۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۲۱

در سمیناری تخصصی بررسی شد؛

بررسی علمی خود مراقبتی و پرورش نسل سالم در کرج/ تک فرزندی روند رشد شخصیتی کودک را مختل می کند

بررسی علمی خود مراقبتی و پرورش نسل سالم در کرج/ تک فرزندی روند رشد شخصیتی کودک را مختل می کند

کرج – خبرگزاری مهر: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و پرورش نسل سالم، امروز در کرج با برگزاری سمیناری تخصصی علل شیوع تک فرزندی و ناباروری و عواقب آن بررسی واطلاعاتی به کارشناسان برای آگاهی بخشی به مردم ارائه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر چهارشنبه و در سومین روز از هفته سلامت با عنوان "خانواده خاستگاه خود مراقبتی" دانشگاه علوم پزشکی استان البرز میزبان سمینار "خود مراقبتی و پرورش نسل سالم" با حضور متخصصان، کارشناسان این حوزه و مسئولان دانشگاه در سالن اجتماعات ابن سینا بود.

مرور و تاکید بر مسائل مهم در حوزه پرورش نسل سالم، مراقبت از کودکان و پیشگیری از حوادث، خود مراقبتی در بارداری های پر خطر و ناباروری، بیان مسائل روانشناسانه تک فرزندی و خود مراقبتی جهت پیشگیری از ناهنجاری های جنینی از جمله مباحثی بود که به صورت کارگاهی برای شرکت کنندگان در این سمینار مطرح شد.

در ابتدای این همایش دکتر فخر السادات امامی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اهداف برگزاری این همایش اظهار داشت: افزایش سن بارداری، افزایش فاصله سنی بین دو فرزند و تک فرزندی که متاسفانه در دوران کنونی بسیار مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است زنگ خطرهایی هستند که باید برای آنها برنامه ریزی و عوارض ناشی از آنها برای مردم اطلاع رسانی شود.

وی افزود: یکی از راه های کنترل این موضوعات علاوه بر تقویت زیرساخت ها، تقویت مشاوره های قبل، حین و پس از ازدواج است به طوری که محتوای آموزشی این دوره ها بازنگری و با نگرشی متفاوت به مراجعه کنندگان ارائه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز همچنین به درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: وظیفه همه کارشناسان مامایی و متخصصان حوزه زنان در شناسایی مادران پر خطر این دوره چندین برابر شده  و کارشناسان این حوزه باید با ارائه اطلاعات و آگاهی بخشی راجعه کنندگان را از وضعیت خود مطلع سازند.

خود مراقبتی با توانمند سازی مردم محقق می شود

در ادامه این سمینار علمی آموزشی دکتر کوروش کبیر معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز و متخصص در حوزه پزشکی اجتماعی مطالب خود را پیرامون موضوع "پیشگیری از آسیب های کودکان" ارائه کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود سیستم های بهداشتی درمانی بیشتر ارائه دهنده خدمات هستند بدین معانا که باید فرد بیمار شود، به پزشک مراجعه کند و درمان شود و با توجه به شعار هفته سلامت مبنی بر "یک عمر سلامت با خود مراقبتی" با این سیستم نمی توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود: بخش عمده ای از خود مراقبتی بر عهده خود مردم است اما باید دولت و سازمان های مرتبط مردم را در این حوزه توانمند سازند تا خود مراقبتی به درستی شکل گیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به موضوع اصلی بحث خود در خصوص پیشگیری از آسیب های کودکان، اعلام کرد: گروه کودکان جامعه هدف ما گروه های مختلف سنی زیر 20 سال را تشکیل می دهند و متاسفانه در جهان 50 درصد آسیب های مرگبار برای کودکان 15 تا 19 سال رخ می دهد.

کبیر با بیان اینکه در جهان حوادث ترافیکی، غرق شدگی سوختگی، سقوط و مسمومیت در آسیب های غیر عمدی 60 درصد آسیب های مرگبار برای کودکان را تشکیل می دهند، اظهار داشت: راه های پیشگیری فراوانی برای جلوگیری از بروز این حوادث به خصوص حوادث جاده ای وجود دارد که سیستم اعطای گواهینامه به صورت مرحله ای، تقویت استفاده از تجهیزات حفاظتی برای کودکان، وضع قوانین، اطلاع رسانی، تشویق استفاده از کلاه ایمنی حتی برای دوچرخه سواری و کاهش محدودیت سرعت در اطراف مدارس از جمله این موارد است.

وی در ادامه به غرق شدگی یکی دیگر از عوامل شایع در آسیب های کودکان اشاره کرد و گفت: غرق شدگی علت یک چهارم حوادث در دنیا را به خود اختصاص می دهد و این امر به دلیل نزدیکی بسیاری از شهر ها به سواحل اتفاق می افتد اما متاسفانه در استان البرز این امر بیشتر در استخرهای شنا رخ می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: وقتی صحبت از آب می شود منطور حتما دریا، دریاچه و استخر نیست حتی یک سطل پر از آب و وان کوچک حمام نیز به دلیل عدم شناسایی موقعیت توسط کودک می تواند غرق شدگی به دنبال داشته باشد.

کبیر در پایان بررسی اجمالی از دیگر عوامل بروز آسیب برای کودکان داشت.

بررسی ارتباط کاهش بارداری با میزان سن افراد

دکتر زرین آجودانی متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز به عنوان سخنران سوم این سمینار مطالبی در خصوص بارداری های پرخطر و ناباروری ارائه کرد و با تاکید بر شناسایی مادران پرخطر و ارائه آموزش به آنها اظهار داشت: تاکید ما بر افزایش جمعیت و تعداد فزرندان است اما افزایش جمعیت پر خطر هیچگاه مد نظر ما نبوده است.

وی ادامه داد: از هر 100 زوج جوان که اقدام به بارداری می کنند 90 درصد آنها در طول یک سال نتیجه می گیرند و 10 درصد باقی مانده نابارور تلقی می شوند و درمان در این گروه بسیار حائز اهمیت است و پزشکان عمومی و کارشناسان مامایی باید بدانند که در سطح اولیه درمان ناباروری آموزش های لازم را به زوج بدهند زیرا در این مرحله می توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اعلام کرد: متاسفانه به دلیل وجود عوامل اجتماعی متعدد شاهد افزایش سن باروری در زوج ها هستیم در حالی که زوج های جوان باید بدانند قدرت باروری تابع سن است و بهترین زمان بارداری برای خانمها 25 سالگی و زیر 30 سالگی می باشد و پس از آن قدرت باروری کاهش می یابد.

دکتر آجودانی در تصویه به خانمهایی که با سن بالا ازدواج می کنند، گفت: خانم های در سنین بین 35 تا 39 سال بهتر است در صورت عدم بارداری پس از شش ماه و خانم های متاهل بالای 40 سال بلافاصله پس از ازدواج برای ارزیابی توان بارداری به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج یکی از عوامل مهم محیطی در ناباروری را آلودگی هوا در کلانشهر ها عنوان کرد و با اشاره به دیگر عوامل محیطی، اظهار داشت: در عوامل شیمیایی، مواد آرایشی غیر استاندارد، آلاینده های هوایی تنفسی، حشره کش ها، آفت کش ها و ... و در عوامل فیزیکی، امواج تلفن همراه، رادیو و تلویزیون، امواج الکترو مغناطیس با شدت خاص، امواج ماکروویو، اشعه X و رادیو اکتیو به عنوان فاکتورهای موثر بر ناباروری مطرح می شوند اما ارتباط آنها به طور قطع با نازایی هنوز مشخص نیست.

اصل تربیت صحیح کودک است

عدم ارتباط با خواهر و بردار و در نتیجه تعاملات کمتر با کودکان هم سن، کاهش رقابت با توجه اینکه رقابت برای کودک محلی برای رشد هوش و حافظه تلقی می شود و تعامل بیش از حد با والدین و تبعات آن، اینها مباحثی بودند که دکتر مرضیه عصاره فوق تخصص روانشناسی در سمینار امروز در حوزه " تک فرزندی" مطرح کرد.

وی در ابتدا به نکات مثبت در کودکانی که تعامل بیشتری به والدین خود دارند اشاره کرد و گفت: این کودکان به دلیل ارتباطات کمی و کیفی بیشتر با والدین از سلامت روان و روابط اجتماعی موفقی برخوردارند، به دلیل گفتگو با بزرگسالان از دایره لغات بیشتری برخودارند، دارای حساسیت اجتماعی بالا، جدیت بیشتر، دارای روابط بسیار صمیمی در خانواده هستند و به دلیل توجه والدین به آنها از نظر شخصیتی افرادی حمایتگر و مشوق به حساب می آیند.

دکتر عصاره ادامه داد: اما متاسفانه این کودکان به دلیل تک فرزند بودن باید تمامی امیال و آرزوهای پدرو مادر به دوش بکشند، سلامت روانی این کودکان در ارتباط با نحوه تطابق والدین با مسائل است، این کودکان انتظار دارند همه افراد مانند پدر و مادرشان با آنها رفتار کنند و متاسفانه همیشه نگران کفایت خود در نحوه پذیرش و ارزیابی دیگران از عملکردشان هستند.

وی به راه های برخورد با این کودکان اشاره و تصریح کرد: باید برای این کودکان مرزهای روابط روشن باشد، آنها را از فشارهای مسئولیتی آزاد کنیم و از اینکه فکر کنند مجبورند آرزوهای پدر و مادر را برآورده کنند آنها را برهانیم.

دکتر عصاره در پایان با تاکید بر اینکه اگر والدین با روش های صحیح فرزند پروری آشنا نباشند با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد، اظهار داشت: توجه بیش از حد به فرزندموجب اختلال در روند رشد شخصیتی آن می شود و اصل مهم در خانواده تربیت صحیح فرزندان است.

کد خبر 2276952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha