۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰

مهر گزارش می دهد؛

کورس موتورسواران در پیست ها و کارتینگ های نامناسب و پرخطر

کورس موتورسواران در پیست ها و کارتینگ های نامناسب و پرخطر

چالوس - خبرگزاری مهر: موتورسواری از رشته های مهیج و پرطرفدار ورزشی است که ورزشکاران آن در استانهای شمالی و مازندران در آرزوی داشتن پیست مناسب و استاندارد هستند و نفس بسیاری در پیست های غیراستاندارد به شماره می افتد.

به گزارش خبرنگار مهر، درحال حاضر سه پیست اتومبیلرانی و 23 پیست موتورکراس در کشور وجود دارد و سهم مازندران نیز از آن دو پیست در نوشهر و ساری است.

همچنین با آنکه برای اولین بار پای اتومبیلرانان کشور به مسابقات بین المللی کشیده شده است، اما نبود حمایتهای لازم، مشکلات مالی، نداشتن پیست استاندارد و مناسب و موانع قانونی، توسعه این ورزش را با محدودیتهای مواجه کرده است.

گرانی و پرهزینه بودن رشته های موتورسواری و اتومبیلرانی و نبود حمایتهای لازم سبب شده تا برخی از جوانان علاقمند از گرایش به این رشته های ورزشی خوداری کنند و در عوض، خیابانهای شهرها را تبدیل به پیست های سواری کنند.

زیرساختهای نامناسب موتورسواری و اتومبیلرانی

حمیدرضا مهرعلی رئیس فداراسیون موتورسواری واتومیبل رانی کشور در حاشیه مسابقات موتور سواری درک شتاب 400 متر در نمک آبرود چالوس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این رشته پتانسیل زیادی دارد زیرا حدود 36 میلیون زن ومرد در کشور گواهینامه دارند و هشت میلیون موتورسوار داریم که این پتانسیل بالایی است و علاوه بر این، دو شرکت خودرو سازی که از قطب های خودرو در خاورمیانه هستند،در صنعت موتور وخودرو و لوازم یدکی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به سالهای گذشته متاسفانه زیرساختهایی که برای این رشته مناسب بود رعایت نشده گفت: زیرساختها به دلیل نداشتن پیست وبه دلیل گرانی آسفالت در سطح استانها به مشکل برخورده است.

دکتر مهرعلی افزود: ما در کشور دربخش اتومبیلرانی سه پیست و در بخش موتور ریس یا سرعت اصلا پیست نداریم و در بخس موتور کراس 23 پیست داریم و آن هم به این دلیل که این پیست خاکی است وبه راحتی می شود طراحی کرد وبه همین خاطر اکنون تیم ایران قهرمان آسیاست چون زیرساختها انجام شد و ورزشکاران توانستند به درستی تمرین کنند.

کارتینگ ها مناسب قهرمانی نیستد

وی افزود: در موتور ریس ما جایگاه نداریم ولی پتانسیل خوبی داریم، این در حالی است که کارتینگهای موجود هم کارتینگ مناسب قهرمانی نیستند.

رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی کشور گفت: استان مازندران، خوزستان و خراسان رضوی از استانهای فعال هستند و به همین علت طبق توافق انجام شده با مدیرکل ورزش استان قرار شد زمینی تهیه شود و فدراسیون یک اسپانسر تهیه کند، چون تا زمانی که زمین نباشد و اسپانسر احساس امنیت سرمایه خود را مطمئن نباشد هزینه نمی کند.

مهرعلی گفت: با توجه به اینکه مازندران استان توریست پذیری است و خیلی از مسافران علاقه زیادی دارند، این ورزش را تعقیب کنند و برای تماشای آن هزینه پرداخت کنند و با این کا هم ایجاد انگبزه در ورزشکار می شود و هم درآمد زایی برای منطقه ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: مسابقات اتومبیلرانی به صورت رالی در چهار مرحله و در قالب چهار راند برگزار می شود و نفرات برتر این مسابقات به تیم ملی دعوت می شوند و چشم انداز آینده این ورزش که در نظر گرفته شده، بیشتر در بحث آموزش وپژوهش است و برای توسعه سطح علمی ورزشکاران در نظر گرفته شده است.

اتومبیلرانی ایران به مسابقات بین المللی راه یافت

وی در خصوص بخش بانوان گفت: در این چند ماه رئیس هئیت بانوان را مشخص کردیم و قصد داریم طرح آموزش مقدماتی حرفه ای برای استانهایی که در سطح کشور پیست دارند و امکاناتش وجود دارند را انجام دهیم و مدرس اعزام کنیم تا تعداد اتومبیلرانان بانوان ما زیاد شود.

دکتر مهر علی از مسابقات رالی خاورمیانه خبرداد وگفت: برای اولین بار است که اتومبیلرانی ایران وارد مسابقات بین المللی خاورمیانه می شود و میزبان این دور از مسابقات می شود.

وی در آخر عمده ترین مشکل را یک سری قوانین حقوقی ذکر کرد وگفت: در تمامی دنیا ورزشکاران از سنین کم وارد مسابقات می شوند و تا سن جوانی قهرمانان مطرحی می شوند ولی در ایران به علت گیر قانونی، افراد بعد 18 سالگی می تواند واردشود که برای قهرمان پروری دیر است وباید در این زمینه قانون اصلاح شود.

900 موتورسوار و اتومبیلران در مازندران فعالند

علیرضا یگانگی رئیس هئیت اتومبیلرانی وموتورسواری استان مازندران نیز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ما 900 ورزشکار داریم که از این تعداد 80 نفر آن را بانوان تشکیل می دهند و به همین دلیل همیشه در تیم ملی حضور داریم و در بخش آفرود حرف اول را در کشور می زنیم و در رالی و موتور کراس وموتورسنگین کم نظیر وارد می شویم.

وی گفت: مسابقه درک یا همان شتاب 400 متر در 3 کلاس 600،1000و 1300 به بالا برگزارشد و از کل استان مازندران شرکت کننده داشت و مسابقه بعدی در ساری برگزار می شود.

یگانگی گفت: در سال جاری در برنامه کاری خود افتتاح یک پیست آفرود وکراس در نوشهر، یک پیست در ساری داریم و یک زمینی را هم سپاه بابلسر برای مسابقات بین المللی که در خردادماه انجام می شود، در اختیار ماقرار داده است.

نبود حامی مشکل موتورسواری و اتومبیلرانی

وی با اشاره به اینکه عمده مشکل این رشته مالی است گفت: این رشته پرهزینه است ولی بیشتر این هزینه ها از طریق خود ورزشکار تامین می شود و چون پیست استاندارأ وجود ندارد حامی خاصی وجود ندارد.

امیرصفاری رئیس هئیت موتورسواری و اتومبیلرانی چالوس گفت: با توجه به اینکه دومین دوره مسابقات قهرمانی استان موتورسواری درک در شهرستان برگزار شد، استقبال خوبی شده است.

وی با بیان اینکه این رشته پرهزینه است، خواستار توجه بیشتر به آن شد.

رضا نبی زاده رئیس هیئت نوشهر که 12 سال در این رشته فعالیت دارد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید:25 ورزشکار خانم و 120 ورزشکار آقا داریم و مشکلات عمده ما نداشتن اسپانسر وحمایت نکردن مسئولین است.

وی افزود :ما تنها پیست اتومبیلرانی وموتور سواری غرب استان را با کمک ورزشکاران راه اندازی کردیم و سعی داریم در آینده یک مربی مناسب تهیه کنیم تا ورزشکاران را از پایه تمرین دهند تا قهرمانان کشوری واستانی مناسبی تحویل دهند.

قاسم نامی یکی از ورزشکاران آمل با بیان اینکه پیست مناسب این ورزش در شهرستان وجود ندارد، خواستار توجه مسئولان برای رفع نیازهای ورزشکاران شد.

به گزارش مهر، نبود پیست مناسب و استاندارد سبب می شود تا برخی جوانان با انجام حرکات پرخطر در خیابانها و معابر، سلامت خود و شهروندان را به مخاطره اندازد و برای رفع مشکلات فراروی این قشر تدبیر اساسی اتخاذ شود.

کد خبر 2274211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha