۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳

سعید سهیلی در گفتگو با مهر:

شمقدری برای ساخت فیلم «توفان شن» عجله کرد

شمقدری برای ساخت فیلم «توفان شن» عجله کرد

یکی از نویسندگان فیلمنامه فیلم «توفان شن» با ذکر این جمله که تمام توانایی سینمایی ایران در ساخت این فیلم حضور نداشت، گفت که شمقدری در ساخت این اثر سینمایی کمی عجله کرد.

سعید سهیلی، یکی از دو فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «توفان شن» در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه چرا  بعد از آن فیلم دیگر سینمای ایران به موضوع مهمی مثل واقعه طبس نپرداخت، گفت: زیاد هم عجیب نیست زیرا این فیلم یک تاریخی است که زمان زیادی از آن نگذشته است پس بسیاری از مردم هنوز هم به آن داستان اشراف کامل دارند.

وی افزود: به دلیل اهمیت برخی موضوعات برخی از سینماگران به سراغ آن می‌روند که آن یکبار تبدیل به یکبار برای همیشه می‌شود. برای همین است که من همیشه گفته‌ام که اگر سینماگر یا هنرمندی به سراغ موضوعات ملی و مهم می‌رود باید آنقدر آن کار را خوب از آب دربیاورد که اگر هم دیگر چیزی در موردش ساخته نشد ضرر نکرده باشیم و حداقل یک کار خوب در مورد یک موضوع مهم داشته باشیم.

سهیلی خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم که مجددا کسی به سراغ داستان طبس برود یا حداقل به این زودی‌ها کسی به فکر ساخت فیلمی با موضوع طوفان شن نخواهد افتاد زیرا موضوعات مشترک ملی اینچنینی علی‌رغم اینکه قابلیت کار زیاد سینمایی را دارا هستند ولی جسارت پرداخت درست می‌طلبند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم «توفان شن» تمام قدرت سینمای ایران در پرداخت به واقعه طبس بود؟ گفت: خیر به نظر من در ساخت آن فیلم جواد شمقدری (کارگردان این اثر سینمایی) کمی عجله کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در این مورد توضیح داد: فیلم «توفان شن» فیلم بدی نیود ولی تمام توانایی سینمایی ایران نبود کما اینکه ساخت فیلم در مورد طبس نیاز به بسیج توانمندی‌های سینما داشت.

وی بیان کرد: همان موقع هم به شمقدری گفتم که این اثر نیاز به مطالعه بیشتر و انتخاب عوامل با وسواس بیشتری دارد ولی وی در ساخت فیلم کمی عجله کرد که به همین خاطر برخی نقدها به فیلم وارد است.

سهیلی در پایان سخنان خود گفت: می‌شد که در فیلم «توفان شن» از بهترین‌های سینما استفاده کرد و به خصوص در طراحی صحنه و بازیگران وسواس بیشتری به خرج داد تا یک کار کامل و شسته و رفته از آب دربیاید.

فیلم سينمايي «توفان شن» به كارگرداني «جواد شمقدري» در سال 1375 ساخته شده و بازيگراني چون احمد نجفي، فيروز بهجت محمدي، بهمن دان، مهناز افضلي، مهشيد افشارزاده و حسين نصاري در آن ايفاي نقش كرده‌اند.

فيلمنامه اين فيلم سينمايي توسط جواد شمقدري و سعيد سهيلي نوشته شده و تهيه‌كنندگي آن را گروه شاهد، فرهنگسراي بهمن، فرهنگسراي خاوران و محراب فيلم بر عهده داشته‌اند.

اين فيلم سينمايي بر اساس واقعه حمله نظامي آمريكا به ايران و ناكامي آنها در سال 1359ساخته شده است و در خلاصه داستان اين فيلم آمده: پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا، مقامات آمريكايي تصميم مي‌گيرند، عليه ايران اسلامي و انقلاب نوپاي آن دست به تجاوز نظامي بزنند. يك مامور مخفي پنتاگون راهي ايران مي‌شود تا مقدمات اين تجاوز را مهيا كند.حمله نظامي آغاز مي‌شود، اما «طوفان شن» صحراي طبس حوادث ديگري را رقم مي‌زند...

کد خبر 2277584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha