۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴

در نشست خبری نمایشگاه کتاب اعلام شد؛

افغانستان اولین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

افغانستان اولین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

رئیس نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت: افغانستان امسال به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد.

به گزارش خبرنگار مهر این خبر را سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جریان نشست خبری این نمایشگاه که صبح امروز یکشنبه 7 اردیبهشت در سالن اجتماعات دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، اعلام کرد و گفت: امسال افغانستان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند و ناشران این کشور در مکانی آبرومند در سالن کشورها و در محلی ویژه جانمایی خواهند شد.

وی اضافه کرد: این اقدام بخشی از دیپلماسی فرهنگی کشور است و تبعا کشوری مانند افغانستان که هم به زبان فارسی سخن می گویند و هم به این زبان می نویسند، از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره روندی که برای انتخاب مهمان ویژه در دوره این نمایشگاه طی شده است، گفت: اواخر سال گذشته که من به همراه هیأتی از چاپخانه داران و ناشران کشور سفری به افغانستان داشتیم با ظرفیت های چاپ و نشر این کشور بیشتر از گذشته آشنا شدیم و همانجا این موضوع مطرح شد که چگونه می توان این تعامل را بهبود بخشید.

صالحی به امضای تفاهم نامه مشترک بین ناشران ایران و افغانستان در آن سفر اشاره کرد و گفت: بعد از این موضوع و تعاملات عمیق تری که برقرار شد، این مسئله پیش آمد که چطور می تواند از حضور افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران به شکل بهتری بهره برد. نمایشگاه امسال کتاب تهران فرصتی برای آن است که مخاطب ایرانی با ظرفیت فرهنگی موجود در افغانستان بیشتر آشنا شود که خود همین مسئله دیپلماسی عمومی را در فضای نمایشگاه معنادار می کند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین افغانستان را یک فرصت طلایی برای ایران و به ویژه بخش فرهنگی آن ذکر کرد و گفت: نباید یادمان برود که در جریان دفاع مقدس دو هزار شهید افغانستانی تقدیم این کشور شد و صدها نویسنده و ناشر در افغانستان به زبان فارسی کتاب می نویسند و منتشر می کنند. در نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچنین از پوستر نمایشگاه و سایت آن رونمایی شد.

مشروح این نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران متعاقبا منتشر می شود.

کد خبر 2279244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha