۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵

رئیس کمیسیون اجتماعی ـ فرهنگی شورای شهر:

انتقاد از اقدامات شعاری در حوزه جوان / حل مشکلات جوانان نیازمند تامین شغل و رفع مشکلات اقتصادی است

انتقاد از اقدامات شعاری در حوزه جوان / حل مشکلات جوانان نیازمند تامین شغل و رفع مشکلات اقتصادی است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیکاری جوانان بویژه جوانان تحصیلکرده باید یکی از مهمترین دغدغه‌ مدیران جامعه باشد گفت: اشتغال و ازدواج دو مشکل اصلی جوانان است که دولت باید برنامه های ویژه ای را برای حل این بحران ارائه دهد چراکه قطعا پرداخت وام ازدواج صرفا نمی تواند پاسخگوی مشکلات جامعه باشد.

حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: جوانان سرمایه های اصلی و اولیه کشور هستند که هدایت جامعه در آینده در دستان آنهاست و چرخ های اقتصاد، سیاست و فرهنگ با کمکشان خواهد چرخید.

وی افزود: نفت، گاز، طلا سرمایه و معادن دوم کشور پس از جوانان به حساب می آیند. بنابراین باید قدم های موثری برای رفع مشکلات جوانان به ویژه اشتغال و ازدواج آنها برداشته شود.

به گفته ناصحی، شعار، همایش، مقاله و کتاب درباره جوانان بسیار نوشته و برگزار شده است اما همچنان شاهدیم که مشکلات این قشر به قوت خود باقیست. دولت تدبیر و امید باید راهکارها و برنامه های ویژه ای را برای اشتغال و ازدواج جوانان تعریف و اجرا کند. برای اینکه بتوانیم به نقش و رسالت الهی خود که تشکیل امت وسط ونمونه است برسیم باید برنامه ریزیها و الگوی های رفتاری ما کاملاً‌ منطبق با احکام شریعت مبین اسلام باشد. امروز مشکل اصلی جامعه ما مسائل جوانان است حل شایسته این معضلات می تواند راهنما و الگوی خوبی برای سایر جوامع مسلمان و حتی غیر مسلمان باشد که چشم امید به عملکرد ما دو‌خته‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تحصیلکردگان بیکار یکی دیگر از دغدغه های مدیران کشور است. حتی مقام معظم رهبری نیز بارها در رهنمودهای خود به اهمیت جایگاه جوانان و توجه ویژه دستگاهها و نهادها برای حل مشکلاتشان اشاره و تاکید کرده اند که با توسعه کارآفرینی فرصت های شغلی بیشتری برای جوانان فراهم شود.

ناصحی یادآور شد: چنانچه بتوانیم با اقداماتی نظیر کاهش زمان تحصیلی و خدمت سربازی، زمان رشد و بلوغ اجتماعی و سن آمادگی ازدواج را از این حیث کاهش داده و به سن بلوغ جسمانی نزدیک کنیم و حتی از نظر تأمین اجتماعی جوانان نیز اقداماتی مناسب انجام شود همچنان این پرسش اساسی وجود دارد که با توجه به ساختارهای اقتصادی فعلی و وجود معضل بیکاری، آیا این اقدامات به تنهائی می تواند مشکل گشا باشد؟ حال آنکه مسائل جامعه انسانی در ارتباط پیچیده و تنگاتنگ و در تأثیری متقابل با یکدیگرند.همه این اقدامات برای رسیدن سریعتر به اشتغال و در نهایت استقلال افراد است . اگر امکان اشتغال وجود نداشته باشد، اقدامات فوق هم برآیندی منفی داشته و بجای آنکه سن ازدواج را کاهش دهیم تنها بر سرعت و میزان رشد بیکاری افزوده ایم. اصلاح در ساختار آموزشی، مبارزه فرهنگی با آداب و رسوم و توقعات غلط و دست و پا گیر گسترش تأمین اجتماعی، واقدامات نظیر دیگر کاری از پیش نخواهد برد مگر آنکه همگی توأم با یک اقتصاد سالم، پویا و پاسخگوی نیازها باشد که بتواند موانعی نظیر بیکاری و گرانی و تورم، بخصوص در بخش مسکن را نیز چاره کند. مسائل اقتصادی پیوندی عمیق با اخلاق و فرهنگ عمومی دارند و دارای تأثیرات متقابل بر یکدیگرند.

وی با اشاره به اینکه ما درباره جوانان کوتاهی کرده ایم گفت: متاسفانه در حوزه اوقات فراغت دستگاهها و وزارتخانه ها برنامه اساسی و کاربردی برای جوانان و نوجوانان ندارند. این درحالی است که جوان به ویژه در ایام فراغت تابستانی نیازمند تفریح سالم و نشاط شرعی و منطقی است در غیر این صورت کارایی فکری او کاهش می یابد.

ناصحی ادامه داد: دوران انقلاب به دلیل طبیعت هیجانی و شور و نشاطش، جوانان را سیراب کرد. در مقطع دفاع مقدس نیز هیجان جنگ بسیاری از این ابعاد احساسی و عاطفی را پاسخ داد. اما پس از جنگ مراکز تبلیغی و نهادهای مسئول ما باید این شور جوانی را با انواع تدابیرو برنامه ها پاسخ می دادند. الگو دادن، تحلیل درست، شناخت تاریخ معاصر و ارزشهایی که در انقلاب به وجود آمده همه به جای خود، ولی خود این ها نیاز به کاربرد هنر دارد که ما از آن کمتر استفاده کرده ایم. بنابراین، باید به نوعی شورآفرینی کرد که تا حدی هیجانات و شورو نشاطجوانی هم پاسخ داده شود. البته پرداختن به این مساله مستلزم نگاهی جدیداست که متاسفانه پس ازجنگ، نهادهای علمی، فرهنگی و دینی خود رابه آنچه در این عرصه لازم است، تجهیز نکرده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر درباره اقدامات مدیریت شهری برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و کارآفرینی گفت: مدیریت شهری گام های اساسی برای جوانان در تهران برداشته است که باید به فعالیت خود با همین سرعت ادامه دهد اما باید بدانیم که ایران فقط تهران نیست و جوانان شهرهای دیگر و روستاها نیز بر گردن ما حق دارند و هر مدیر و مسئولی باید به تناسب توانایی مادی و معنوی خود به فکر جوانان باشد. البته اعضای شورا حل مشکلات جوانان پایتخت را به عنوان یکی از سرفصل های اصلی خود در موضوعات مختلف قرار داده اند. قطعا با توجه ویژه به جوانان این قشر دیگر نیازی به خروج از کشور برای کار و یا تحصیل نمی‌بیند و از ظرفیت و توانمندیهای آنان می توان برای رشد و استقلال اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور بهره مند شد.

ناصحی  ادامه داد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر تبلیغات و تربیت های دینی ما متناسب با این فضا و شرایط جدید نباشد ممکن است آسیبهایی ایجاد کند که باید آنها را شناخت. به خصوص در یک نظام دینی که اگر این هیجانات نیز نباشد و جوان احساس کند که این تربیت از موضع قدرت است و با مربیان و مبلغان احساس ارتباط عاطفی ننماید، مشکلات یک نظام دینی را هم با تربیت دینی و با دین برابر ببیند، این موارد گاهی تربیت را در یک نظام دینی دشوار می کند.یکی از الگوهای فوق العاده پرجاذبه برای جوانان، دوران دفاع هشت ساله است. منتهی این الگوها را کسی می تواند تجربه کند که در جنگ  بوده یا اسوه های بسیار ارزشمندی مانند حضرت امام راحل رحمه الله. باید برای نسل جوانمان با شیوه های هنری، الگوهای اصیل گذشته را پرجاذبه کنیم.

این عضو شورای شهر تهران درباره تفکیک وزارت جوانان از ورزش گفت: براساس اعلام نظر کارشناسان و صاحبنظران ادغام دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان کارساز نبوده در حال حاضر همه متفق القول اعلام کردند رسیدگی به مشکلات جوانان نیازمند سازمانی مستقل و توانمند است که باید دولت تدبیر و امید در این زمینه قدم های مثبت و اساسی را بردارد.

 

کد خبر 2303886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha