۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۸:۴۰

همایش اسلام و هویت زن در جهان معاصر در بمبئي برگزار شد

همایش اسلام و هویت زن در جهان معاصر در بمبئي برگزار شد

به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) همایش "اسلام و هویت زن در جهان معاصر" به همت خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ایران در بمبئی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اين مراسم كه با حضور و سخنرانی اندیشمندان، شخصیتهای زن و فعالان امور بانوان هند و ایران 30 فروردين ماه در باشگاه خبرنگاران این شهر برگزار شد، حجازی مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخناني با اشاره به عقلانیت و آزادی به عنوان مصداق کرامت و حقوق انسان، هویت و عزت وی را از دیدگاه اسلام ائم از زن و مرد یکسان دانست و افزود: اسلام تکویناً تکالیف متفاوتی را برای هر یک تعیین نموده است.
 
وی ایجاد آرامش روحی روانی از طریق مهر و محبت و عاطفه، مبنای نقش مدیریت تربیتی و انسانسازی زن از دیدگاه اسلام برشمرد و گفت: متأسفانه آنچه که هویت زن امروز را مورد تهدید قرار داده، نگاه های افراط و تفریطی است که در مورد حضور اجتماعی و خانوادگی زنان مطرح می شود.
 
 حجازي افزود: از یک سو با نگاهی ابزاری وی را از کانون خانواده و نقش بی بدیل مادری و همسری جدا ساخته که رشد فزاینده ناهنجاریهای و معضلات اجتماعی برای وی و جامعه را فراهم کرده، و از سوی دیگر با دیدگاهی تفریطی و نادیده گرفتن حقوق اجتماعی وی، نیمی از جمعیت جامعه را از رشد و تکامل فردی و پیشرفت و توسعه اجتماعی محروم کرده است.
 
وي با تبیین الگوی زن مسلمان در شخصیتهایی، همچون حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه کبری(س)، تنها راه برون رفت از این افراط و تفریط ها را بازگشت به آموزه های الهی و دینی که اعتدال را در نقش فردی، اجتماعی و خانوادگی توصیه میکنند، عنوان کرد.
 
مهدی حسنخانی وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران نیز در سخناني الگوی دین مبین اسلام در خصوص جایگاه و شأن هویتی بانوان در اجتماع و خانواده را متضمن رشد و کمال زن از یک سو و حفظ کرامت انسانی دانست و افزود: شخصیت والای دختر پیامبر اکرم (س) از هر جهت الگوی تمام و کمال زن در تمامی اعصار و دوران هاست.
 
وی راهکارهای مبتنی بر اعتقادات بومی، باورهای دینی و مشترکات فرهنگی و همسوی دو کشور ایران و هند، در مقابل الگوهای وارداتی را تنها راه پیشگیری از مسائل و مشکلات حضور زن در جامعه عنوان کرد.
 
 رشیده بانو، ملکه مستری، ناهید رضوان و عظما ناهید، استادان دانشگاه، صاحبنظران و فعالان امور اجتماعی زنان و خانواده، از دیگر سخنرانان و اعضای علمی شرکت کننده در این سمینار بودند که در موضوعات مختلف هویت، مقام و حقوق زن از دیدگاه اسلام به ایراد سخن پرداختند.
 
 
 
 
کد خبر 2274808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha