۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۰۰

در گفت‌وگو با مهر تشریح شد/

عبور از پلكان "خود مراقبتي" تا بام سلامتي/ صعود به قله سلامتی در گرو توانمندسازي شهروندان

عبور از پلكان "خود مراقبتي" تا بام سلامتي/ صعود به قله سلامتی در گرو توانمندسازي شهروندان

مشهد - خبرگزاري مهر: كارشناسان بهداشت خراسان رضوی معتقدند كه گاهي كوچكترين تغييرات بزرگترين تفاوت‌ها را در زندگي ايجاد مي‌كنند و براي رسيدن به مقصد سلامتي بايد از پلكان خود مراقبتي رواني، اجتماعي، معنوي و جسمي عبور كنيد و با تغيير در سبك زندگي سلامتي را به خود هديه دهيد.

به گزارش خبرنگار مهر، شعار هفته سلامت "خودمراقبتي نويد بخش يك عمر سلامتي" است و اين شعار زماني محقق مي‌شود كه مانند مادري مهربان براي خود باشيم و البته رژيم غذايي مناسب، ورزش، توجه به نيازهاي عاطفي، تعاملات اجتماعي و توكل و ايمان به خدا در مراقبت از خود موثر است.

همچنين ارتقاي سلامت شهروندان در گرو توانمندسازي آنان در مراقبت ازخود است و توجه به عناصر رواني، عاطفي، اجتماعي و معنوي در فرد فرد شهروندان ترسيم كننده چشم اندازي مناسب براي رسيدن به جامعه اي سالم است.

موفقیت در اجرای برنامه خودمراقبتی به همكاري تک تک افراد جامعه وابسته است و صعود به اين قله زمانی محقق می‌شود که تصميم بگيريم ارزش وجودی خود و نیازهایمان را باور كنيم و رفاه و تندرستی را با " خود مراقبتي" به خود هديه دهيم.

كارشناس بهبود تغذيه معاونت بهداشت خراسان رضوي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: خود مراقبتي جسمي نيازمند زيستن سالم است، اين بخش از خود مراقبتي شامل فعاليت ها و تمرينات ورزشي و خوردن غذاي سالم است

زهرا اباصلتي با بيان اين سئوالات كه اينکه آيا ورزش مي‌کنيم؟ آيا در مورد غذاهايي که مي خوريم ، فکر مي کنيم؟  تاكيد مي‌كند: رژيم غذايي و ورزش، نه تنها در سلامت جسمي ما نقش دارند بلکه تاثير بسيار زيادي بر سلامت روحي و رواني ما دارند.

وي مي‌گويد: هنگام ورزش، بدن "آندورفين" آزاد مي‌کند که باعث افزايش روحيه، کاهش استرس و داشتن احساس خوب مي شود.

تغييرات كوچك محيطي مي تواند بزرگترين تفاوت ها را به وجود آورد

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بيان مي كند: خود مراقبتي جسمي به معني توجه به محيط پيرامون مان نيز هست و پاک سازي و مرتب کردن محيط زندگي، فضا را براي زندگي جديدمان آماده مي کند.

وي تاكيد مي‌كند: گاهي کوچکترين تغييرات محيطي مي تواند بزرگترين تفاوت‌ها را به وجود آورد.

وي عنوان مي كند: نيازهاي عاطفي و رواني ما در بر گيرنده احساسي است که نسبت به خودمان و توانايي هايمان براي مديريت احساسات و مقابله با مشکلات داريم.

اباصلتي افراد سالم از لحاظ عاطفي و رواني را اينگونه توصيف مي‌‌كند: اين افراد قادرند با شرايط سخت مقابله کنند و نگرش مثبت شان به زندگي راحفظ کنند.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصريح مي‌كند: سلامت عاطفي بيانگر توانايي ما براي برقراري ارتباط  با هيجان ها، احساسات و حواس مان و نيز بازتاب شناخت ما براي تنظيم اهداف مان بر اساس توانايي فردي ماست.

اباصلتي همچنين داشتن سلامت رواني و عاطفي ، شامل وجود احساس رضايت، اعتماد به نفس کافي، اعتماد و صميميت، ميل و رغبت به زندگي و شادي و نشاط، توانايي مقابله با استرس و انطباق با تغييرات را از نشانه هاي افراد سالم مي داند.

تعاملات اجتماعي سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهدمي گويد: نيازهاي اجتماعي شامل نياز به تعلق، عشق و محبت است و روابط اجتماعي ما براي حفظ سلامت رواني و همچنين سلامت جسمي مان بسيار حياتي است.

وي بيان مي كند: انسان ها موجوداتي اجتماعي هستند مغز ما توسط روابط اجتماعي ما از زمان تولدمان شکل مي‌گيرد، داشتن فعاليت اجتماعي و حفظ روابط بين فردي مي تواند به ما کمک کند تا سلامت جسمي و روحي خوبي را حفظ کنيم.

وي در ادامه توضيح مي دهد: روابط و تعاملات اجتماعي ما با تقويت سيستم ايمني بدن مان، موجب حفاظت از ما دربرابر بيماري‌ها مي‌شوند؛ لذت وجود خانواده و دوستان در اطراف ما مي تواند به کاهش استرس مان کمک کند.

با افرادي که به شما احساس خوبي مي‌دهند در ارتباط باشيد

اباصلتي مي گويد: نبايد فرصت ارتباط با آنهايي را که دوستشان داريم  از دست بدهيم، کارها مي آيند و مي روند، اما خانواده و دوستان ما براي هميشه با ما هستند؛ با افرادي که به شما احساس خوبي در مورد خودتان مي دهند در ارتباط باشيد.

اين كارشناس معاونت بهداشت استان همچنين مي گويد: خود مراقبتي معنوي نيز به ما کمک مي کند با خالق هستي آشنا شويم و معناي زندگي را درک کنيم . همانطور که تغذيه با مواد غذايي براي بدن ما ضروري است، پرورش روح مان نيز يک ضرورت است.

وي توضيح مي دهد: تنها زماني که با خالق خود ارتباط برقرار کنيم .مي توانيم تمام استعداد هاي وجودي خود را شکوفا سازيم . خود مراقبتي معنوي با درک معناي واقعي زندگي و هويت واقعي مان مرتبط است . خود مراقبتي معنوي به ما کمک مي کند به خدايي که از رگ گردن به ما نزديک تر است ، نزديک تر شويم و در سايه لطف و رحمتش ، با سهولت بيشتري با تمام فراز و نشيب هاي زندگي مان مقابله کنيم .

برنامه ‌ريزي براي خود مراقبتي

طراحي برنامه ريزي براي خود مراقبتي فردي ، کار مهمي است؛ در اين مرحله، اهداف خود مراقبتي و استراتژي ها ي تحقق آنها تعيين مي شوند و البته موفقيت ما در اجراي برنامه خود مراقبتي مان تابع تعهد واقعي ما نسبت به اجراي آن است.

تنها 20 درصد تامين سلامت شهروندان برعهده نظام سلامت است و در 80 درصد خود مردم و ساير نهادهاي اجتماعي سهيم هستند و خودمراقبتي زماني محقق مي شود كه شهروندان ارزش وجودي خود را باور كنند.

....................................

گفتگو: زهره رنگ آميز

کد خبر 2276473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha