و یاد این ناو ایرانی که توسط ناوها وهواپیماهای آمریکایی در اعماق خلیج فارس آرام گرفت یکبار دیگر در صحنه های آب های بین المللی زنده شود.

ناوشکن جماران نماد عزت، قدرت و اقتدار در آب های بین المللی است

فرمانده جماران با غرور از ناوشکن جماران سخن می گوید و آن را مایه عزت، اقتدار و توانایی ایرانیان در آبهای بین المللی می داند.

قربانی می گوید: بعد از غرق شدن ناوشکن سهند در دوران دفاع مقدس و شهادت جمعی از دریابانان و پرسنل ناو در سال 67 ، طبق دستور مستقیم فرماندهی معظم کل قوا ، ناو شکن جماران به دست جوانان ایرانی ساخته و از سال 88 به ناوگان ارتش ایران پیوست.

تقی پورفرمانده ناوگروه های ایران در خلیج عدن نیز با اشاره به کیفیت بالای ناوشکن جماران در این باره می گوید: جماران زائیده تحریم ها و اعتماد به نفس فرزندان ایران به خود است و ما در حالی موفق به ساخت ناوشکن بومی جماران شدیم که دشمن ما را از کوچکترین قطعات مورد نیاز نیز محروم کرده بود اما امروز جماران در آب های بین المللی باعث شگفتی جهانیان است.

او می گوید: وقتی امروز ناوشکن غول پیکر جماران با سرعت 15 تا 16 گره دریایی از کنار ناوهای دیگر کشورها می گذرد باعث غرور و افتخار ملی ملوانان ایرانی است.

حجت الاسلام احمدآبادی مسئول عقیدتی سیاسی پادگان شهدای وظیفه نیروی دریایی ارتش در سیرجان نیز با اشاره به سفر خود با ناوگروه سبلان به دریای چین گفت: در اقیانوس هند با چنان طوفان هایی برخورد کردیم که امواج سهمگین تمام کشتی را به زیرآب فرو می برد و تصور می کردیم غرق خواهد شد اما ناوشکن ایرانی با غرشی خود را بالا می کشید و راه خود را ادامه می داد.

وی مواجهه با ناو امریکایی را نیز یاداور شد و گفت: پس از معرفی و دانستن نام سبلان، فرمانده امریکایی گفت این غیرممکن است چون سبلان در جنگ ایران و عراق به دو نیم شده است اما وقتی با چشمان خود سبلان را دید به قدرت و توان بالای متخصصان ایرانی اذعان کرد.      

فرشتگان دریا

سلام خدا بر فرشتگان دریا، دلیرمردانی که در عرشه رشادت و شهامت، امواج سهمگین اقیانوس ها را می شکافند تا پیام عزت و آزادگی ملت ایران را به دنیا مخابره نمایند.

سپیدپوشانی که در شرایط طاقت فرسای زیردریایی، کابوس رزم ناوهای غول پیکر آمریکایی شده اند و خلیج همیشه فارس را جولانگاه عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ساخته اند.

دریادلانی که مظلومانه و با حقوقی اندک عاشقانه ایستاده اند و ماهها روی آب های دوردست می مانند تا امنیت راهبردی دریاها تامین شود و دزدان دریایی کابوس شان ناوهای ایرانی باشد.

وسلام بر ملوانان شهید پیکان و جوشن و سهند و زیردریایی های درحال آزمایشی که گاه رسانه ای هم نشده اند و حتی اسم بسیاری از آنها را هم نشنیده ایم.روحشان شاد و راهشان پررهرو باد.  

کد خبر 2273462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha