۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۵۵

اهداف اجلاس سیکا/

چین در پی کاهش نقش آمریکا در منطقه/ پکن خواستار همراهی مسکو و تهران شد

چین در پی کاهش نقش آمریکا در منطقه/ پکن خواستار همراهی مسکو و تهران شد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: اظهارات رئیس جمهوری چین در نشست شانگهای نشان دهنده تلاش بی وقفه پکن یعنی رقیب استراتژیک واشنگتن برای کاهش نقش آمریکا در منطقه است.

نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا موسوم به سیکا با محوریت گفتگو درباره بحران سوریه، اوکراین و موضوع همکاریهای امنیتی در آسیا درحالی برگزار شد که اکثر رسانه های غربی تلاش چین برای کاهش نقش آمریکا در منطقه و قرارداد گازی میان مسکو و پکن را تیتر کردند.

تلاش مسکو و پکن برای انعقاد توافق گازی

"بیزنس ویک" در گزارشی تحت عنوان "روسیه به دنبال قرارداد گازی با چین در نشست سران شانگهای است"، به اظهارات مدیر اجرایی گازپروم پرداخت و نوشت مسکو و پکن در پی دستیابی به توافق گازی هستند.

در همین حال "ایکاترینا رودینا" یک تحلیلگر نفتی و گازی در مسکو اعلام کرد که هنوز درباره دستیابی به توافق گازی گازپروم با چین پس از یک دهه مذاکرات امیدواریم.

رویترز و خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به اظهارات معاون نخست وزیر روسیه پرداخته و گزارش دادند مسکو امیدوار به انعقاد قرارداد گازی با چین در ساعات آتی است.

در همین راستا "بلومبرگ" گزارش داد که توافق گازی میان دو کشور امضا شد.

چین در پی ایجاد ساختار جدید همکاری امنیتی بدون آمریکا است

دیلی میل نیز با پرداختن به محور مذاکرات نشست سران شانگهای گزارش داد که چین برای ایجاد ساختار جدید همکاری امنیتی با ایران و روسیه نه ایالات متحده آمریکا در تلاش است. این گروه که در دهه 1990 میلادی شکل گرفته، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در ادامه این گزارش به اظهارات شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در مراسم گشایش نشست شانگهای پرداخته شده و آمده است که چین، روسیه و ایران نیازمند گسترش همکاریهای امنیتی و ایجاد ساختار جدید در روابط خود هستند.

رئیس جمهوری چین این اظهارات را در حضور رئیس جمهوری ویتنام، فیلیپین، ژاپن و بیش از 40 کشور و سازمان دیگر مطرح کرد و در این سخنرانی اشاره ای به آمریکا نکرد.

هشدار پکن درباره ائتلاف علیه چین

شی جینپینگ در این سخنرانی درباره تشکیل اتحاد نظامی برای مقابله با چین هشدار داد و گفت: تقویت قوای نظامی علیه کشوری سوم به نفع امنیت منطقه نیست.

همزمان با افزایش تنش ها میان پکن، ویتنام، فیلیپین و ژاپن، رئیس جمهوری چین وعده حل تنش های ارضی خود با همسایگانش را در دریای جنوبی و چین جنوبی داد.

رئیس جمهوری چین گفت: نمی توانیم تنها در پی تامین امنیت کامل خود یا تنها شماری از کشورها باشیم، درحالیکه ثبات و امنیت در دیگر کشورها حاکم نیست.

آسوشیتد پرس نیز گزارش داد که رئیس جمهوری چین با تاکید بر لزوم ایجاد ساختار جدید آسیایی برای همکاریهای امنیتی بر مبنای یک گروه منطقه‌ ای تاکید کرد که این گروه باید شامل روسیه و ایران باشد و آمریکا جایی در آن ندارد.

رئیس جمهوری قزاقستان نیز در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حاشیه چهارمین نشست سیکا در شانگهای چین اعلام کرد که ایران و کشور متبوعش نقطه نظرات مشترک را در دریای خزر دارند و اختلافات در این زمینه باید از طریق گفتگوها و به روشی قانونی حل شود.

روسای جمهور قزاقستان و ایران همچنین در این دیدار درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه و موضوعات بین المللی گفتگو کردند.

تعهد پاکستان برای تامین امنیت منطقه

رسانه های پاکستانی همچون پاکستان تریبون نیز در گزارشهای متعدد اظهارات مانموهان سینگ نخست وزیر هند را درباره تعهد پاکستان در قبال ثبات و امنیت منطقه تیتر کردند.

مانموهان سینگ تاکید کرد که پاکستان علاقه مند به گسترش روابط دوستانه با کشورهای همسایه است و تصور می کند گسترش مبادلات دوجانبه به خصوص در زمینه اقتصادی و بازرگانی به نفع مردم منطقه است.

اوکراین و سوریه محور اصلی مذاکرات سران نشست شانگهای

ریانوستی نیز گزارش داد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست شانگهای به گفتگو درباره روابط اوکراین و سوریه پرداخته و بر حل بحران در این دو کشور از طریق گفتگو و روشهای دیپلماتیک تاکید کردند.

با وجود تاکید بان کی مون بر برقراری صلح و ثبات در اوکراین در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، روسیه همچنان انتخابات 25 مه را همزمان با ادامه عملیات نظامی علیه مردم در شرق و جنوب اوکراین غیرقانونی خوانده است.

رسانه های چینی نیز از نشست شانگهای به عنوان فراهم کردن فرصتی برای این کشور برای بیان مواضع دیپلماتیک خود یاد کرده و گزارش دادند پکن همواره نقش فعالی را در همکاریهای منطقه ایفا کرده و در این نشست نیز می تواند مواضع دیپلماتیک خود را در زمینه امنیت آسیا اعلام کند.

..............................

گزارش از معصومه زارع

کد خبر 2296168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha