۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۷

گرامیداشت روز قلم در سنندج/ ضرورت تقویت ارتباط نویسندگان کردستانی با ادبیات نمایشی

گرامیداشت روز قلم در سنندج/ ضرورت تقویت ارتباط نویسندگان کردستانی با ادبیات نمایشی

سنندج-خبرگزاری مهر: روز قلم طی ویژه برنامه ای ادبی هنری شامگاه شنبه در کافه کتاب ترنج سنندج با حضور جمعی از هنرمندان سنندجی گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به پیشنهاد انجمن قلم ایران در سال 1381 و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 14 تیرماه به عنوان روز قلم در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

مدیر موسسه ترنج سنندج شامگاه شنبه در ویژه برنامه ادبی،هنری روز قلم که در حیاط کافه کتاب ترنج این شهر برگزار شد، گفت: قلم همواره حافظ علوم و دانش ها،پاسدار افکار اندیشمندان و حلقه اتصال فکری عالمان و پل ارتباطی گذشته و آینده بشر بوده و هست.

کیوان صدیقی با اشاره به اینکه قلم پیوند دهنده انسان هایی است که از نظر مکان و زمان جدای از یکدیگر زندگی می کنند، عنوان کرد: قلم رازدار بشر و خزانه دار دانش ها و جمع آوری کننده تجربه های قرن ها و دوران های مختلف است.

وی اظهار داشت: سوگند یادکردن قرآن به قلم نشان از ارزشمند بودن و جایگاه والای آن است و بی گمان یکی از نعمت های بی بدیل الهی است.

وی با اشاره به اینکه نگارش از کارآمدترین شیوه های تعمیق فرهنگ ،هنر و ادب به شمار می رود،ادامه داد: نوشتار یکی از مهمترین راه های گسترش معرفت و پرورش فضیلت شناخته می شود.

مدیر موسسه ترنج سنندج با بیان اینکه عرصه جولان قلم نمایشگاه توانمندی های اندیشه اندیشمندان بوده است، بیان کرد: قلم معیار سنجش فکرها،انسانیت انسان ها و توانمندی و ارزش ها  در انسان است و در جولان این قلم هاست که عقل اندیشمندان نمود پیدا می کند.

صدیقی اظهارداشت: بدون شک پیشرفت های کنونی که اکثر کشورهای دنیا از آن برخوردار شدند مرهون کوشش و نگارش نویسندگان دیروز و چشم اندازی های امیدبخش آینده نیز به همت نویسندگان امروز وابسته است.

وی گنجینه های فکر و ذهن انسان ها را گران بهاترین ثروت ملی هر جامعه ای خواند و افزود: جامعه ای مطلوب است که در آن گنجینه های فکر و ذهن انسان ها استخراج و به کار گرفته شود.

ارتباط نویسندگان کردستانی با ادبیات نمایشی نیاز به تقویت دارد

خسرو سینا فیلم نامه نویس،کارگردان و یکی از اساتید دانشگاه هم در این مراسم گفت: کردستان از لحاظ وجود شعرای برجسته غنی است ولی متاسفانه در زمینه نگارش رمان و نمایش نامه و فیلم نامه ضعیف است و در سطح مطلوبی قرار ندارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه ارتباط نویسندگان استان با مقوله ی نمایش نامه و فیلم نامه و حتی مطالعه آنها در این زمینه کم است و باید تقویت این امر مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: مایه ی تاسف است که دانشجویان کارشناسی ارشد ادبیات مطالعه ای در زمینه نمایش نامه ندارند و حتی اساتید دانشگاه هم در این رابطه کم توجه هستند.

سینا بیان کرد: نیاز است دراین برهه زمانی بیشتر به ادبیات نمایشی نزدیک شویم و به عبارتی با آن آشتی کنیم و تحقق این امر هم تلاش و پشتکار هنرمندان را می طلبد.

وی به برگزاری نشست ها و مجمع های کوردی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: مدتی است شاهد افزایش تعداد مجمع های کوردی در استان به ویژه در سنندج هستیم ولی متاسفانه برگزارکنندگان تعداد زیادی از این مراسم ها را افرادی تشکیل داده اند که به دلیل اینکه جایی برای خود در ادبیات فارسی نیافته اند وارد حوزه ادبیات کوردی شدند.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سنندج تنها مسئول دولتی حاضر در این مراسم بود که طی سخنانی از برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرد و گفت: برگزاری مراسم های این چنینی توسط موسسه های فرهنگی هنری گام ارزشمندی در اعتلای فرهنگ و هنر استان است که باید تقویت شود.

حمیدرضا گوهری عنوان کرد:خوشبختانه پتانسیل های ارزشمندی از لحاظ نیروی انسانی توانمند و خوش ذوق و قریحه در شهرستان سنندج وجود دارد که باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

وی اظهار داشت: برگزاری این گونه برنامه ها که با حضور هنرمندان پیشکسوت همراه خواهد بود قطعا منجر به ترغیب بیشتر نسل جوان به ورود به عرصه های هنری خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر 2325709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha