۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۰۳

معتادان در حال ترک با سواد می شوند

معتادان در حال ترک با سواد می شوند

رييس سازمان نهضت سواد آموزي كشور گفت: معتادان بی سوادی که در حال ترک هستند را آموزش داده و با سواد می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر،علي باقرزاده د درخصوص موضوع اجتماعي كردن مواد مخدر گفت: مصرف مواد مخدر به عنوان يك مساله و آسيب  اجتماعي جدي و همچنين يك پديده شوم در سالهاي اخير مطرح بوده و منشا بسياري از معضلات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي  و خانواده است.

وي افزود: در اجتماعي كردن موضوع مبارزه با مواد مخدر اگر منظور مبارزه مردم با اين امر باشد نتيجه بخش نخواهد بود چراكه برخورد با مساله قاچاق مواد مخدر يك امر حاكميتي است و دولت وحاكميت بايد از تدوين تا اجراي قوانين و ايجاد امنيت در جامعه رابرعهده داشته باشند اما واقعيت اين است و پژوهشها نيز ثابت كرده كه  بين مصرف موادمخدر  و آسيبهاي ناشي از آن رابطه مستقيمي وجود دارد.

معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه آسيبهاي مواد مخدر بيشمار است تاكيد كرد: خانواده اي كه يكي از اعضاي آن به سوء مصرف مواد مخدر دچار باشد روزانه بخشي از هزينه سبد خانوار را به تهيه مواد مخدر صرف مي كند كه عوارض وتبعات اقتصادي آن در خانواده هاي متمكن و متوسط و ضعيف كاملا متفاوت و ابعاد مختلفي دارد.

وي با اشاره به وجود رابطه مستقيم بين مساله تحصيل و اعتياد گفت: پژوهشها نشان مي دهد بين ترك تحصيل  فرزندان ، سطح سواد، و دانش علمي فرهنگي آنها با اعتياد اعضاي خانواده رابطه مستقيمي وجود دارد و امروز همگانه پذيرفته اند كه كه اعتياد مادر تمام آسيبهاي و معضلات اجتماعي است.

ريس سازمان نهضت سواد آموزي كشور ادامه داد: طبق پژوهشهاي فرهنگستان علوم پزشكي، حدود 90 درصد تاركان (ترك تحصيل كرده ها)  و بيسوادن از خانواده هايي هستند كه به نوعي با آسيب مواد مخدر دست به گريبان هستند و با توجه به اينكه تحصيل مي‌تواند آسيب مواد مخدر را كاهش دهد.

وي افزود:  آمار و درصد بزهكاري و تعداد زندانيان وهمچنين معتادان در كمپ هاي اعتياد  نشان مي دهد رابطه مستقيمي بين تحصيل و اعتياد وجود دارد به اين معنا كه هرچه ميزان تحصيل كمتر است احتمال گرايش به مواد مخدر بيشتر بوده البته در برخي مواد از جمله مخدرهاي صنعتي مصرف تحصيلكرده ها  و فرزندان خانواده هاي متمكن بيشتر گزارش شده است.

به گفته باقرزاده مبارزه با مواد مخدر نيازمند عزم ملي  و مردم در بخش حمايتهاي اجتماعي از معتادان آسيب ديده  و ارايه خدمات مي توانند با دولت مشاركت داشته باشند به اين معنا كه  معتادان پس از ورود به چرخه درمان و سم زدايي بيش از هميشه نيازمند به كمك وحمايت هستند لذا مي توان از ظرفيت مشاركت‌هاي عمومي در اين بخش استفاده كرد

وي ادامه داد: پذيرش جامعه از فرد ترك كرده، ايجاد اشتغال براي اين افراد و كمك به بازسازي هويت واقعي آنها بخشي از حمايتها و مشاركتهاي مردمي است و جامعه بايد در ادامه درمان اين آسيب ديده هاي اجتماعي بتوانند ايفاي نقش كنند كه در اين بخش نقش گروههاي مرجع بيش از سايرين داراي اهميت است.

معاون وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: مسووليت برخورد با گروه‌هاي سازمان يافته و توديع مواد مخدر با مردم نيست و خود حاكميت بايد براي آن اقداماتي انجام دهد اما براي در پروسه درمان اعتياد اين مردم هستند كه مي توانند بهترين حامي از آسيب ديدگان باشند و با پذيرش مجدد معتادان بهبود يافته در جمع خود به آنها انگيزه بدهند كه بازگشت مجدد به چرخه اعتياد نداشته باشد.

باقرزاده نقش رسانه ها، مردم و دستگاه‌هاي آموزشي از جمله آموزش و پرورش را در بحث اطلاع رساني بسيار حايز اهميت عنوان كرد و گفت: سازمان نهضت سواد آموزي  آمادگي دارد تا در تمامي كمپ‌هاي ترك اعتياد به معتادان بيسواد خدمات آموزشي ارايه دهد  كه در اين راستا تفاهم نامه اي نيز  امضا شده اما با توجه به اينكه بايد اقداماتي كه انجام مي شود با حجم وسيع باشد در حال حاضر اين اقدامات رضايت بخش نيست .

وي باورهاي غلط به ويژه در روستاها را از عوامل گرايش به مواد مخدر دانست و گفت: يكي از دلايل عمده گرايش به مواد مخدر  در روستاها اين است كه تصور مي كنند مخدر سنتي از جمله مشتقات خشخاش رفع خستگي كرده  و انرژي زاست  و اعتياد آور نيست در حالي كه ترياك هرچه مخدر خالصتر باشد ميزان وابستگي را افزايش داده  و فرد را زودتر مبتلا مي كند لذا بحث اطلاع رساني بسيار با اهميت است.

باقرزاده با انتقاد از برخي اطلاع رساني ها اظهار كرد: در برخي از بروشورها از اصطلاحاتي استفاده مي شود كه افراد تحصيل كرده نيز بسختي مفهوم آن را درك مي كنند در حالي كه براي اطلاع رساني در حوزه مواد مخدر نيازمند  تبارشناسي هستيم تا برحسب وضعيت اجتماعي، قومي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سطح سواد افراد براي آنها آموزشهاي لازم ارايه شود .

رييس سازمان نهضت سواد آموزي كشور با بيان اينكه اثرات سو وتبعات مواد مخدر بيشمار است اظهار كرد: با توجه به اينكه كشور ما در جوار بزرگترين توليد كننده مواد مخدر قرار گرفته و ناگزير در مسير ترانزيت اين مواد هستيم عليرغم تلاشهاي زياد و پرداخت هزينه هاي بسيار ياد مادي و معنوي همچنان با اين پديده شوم دست به گريبان هستيم و بدانيم كه مبارزه با مواد مخدر نيازمند يك عزم ملي است.

کد خبر 2313709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha