۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۰۱

لاریجانی:

دورنمای خلیج فارس را پاک تر از گذشته می بینم/ کشورهای دسیسه گر دچار فرسودگی شده‌اند

دورنمای خلیج فارس را پاک تر از گذشته می بینم/ کشورهای دسیسه گر دچار فرسودگی شده‌اند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دورنمای منطقه خلیج فارس را، دورنمایی پاک تر از گذشته می بینم و کشورهایی که دنبال دسیسه بودند، دچار فرسودگی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بندرعباس، علی لاریجانی در همایش روز خلیج فارس که پیش از ظهر چهارشنبه در سالن شهید آوینی بندرعباس برگزار شد، افزود: یکی از موضوعات مهم منطقه استفاده درست از بعد اقتصادی خلیج فارس است. اینجا یک سرزمین بزرگی است که همه می توانند از آن استفاده درستی کنند. زمانیکه پرتغالی ها و اسپانیایی ها به جزیره آمدند برای استفاده از مزیتهای اقتصادی آن بود و بعد انگلیسی ها سوار بر موضوع شدند و سالها آن را رها نکردند. اینجا از ظرفیتهای زیاد نفتی و گازی برخوردارند.

وی ادامه داد: بهره های اقتصادی این منطقه زیاد است در سالهای گذشته یکی از مقامات آمریکایی گفت اگر نقشه دنیا را مسطح در نظر بگیریم مرکز آن خلیج فارس است.

لاریجانی افزود: بسیاری از همسایگان ما برای عجله ای که در استفاده از منافعشان دارند جیب دیگران را پر می کنند.

رئیس مجلس مسئله مهم دیگر خلیج فارس را محیط زیست آن دانست و گفت: خلیج فارس فراز و فرودهای زیادی از این بعد داشته است. ورود بیگانگان به منطقه و سوختهایی که معضل منطقه به شمار می آمدند تبعاتی برای محیط زیست آن داشته‌اند. باید دول مختلف نسبت به موضوع محیط زیست خلیج فارس حساس باشند. خسارات وارد شده به آن کم نیست.

وی بیان کرد: حوزه مسائل امنیتی خلیج فارس نیز از موضوعات مورد اهمیت است. این منطقه به علت حساسیت بالای آن از نظر اقتصادی و ژئواستراتژیک نگاه ویژه ای به آن می شود به صورتی که در دهه اخیر این مسئله شدت گرفت. این منطقه زنده است. یکی از مقامات کشورهای منطقه چندی پیش اعلام می کرد اطلاعات زیادی درباره جنگ و دفاع ایران داریم، که تا به حال آن را نگفته ایم. وقتی بعضی از این اطلاعات را مطرح کرد گفت که مسئله جنگ صدام و شما بحث یک فرد و کشور نبوده بلکه همه بسیج شده بودند. ملک حسین اردنی دو روز قبل از حمله صدام تماس گرفت و گفت حامل پیامی از صدام هستم تا دو روز دیگر فردی را پیش شما می‌فرستند تا همکاری های لازم را با ما انجام دهید. معاون صدام پیش من آمد و خواست امکاناتی برای پرواز هواپیماها از این سمت به سوی ایران به آنها بدهیم.

لاریجانی در ادامه گفت: موقعیت اقتصادی و زنده بودن منطقه از نظر سیاسی توجهات را جلب می کرد. شاید چند سال پیش فکر می‌کردند که می توانند تغییرات مهمی ایجاد کنند. اشغال عراق و افغانستان هم با این تصور انجام شد. وقتی عراق را اشغال کردند گفتند که می خواهیم دموکراسی اینجا را در کشورهای مجاور پیاده کنیم، اما در همان باتلاق ماندند.

رئیس مجلس گفت: اگر می خواهیم مشکل امنیت خلیج فارس پایدار باشد و کشورهای منطقه آقایی خود را داشته باشند باید به امنیت درونی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: یکی از شیوخ خلیج فارس کتاب خود را برای من فرستاده بود که موضوع آن جغرافیای منطقه بود. او لحظه های مختلفی از قرون مختلف گردآوری کرده بود که در آن همیشه از نام خلیج فارس استفاده کرده بودند. پس برای ما موضوع خلیج فارس روشن و حل شده است. برخی تصور می کردند می توانند این موضوع زمینه ای برای فشارهای سیاسی باشد. این نوعی واکنش در مقابل تحقیر است، منتها ایران نمی خواهد کسی را تحقیر کند.

رئیس مجلس گفت: خلیج فارس می تواند مظهر اسلام و ایران باشد کارهای بچه گانه در مسیر کشمکش انجام می شود بجای آن باید بروند به سمتی که از خدمات ایران به نفع منطقه استفاده کنند پس در مسایل مختلف باید رویکرد تعاملی در منطقه شکل بگیرد تا اقتصاد کشور شکوفا شود و امنیت پایدار بماند، در آن صورت کشورهای منطقه عزتمند زندگی می کنند نه با کاخ های شیشه ای.

لاریجانی افزود: دورنمای منطقه را دورنمایی پاک تر از گذشته می بینم کشورهایی که دنبال دسیسه بودند دچار فرسودگی شده اند و اکنون نقشه های دیگری دارند و رفت و آمد متراکم منطقه را به نفوذهای دیگری تبدیل می کنند. مسئله هوشیاری منطقه هم یک پدیده واقعی است نه موقتی. ممکن است عده ای جلوی آن سد درست کنند، اما این سدها در آینده با انفجارهایی مواجه می شوند.

پس از پایان سخنرانی وی یکی از حضار نسبت به تغییر نام برخی از مناطق در استان هرمزگان توسط مسئولان دولتی اعتراض کرد، که رئیس مجلس در پاسخ به او، گفت: در جریان این موضوع هستم. نباید این اقدامات تکرار شود، اما درباره خلیج فارس استفاده معجول از نام اینقدر ساده نیست که فردی اشتباه کرده باشد، حتما پشت صحنه ای دارد.

کد خبر 2282027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha