۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۷

اختصاصی مهر/

300 دختر عشایر فراشبند مدرسه ندارند/ 30 لپ تاپ برای 7هزار دانش آموز عشایر فارس

300 دختر عشایر فراشبند مدرسه ندارند/ 30 لپ تاپ برای 7هزار دانش آموز عشایر فارس

شیراز - خبرگزاری مهر: 30 لپ تاپ فقط برای 7 هزار دانش آموز عشایر فارس، ترک تحصیل اجباری 300 دانش آموز دختر عشایری بدلیل نبود فضای آموزشی در منطقه فراشبند و لزوم اختصاص سهمیه برای عشایر در دانشگاه فرهنگیان از جمله موضوعاتی است که مدیر آموزش وپرورش عشایر فارس با خبرنگار مهر مطرح کرد.

علی عسکر نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: دانش آموزان عشایر استان فارس با دارا بودن بیش از 11 هزار دانش آموز عشایری فراموش شده اند و تمامی امکانات در مراکز استان و شهرستانها متمرکز شده و این در حالی است که هرساله بیشتر دانش آموزان عشایر رتبه های  نخست کنکور را کسب کرده و با بهترین معدل وارد دانشگاه می شوند.

نیاز پنج میلیارد تومانی برای ساخت فضای آموزشی

وی  با اعلام اینکه تعداد 300 دانش آموز دختر در منطقه فراشبند از داشتن مدرسه و یا فضای آموزشی محروم هستند، گفت: با توجه به اینکه بیشترین تعداد دانش آموز عشایر استان در شهرستانهای کازرون، فیروزآباد و فراشبند تحصیل می کنند به همین مقدار با کمبود فضای آموزشی مواجعه هستیم و این موضوع مربوط به امسال وسال گذشته  نیست بلکه در گذشته هم وجود داشته که از همین رودر تلاش هستیم  با تدابیر رئیس سازمان آموزش وپرورش استان فارس وبا حمایت خیرین موضوع مرتفع کنیم.

وی حداقل اعتبار این امر را بیش از5 میلیارد تومان برای ساخت یک مدرسه دخترانه شبانه روزی باظرفیت 300نفر  ارزیابی کرد.

از تخصیص اعتبار 2 درصد محل نفت وگازبرای هوشمند سازی مدارس هنوز خبری نیست

نجفی با اشاره هوشمند سازی مدارس عشایری وگذراندن درس کار وفناوری تاکید کرد: چنانچه مصوبه اعتبار 2 درصد محل نفت و گاز به مدارس اجرایی شود قادر خواهیم بود تمامی مدارس عشایری را هوشمند سازی کنیم و دیگر به ناچار اجازه نخواهیم 7 هزار دانش آموز تنها از طریق 30 دستگاه لپ تاپ درس کار و فنآوری را سپری کنند و این در حالی است که با در اختیار گذاشتن کارگاه های مدارس دانش آموزان عشایری کلاس های کار و فناوری راسپری می کنند.

تعطیلی تربیت معلم عشایری منجر به افزایش آمار بیسوادی  جامعه عشایرشد

به عقیده این مسئول دانش آموزان عشایری باتوجه به کمبود امکانات در مقایسه با دانش آموزان برخوردار، با انگیزه بیشتری درس می خوانند و در صورت فراهم ساختن امکانات آنها قادر خواهند بود پیشرفت های بیشتری در تحصیل داشته باشند.

مدیر کل آموزش وپرورش عشایری فارس با توجه به آمار1.4 بیسوادی استان که جامعه عشایری تشکیل داده، گفت: متاسفانه از زمانی که تربیت معلم عشایری تعطیل شد این آمار افزایش یافت ومهمترین دلیل آن بر این است که بچه های شهری انگیزه ای برای آموزش سواد در چادرهای عشایری ندارند و باید این نقیصه از طریق  ایجاد انگیزه در بین معلمان عشایری این معضل برطرف شود.

وی تاکید کرد:چنانچه سهمیه فرغ التحصیل دانش آموزان عشایری افزایش یابد و دیگر اینکه تربیت معلم عشایری احیا شود قادر خواهیم بود معضل بیسوادی وترک تحصیل اجباری رادربین جامعه عشایر استان کاهش دهیم.

عدم شرکت 400 دانش آموز عشایر در طرح سنجش

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع  طرح سنجش دانش آموزان عشایری اشاره و بیان کرد: متاسفانه در بخشی ازشهرستان ها 150 درصد از دانش آموزان سنجش وراهی مدرسه می شوند ولی در بخشی از مناطق جامعه عشایری به دلیل فراهم نبودن شرایط از سوی دستگاه های مربوطه بیش از400 نفر از دانش آموزان علاوه براینکه در طرح سنجش شرکت داده نمی شوند بلکه بدون گذراندن این طرح راهی مدرسه شده ودر کلاس درس حضور می یابند.

نجفی دیگر نیاز دانش آموزان جامعه عشایری را هنرستان فنی وحرفه ای عشایری درسایر شهرستان ها دانست وتصریح کرد: امروزه بسیاری از دانش آموزان برای کسب مهارت و امرار معاش به شهر ها مهاجرت دارند که با احداث این هنرستان علاوه بر اینکه مهاجرت آنها کاهش می یابد بلکه آمار اشتغال دربین آنان افزایش خواهد یافت.

مدیر کل آموزش وپرورش عشایری فارس یادآورشد: امروزه با توجه به مراجعه واستقبال دانش آموزان در مدارس شبانه روزی عشایری باعث شده سرانه آنها تنها 1200 تومان باشد که این امر باعث شده از خانواده های آنان مبالغی با عنوان شهریه دریافت کنیم.

کد خبر 2307808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha