۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۴

بیماریهای قلبی علت وقوع 44 درصد مرگها در کشور/ 33 درصد قلبهای مرگ مغزی پیوند می شوند

بیماریهای قلبی علت وقوع 44 درصد مرگها در کشور/ 33 درصد قلبهای مرگ مغزی پیوند می شوند

معاون درمان وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که فقط ۳۳ درصد از موارد پیشنهادی برای پیوند قلب انجام می شود، گفت: دو سوم قلبهای مرگ مغزی، برای پیوند مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی روز چهارشنبه در چهارمین کنگره نارسایی قلب ایران، افزود: بر اساس آمارها در گروه سنی 16 تا 64 سال، 17 درصد فشار خون بالا دارند، 15 درصد چاق هستند، 28 درصد دچار اضافه وزن، 41 درصد کم تحرکی، 8 درصد دخانیات مصرف می کنند، 10 درصد قند خون دارند، 33 درصد کلسترول دارند که زنگ خطر جدی برای جامعه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه 44 درصد مرگها به دلیل نارسایی‌های قلبی عروقی است، گفت: سکته قلبی با 24 درصد در راس نارسایی‌های قلبی قرار دارد. در ایران بیش از یک میلیون نفر بیمار نارسایی قلبی داریم که بار سنگینی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر دوش ملت و جامعه تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که به طور جدی می‌تواند در درمان نارسایی قلبی تاثیر داشته باشد پیوند قلب است، گفت: در 10 مرکز در سطح کشور پیوند قلب صورت می‌گیرد که شش تای آنها در تهران و چهار مرکز در اصفهان، شیراز، مشهد و یزد است.

آقاجانی با بیان اینکه در سال گذشته 90 مورد پیوند قلب در کشور انجام شده است، افزود: تا پایان سال 92 قریب به 600 پیوند قلب در کشور انجام شده اما برای اینکه به آمار ایده آل برسیم باید سالانه 250 مورد پیوند قلب انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال قبل 665 بیمار مرگ مغزی داشتیم که اعضای خود را اهدا کرده‌اند، گفت: آمار ایده آل 1500 عضو بیمار مرگ مغزی است و امیدواریم با گسترش شبکه اهدا بتوانیم اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی را به سطح قابل قبولی برسانیم.

معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اینکه تنها 33 درصد از مواردی که از اعضای افراد مرگ مغزی برای پیوند قلب پیشنهاد می‌شود مورد قبول بیمار قرار می‌گیرد، توضیح داد: دو سوم قلب‌هایی که از بیماران مرگ مغزی به دست می‌آید برای پیوند استفاده نمی‌شود.

وی همچنین تمرکز مراکز پیوند قلب در تهران را عامل دیگری برای نارسایی در پیوندهای قلب در سطح کشور دانست و گفت: 10 مرکز فعال داریم و باید شش مرکز دیگر هم فعال شود تا بتوانیم به سطح مطلوب دست پیدا کنیم.

آقاجانی با اشاره به اینکه در تکنیکهای مراقبت بعد از پیوند قلب نواقصی وجود دارد، گفت: تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای در این زمینه صورت گرفته است و در زمینه مراقبت‌های بعد از پیوند در ابزارها، تجهیزات و داروهای مورد نیاز کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم با تکمیل شبکه پیوند و اهدای عضو و استفاده از روشهای جدید بتوانیم این موارد را برطرف کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بهار سال 93 برای سلامت بهار خاصی است و اتفاقات خوبی در این زمینه در کشور افتاده است، گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری، برنامه‌های حمایت از سلامت در فاز دوم هدفمندی نقاط برجسته‌ای از تحولات پیش رو را در بر می‌گیرد.

آقاجانی افزود: دولت نگاه ویژه‌ای به سلامت دارد و برای جلب حمایت سیاستگذاران مختلف کشور تلاش می‌کند.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سلامت در اولویت‌ برنامه ریزیهای دولت قرار گرفته است از تخصیص 10 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت خبر داد و گفت: در حال حاضر مجلس و دولت حدود 10 هزار میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات معمول سلامت به توسعه خدمات بهداشت و درمان اختصاص داده‌اند که 3000 هزار میلیارد تومان آن در قالب مالیات سلامت یا همان ارزش افزوده و 7000 میلیارد تومان در قالب یارانه سلامت است.

آقاجانی با اعلام اینکه در تاریخ 7 اردیبهشت برنامه جامع و کلان تحول در نظام سلامت در قالب 7 برنامه اصلی به دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها ابلاغ شده است، گفت: از 15 اردیبهشت به عنوان نقطه آغازین حرکتی جدی را در حوزه سلامت شروع می‌کنیم.

کد خبر 2282019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha