۳۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶

حسنی غربا:

دفتر مطالعات بیومتری و فنولوژی هواشناسی کشاورزی در بسطام راه اندازی شد

دفتر مطالعات بیومتری و فنولوژی هواشناسی کشاورزی در بسطام راه اندازی شد

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیرکل هواشناسی استان سمنان از راه اندازی دفتر مطالعات بیومتری و فنولوژی هواشناسی کشاورزی در بسطام شاهرود خبر داد و گفت: با انجام این کار این استان به شبکه ملی هواشناسی کشاورزی کشور متصل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا حسنی غربا صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره کل هواشناسی استان سمنان ضمن اشاره به راه اندازی دفتر مطالعات بیومتری و فنولوژی هواشناسی کشاورزی در این استان اظهار داشت: این دفتر در بسطام شاهرود آغاز به فعالیت کرده است.

وی افزود: انجام دیدبانی‌های فنولوژی و بیومتری محصول و رطوبت خاک در کنار دیدبانی‌های جوی، تحلیل‌های آماری بر روی داده‌ها و اطاعات هواشناسی کشاورزی جهت تهیه بولتن‌های هفتگی، ماهانه و فصلی هواشناسی کشاورزی، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با کارشناسان بخش کشاورزی برای ارائه توصیه‌های مناسب به کشاورزان از کاشت تا برداشت با توجه به شرایط جوی و محصول و صدور پیش آگاهی ها و اخطاریه های هواشناسی کشاورزی در مواقع لزوم از جمله وظایف و ماموریت ها در مراکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی از وظایف این دفتر است.

مدیر کل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد: در این دفتر دیدبانی‌های هواشناسی کشاورزی بر روی محصول انگور که بالاترین میزان تولید را در سطح شهرستان دارد، صورت می‌پذیرد.

حسنی غربا با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در کشور ادامه داد: برای راه اندازی این دفتر، تجهیز ادوات و سنسورهای ایستگاه اقلیم شناسی بسطام و خرید لوازم آزمایشگاهی هواشناسی کشاورزی صورت پذیرفته و برنامه ای برای نصب یک ایستگاه خودکار هواشناسی کشاورزی ، ساخت آزمایشگاه نیز پیش بینی شده است.

وی، پایش مخاطرات اقلیمی همچون سرمازدگی، خشکسالی، سیل، تگرگ و ... بر محصولات کشاورزی منطقه و ارائه راهکارهای مناسب جهت کاهش خسارات، بررسی پتانسیل اقلیمی کشاورزی منطقه درجهت بالا بردن راندمان کشاورزی منطقه، همکاری با مراکز علمی همچون دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات کشاورزی و ... جهت انجام پروژهای تحقیقاتی و اطلاع رسانی سریع و به هنگام رخدادهای جوی به متولیان بخش کشاورزی از کشاورزان تا مسئولان و کارشناسان را از دیگر وظایف دفتر مطالعات بیومتری و فنولوژی هواشناسی کشاورزی در استان سمنان برشمرد.

کد خبر 2273719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha