۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۲۴

در اکران نسخه دیجیتال «گاو» مطرح شد:

ما را به بندر انزلی بردند تا برنزه شویم/ ماجرای انگلیسی حرف زدن معاون وزیر

ما را به بندر انزلی بردند تا برنزه شویم/ ماجرای انگلیسی حرف زدن معاون وزیر

باشگاه سینمایی فرهنگسرای نیاوران کار خود را با اکران نسخه دیجیتالی فیلم «گاو» و با حضور داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی آغاز کرد که در این مراسم حرف‌ و خاطرات شنیدنی رد و بدل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، باشگاه سینمایی فرهنگسرای نیاوران روز گذشته جمعه 30 خرداد 1393 فعالیت خود را با اکران نسخه دیجیتال شده فیلم «گاو» آغاز کرد.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، داریوش مهرجویی کارگردان فیلم «گاو»، ناصر تقوایی کارگردان سینما، لیلا حاتمی، عزت‌الله رمضان ‌فر، عباس سجادی مدیر فرهنگسرای نیاوران و برخی از عوامل دیجیتال سازی فیلم «گاو» حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه نسخه دیجیتال شده فیلم «گاو» با کیفیتی مناسب برای حاضران پخش شد و پس از اکران این فیلم داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و دو تن از عوامل دیجیتال سازی فیلم روی صحنه رفتند.

در ابتدای این جلسه مهرجویی گفت: امشب نه برای صحبت در مورد این فیلم بلکه جهت تقدیر و تشکر از گروه بازسازی این فیلم سینمایی و آقای کامرانی که از  مسئولان این حرکت بوده است دور هم جمع شدیم.

وی ادامه داد: این کار سخت و پیچیده است. سینما از نظر فنی مدیومی است که آثار در آن در حال اضمحلال هستند. روزگاری نگاتیوهای فیلم‌های صامت آتش می‌گرفتند ولی امروز دنیا به سمت فناوری دیجیتال می‌رود. در همه کشورهای دنیا یکی از کارهای مهم فیلم‌خانه‌ها نگهداری از فیلم‌های 35 میلیمتری است که هنوز دیجیتال نشده‌اند.

مهرجوی یادآور شد: ما در ایران فقط دو مرکز برای دیجیتال کردن فیلم‌ها داریم یکی تلویزیون است و دیگری شرکت پیشگامان. متاسفانه در صدا و سیما سیستم اسکنینگ از کار افتاده است اما امیدوارم این حرکت همچنان ادامه پیدا کند و فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران دیجیتالی شوند. برای این کار هیچ راهی جز پیشگام شدن سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد وجود ندارد.

ناصر تقوایی کارگردان و مستندساز سینمای ایران در این مراسم گفت: گام نخست در دیجیتال کردن فیلم های قدیمی با فیلم «گاو» که یکی از پیشروترین فیلم‌های موج فرهنگی ایران است، برداشته شد. از سال 47 موج جدیدی در سینمای ایران جریان پیدا کرد که دست بر قضا ما سه نفر به دلیل شرایطمان در آن مطرح شدیم. من، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی در آن زمان جوان بودیم. فیلم‌های ما کاملا متفاوت بود و 3 جریان متفاوت را به راه انداخت. امیدوارم همانطور که جریان سینمای نوین با فیلم مهرجویی شروع شد جریان دیجیتال کردن فیلم‌های قدیمی نیز با این فیلم شروع شود.

این کارگردان با انتقاد از مراکز آرشیو فیلم در ایران گفت: در دنیا رسم بر این است که هر 5 سال یکبار نگاتیوها دوباره پروسه تثبیت را می‌گذرانند تا فیلم‌ها از بین نرود اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست. سینما اهمیت زیادی در ایران دارد و این را می‌شود از نیروی جوانی که به این حرفه روی آورده، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در این حرفه انجام می شود و دلبستگی مردم به آن فهمید.

تقوایی توضیح داد: سینمای ایران با بهترین فیلمی که تاکنون داشته، شروع شد. «حاج‌آقا اکتور سینما» اولین فیلم ایرانی است که توسط یک جوان ارمنی که در روسیه تحصیل کرده، ساخته شد. او برای اینکه فیلم بسازد اول یک مدرسه تاسیس می‌کند تا عوامل فیلمش را آموزش دهد. او راه طولانی را برای ساخت یک فیلم طی کرد. موضوع این فیلم بسیار جذاب است و به چگونگی ساخت اولین فیلم در ایران می‌پردازد.

تقوایی با اشاره به این که سینمای ایران هنوز از تمام ظرفیت هایش استفاده نکرده است، گفت: سینمای ما هنوز از همه پتانسیل‌ های خود استفاده نکرده است و این به دلیل ضدیت فرهنگی است که با این مدیوم وجود دارد و حتی بسیاری از سانسورها هم به همین دلیل رخ می دهد. این کنترل شبه ‌اخلاقی و نه سیاسی حتی برای ما که سال‌ها فیلم‌سازی می‌کنیم نیز وجود دارد.

این کارگردان با اشاره به فیلم «گاو» گفت: ممکن است تماشاچی از این فیلم ایراد بگیرد اما هیچ وقت اصل موضوع را که تبدیل یک انسان به گاو است زیر سوال نمی‌برد و این نشان از تاثیر فیلم دارد.

عزت‌الله رمضان‌فر بازیگر فیلم «گاو» نیز با اشاره به چگونگی حضورش در ترکیب بازیگران این فیلم گفت: من کوچکترین عضو بازیگران این فیلم و آخرین انتخاب مهرجویی بودم و به توصیه‌ جمشید مشایخی برای این کار انتخاب شدم. من در آن زمان دوره فیلمبرداری را در ارشاد می‌دیدم. انتخاب من تنها 5 دقیقه طول کشید و روز بعد با گروه فیلمبرداری به قزوین رفتیم.

وی توضیح داد: چون قیافه ‌مان خیلی شهری بود ما را به بندرانزلی بردند تا برنزه شویم. یک روز در ساحل با اصرار مشایخی با او کشتی گرفتم که باعث شد او به بیمارستان برود. در بسیاری از صحنه ‌ها می‌بینیم که او به دیوار تکیه داده است و این به دلیل درد کمرش است.

این بازیگر با اشاره به سکانس افتادن او در استخر گفت: من اولین فردی بودم که در آن استخر پا گذاشتم. کف آن پر از خرده شیشه بود ولی من به کارم ادامه دادم. قبل از اینکه این فیلم به جشنواره‌ها برود مردم متوجه آن نشدند اما بعد از آن وقتی من یک بار به سینما انقلاب رفتم دیدم که مسیر خیابان به دلیل تجمع مردم برای دیدن این فیلم بسته شده است.

کامرانی مسئول استودیو پیشگامان سینمای آریا در ادامه بیان کرد: ما می‌خواستیم میراث پدرمان را بازسازی کنیم و برای همین تکنولوژی اتانولوژی دیجیتال را به ایران آوردیم و کارمان را از یک دفتر کوچک آغاز کردیم. امروز استودیوی ما از استودیوی هالیوودی ها چیزی کم ندارد.

وی با اشاره به اینکه شروع همکاری ما با مرکز فیلم‌خانه با فیلم‌های «اولین حماسه روستازاده» و «اون شب که بارون اومد» اثر شیردل بود، گفت: پس از آن با درخواست مهرجویی شروع به دیجیتال‌سازی فیلم «گاو» کردیم.

هومان شیدرنگ یکی دیگر از اعضای استودیو پیشگامان با تاکید بر اینکه 2790 ساعت کار روی این فیلم انجام شده است، گفت: این کار 3 ماه زمان برد و هنوز هم می‌توانیم بخش‌های بیشتری از این فیلم را ترمیم کنیم. ما در کار بازسازی از حضور مهرجویی استفاده کردیم که باعث یکدستی کار شد. همچنین فیلم‌های «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «رقص در غبار» و «شهر زیبا» از دیگر فیلم‌هایی هستند که در استدیو ما در حال ترمیم و دیجیتال سازی هستند.

در بخش دیگری از این مراسم پیام عزت‌الله انتظامی برای حاضران خوانده شد. انتظامی به دلیل بیماری قادر به حضور در این مراسم نبود.

در این پیام آمده است: خوشحالم بعد از 45 سال هنوز «گاو» مخاطبان را به سینما می‌ کشاند. از داریوش مهرجویی تشکر می‌کنم که با بچه‌های تئاتر در این فیلم کار کرد. این فیلم یکی از بهترین کارهایم در کارنامه‌ام است.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی کوتاه با اشاره به همکاری‌اش با زنده یاد کامرانی در زمان تاسیس باشگاه «فارابی» گفت: آن زمان من در باشگاه «فارابی» کار می کردم و زنده یاد کامرانی هم نماینده چند شرکت در ایران بود و دستگاه‌هایی که می‌خواستیم را برایمان می آورد. خوب است که یاد او را گرامی بداریم. من از او آموختم که باید در کارهای جدید جسارت داشته باشم.

وی ادامه داد: در یکی از سفرهای خارجی که با کامرانی داشتم، من برای انگلیسی سخن گفتن کمی تردید داشتم. او به من گفت جز انگلیس و چند کشور دیگر بقیه مردم دنیا نسبت به این زبان خارجی محسوب می شوند، پس با جسارت انگلیسی حرف بزن و اگر ایرادی هم در صحبت کردنت بود اصلاحش می کنیم.

مرادخانی تاکید کرد: همین برخورد و سخن او برای من درس بزرگی بود و موجب شد که من با جدیت و جسارت بیشتری فعالیت هایم را ادامه دهم.

ناصر تقوایی در پایان این مراسم با تاکید بر درآمدهای بسیاری که می توان با بازسازی فیلم های قدیمی کسب کرد، گفت: تلویزیون، ارشاد و کانون فرهنگی کودکان آرشیو خوبی دارند که باید به آن رسیدگی کنند. هالیوود امروز درآمد خوبی از فروش فیلم‌های قدیمی‌اش دارد.

کد خبر 2316016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha