۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۳۰

نیلفروش زاده خبرداد:

رونمایی از پورتال تحقیقاتی اهل البیت (ع) در اصفهان

رونمایی از پورتال تحقیقاتی اهل البیت (ع) در اصفهان

اصفهان – خبرگزاری مهر: معاون علمی پژوهشی موسسه اهل البیت (ع) از رونمایی پورتال تحقیقاتی اهل البیت (ع) با هدف کمک به پژوهش های نوین دینی دانشجویان محقق علوم دینی و حوزویان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید نیلفروش زاده پیش از ظهر یکشنبه در نشست رونمایی از "پورتال تحقیقاتی اهل البیت (ع) اظهار داشت: این موسسه با توجه به احساس نیاز به ضرورت پژوهش های نوین این پورتال را طراحی کرده که پژوهشگران علوم اسلامی می توانند در این سیستم عضو و با تشکیل گروه های پژوهشی سئوالات و ابهامات دینی را از یکدیگر بپرسند یا به اشتراک بگذارند.

وی افزود: 30 هزار پایان نامه علوم اسلامی و قرآنی در این پورتال موجود است که شامل دغدغه های مختلف جامعه است.

معاون علمی پژوهشی موسسه اهل البیت (ع) با اشاره به اینکه در کنار این سیستم ابزارهای پژوهشی طراحی شده است، اضافه کرد: کتابخانه دیجیتال یکی از بخش های این پورتال است که دارای بیش از 35 هزار جلد کتاب تمام متن و 15 میلیون صفحه کتاب است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز پژوهشگران برای مقایسه متن تایپی و اصلی کتاب، تاکنون 5 میلیون از این صفحات اسکن شده و به زودی اسکن مابقی صفحات نیز بر روی سایت قرار می گیرد.

نیلفروش زاده با بیان اینکه 5 هزار جلد کتاب نسخه خطی در این پورتال موجود است، بیان داشت: لیست کتاب ها، ناشران و نویسندگان به تفکیک در این سایت موجود است و کاربر قابلیت جستجو و تورق در میان 15 میلیون صفحه را داراست.

وی با بیان اینکه سیستم جامع حدیث پژوهی بخش دیگری از امکانات این سایت را تشکیل می دهد، گفت: این سیستم قابلیت هایی همچون امکان فیلتر احادیث با موضوع احادیث مشابه از نظر لفظی در کتاب های دیگر، احادیث هم مجموعه و هم نشانه را نیز داراست.

معاون علمی پژوهشی موسسه اهل البیت (ع) با اشاره به اینکه تمامی احادیث هر یک از معصومان به تفکیک شخص در این پورتال قابل دریافت است، بیان داشت: مشاهده شرح و ترجمه احادیث در کتاب های مختلف و با قابلیت تورق، به تفکیک موضوع و کتاب از دیگر قابلیت های این بخش است.

وی با اشاره به سایت قرآن پژوهی که از زیرمجموعه این پورتال است، گفت: قرآن پژوهی با قابلیت های مطالعه قرآن با فیلترهای ترجمه های متفاوت، زبان های مختلف، قرائت صوتی از قاریان مختلف، قابلیت  تغییر رسم الخط، متن و اندازه  و فونت ها متفاوت و تغییر آنلاین قاریان از جمله قابلیت های این بخش است.

نیلفروش زاده بیان داشت: بیش از هزار ترجمه در زمینه آیات قرانی در سایت وجود دارد ضمن اینکه ترجمه ها و تفسیرهای مختلف یک آیه را می توان در صفحه برای مقایسه کنار یکدیگر قرار داد.

وی اضافه کرد: سایت ادعیه پژوهی دیگر زیرمجموعه این پورتال است که کتب ادعیه را با موضوع بندی جدید و فایل صوتی ارائه کرده است و امکان دانلود متن و صوت نیز وجود دارد.

نیلفروش زاده بیان داشت: همچنین شأن نزول هر آیه، تجزیه و ترکیب آیات و گراف نحوی آیه به همراه اطلاعات جزئی در این سایت قابل دریافت است.

وی افزود: مشکل مهم پژوهشگران مقایسه تفسیرهای مختلف آیات است و در این سایت این امکان قرار داده شده تا شخص هر تعداد تفسیر که مایل بود را در کنار یکدیگر بچیند و هر تفسیر را تورق یا تعویض کند.

معاونت علمی پژوهشی موسسه اهل البیت (ع) بیان کرد: یکی از مشکلات پژوهشگران موتورهای جستجوی غرب است که نتایج آن محدود شده است و اطلاعات وهابیت به وفور در آنها یافت می شود.

وی اضافه کرد: سعی کردیم موتور جستجوی مقالات شیعی را ایجاد کنیم و برنامه نویس موسسه خزنده هایی نگاشته اند که هر شب وارد سایت های شیعی شده و تمامی مقالات این سایت ها بر روی سایت قرار می گیرد.

نیلفروش زاده اضافه کرد: سایت ادعیه پژوهی دیگر زیرمجموعه این پورتال است که کتب ادعیه را با موضوع بندی جدید، فهرست قابل دسترسی و فایل صوتی ارائه کرده است و امکان دانلود متن وصوت نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: محققان و پژوهشگران برای مشاهده دیگر قابلیت های این سایت می تواند به آدرس www.ahlolbait.com مراجعه و از امکانات متنوع این سایت برای تحقیق و پژوهش استفاده کنند.

کد خبر 2284750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha