۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۸

ساماندهی عکس‌های انقلاب و جنگ-2

700 هزار نگاتیو و عکس از انقلاب و دفاع مقدس در شرف نابودی است

700 هزار نگاتیو و عکس از انقلاب و دفاع مقدس در شرف نابودی است

یک عکاس انقلاب و دفاع مقدس با انتقاد از وضعیت نگهداری عکس‌ها و نگاتیوهایی از انقلاب و دفاع مقدس در سازمان های مختلف، از نگهداری نامناسب حدود 700 هزار فریم نگاتیو و عکس در یکی از سازمان ها خبر داد که با از بین رفتن آنها، چکیده بهترین آثار تصویری جنگ و انقلاب نیز نابود خواهد شد.

محمدحسین حیدری عکاس انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لزوم ساماندهی عکس‌ها و نگاتیوهای دوران انقلاب و دفاع مقدس گفت: آثار مربوط به حوزه انقلاب نزد تعداد محدودی عکاس و سازمان هایی چون صدا و سیما، روزنامه کیهان و اطلاعات است که بخشی از آنها نیز در نهادهای نظامی مختلف نگهداری می‌شود. برخی از نهادها مانند روزنامه اطلاعات برای ساماندهی آثار تصویری انقلاب و دفاع مقدس همکاری زیادی داشتند و آثارشان نظم پیدا کرد و برخی نیز کار ساماندهی را به طور ناقص انجام دادند و نتیجه هم نگرفتند.

او درباره آمار آثار تصویری به جا مانده از انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: تعداد عکس های به جا مانده از دوران دفاع مقدس بسیار گسترده تر از آثار دوران انقلاب است اما طبق آماری که ما در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در اختیار داریم 586 عکاس آثارشان را از دوران انقلاب و دفاع مقدس به صورت شخصی و یا سازمانی در اختیار این انجمن قرار داده‌اند.

عضو هیات موسس انجمن انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به انتشار کتاب از عکس های انقلاب ودفاع مقدس در استان های مختلف گفت: در روند انتشار کتاب‌هایی از عکس‌های دفاع مقدس در استان‌های کشور  با حجمی از این آثار که در اختیار نهادهایی چون جهاد سازندگی استان‌ها، یگان های نظامی دوران جنگ تحمیلی و ... روبرو شدیم و همچنین عکس ها و نگاتیوهای بسیاری را از عکاسانی مشاهده کردیم که حالا دیگر بازنشسته شده و یا تغییر شغل داده‌اند و به همین دلیل دیگر امکان دسترسی به دیگر آثار آنها را نداریم. همچنین این مشکل را داشتیم که عمده آثار این عکاسان در سازمان های مختلف در شرف نابودی است.

وی افزود: برخی از این سازمان ها و نهادها آثاری را در اختیار دارند که حتی ظهور هم نشده است و این آثار به زودی آسیب خواهند دید.

حیدری درباره عکاسانی که حجم وسیعی از این آثار را در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند نیز توضیح داد: متأسفانه برخی عکاسانی که دارای آثار دوران انقلاب و دفاع مقدس هستند تصور می کنند این آثار نزد خودشان که باشد سالمتر خواهد ماند در حالی که وقتی ما مراجعه می کنیم مشاهده می شود که این آثار یا در شرایط بسیار خشک نگهداری شده که امولسیون نگاتیوها از بین می‌رود و یا در شرایط مرطوب که نگاتیوها را به هم می چسباند.

این عکاس با اشاره به تلاش های عکاسان این انجمن در حفظ و نگهداری آثار دوران انقلاب و دفاع مقدس گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که بدون هیچ چشمداشتی آماده همکاری برای حفظ، ساماندهی و احیای نگاتیوها و عکس های انقلاب و دفاع مقدس هستیم و حتی اگر عکاسان رضایت به نگهداری آثارشان در گنجینه انجمن نداشته باشند، کافی است نسخه بسیار کوچکی از آن را در اختیار ما بگذارند تا سندی از این عکس را داشته باشیم.

دبیر اسبق سرویس عکس روزنامه جوان با بیان این که هنوز هم مجموعه ها، سازمان ها و عکاسان بسیاری هستند که عکس ها و نگاتیوهای انقلاب و دفاع مقدس را در آرشیوهای شخصی در اختیار دارند، بیان کرد: متأسفانه ما اطلاعی از وضعیت نگهداری و کیفیت همه این آثار نداریم اما ممکن است این نگاتیوها و عکس ها حتی اگر به لحاظ کیفیت چندان قابل توجه نباشد، تنها سند موجود از یک حادثه تاریخی باشند همان طور که عکس‌های بی کیفیت بسیاری داریم که جنبه سندیت آنها برای ما مهم است و نمونه آن را دیگر نداریم.

حیدری درباره رفتار سازمان های مختلف در این زمینه هم توضیح داد: متأسفانه برخی سازمان ها تصور می کنند باید تحت هر شرایطی که شده این آثار انقلاب و دفاع مقدس را درون سازمان خود حفظ کنند اما نه بضاعت نگهداری صحیح از این آثار را دارند و نه تخصص و توان لازم را در این زمینه به دست آورده اند. ما بارها از آنها خواسته ایم که اجازه دهند حداقل فایل دیجیتال این آثار را تهیه کنیم تا در صورت نابودی نسخه اصلی فایل دیجیتال آن موجود باشد.

وی با تأکید بر لزوم یک همت و  نگاه ملی نسبت به حفظ و نگهداری آثار تصویری انقلاب و دفاع مقدس گفت: اگر این نهادها و سازمان ها با نگاه ملی به این موضوع نگاه کنند، حفظ و نگهداری این آثار تاریخی را در زمره اولویت های خود قرار خواهند داد.

این عکاس انقلاب و دفاع مقدس به یکی از این موارد اشاره کرد و گفت: یکی از مجموعه ها حدود 700 هزار فریم نگاتیو و عکس را از دوران انقلاب و دفاع مقدس در اختیار دارد و آنها را به بدترین شکل ممکن نگهداری می کند. علیرغم آن که ما بارها از آنها خواستیم بدون هیچ چشم داشتی از مشاوره ها و همکاری های تمام و کمال انجمن در حفظ و نگهداری این آثار بهره مند شوند اما نپذیرفتند و امروز آثاری که 26 سال پیش به صورت تک فریم خریداری شده است و چکیده بهترین آثار تصویری جنگ و انقلاب ماست، در این نهاد در حال از بین رفتن است و در صورت نابودی دیگر هیچ نسخه‌ای از این اسناد وجود ندارد.

او وظیفه توجه به این موضوع مهم را بر عهده بنیاد حفظ آثار و ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس و همچنین وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی کشور دانست و گفت: این موضوعی با اهمیت ملی است ولی هیچ ارگانی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد که برای آن بودجه در نظر بگیرند.

محمدحسین حیدری در خاتمه مهمترین هدف انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس را حفظ و ساماندهی آثار تصویری این دوران عنوان کرد.

کد خبر 2294658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha