۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۲۹

کامیاب:

20 شهر کرمان در وضعیت بحرانی آب قرار دارند/ پی گیری طرح های انتقال آب به کرمان

20 شهر کرمان در وضعیت بحرانی آب قرار دارند/ پی گیری  طرح های انتقال آب به کرمان

کرمان - خبرگزاری مهر: معاون استاندار کرمان وضعیت 20 شهر استان کرمان را به لحاظ وضعیت آب بحرانی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد کامیاب بعدازظهر چهارشنبه در جلسه شورای آب استان کرمان گفت: انتقال آب به استان، سدها و صرفه جویی سه اصل اساسی برای حل مشکل آب در کرمان هستند که به طور همزمان در حال پی گیری هستند.

وی برلزوم همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی نظیر آب منطقه ای، جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان کرمان و همچنین مردم برای حل این مشکل تاکید کرد.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: با توجه به زمان بر بودن اجرای طرح های انتقال آب به استان باید استفاده از منابع آبی به گونه ای باشد که وضعیت وجود را حفظ کنیم.

وی متوسط بارندگی در جهان را 76 میلیمتر، در کشور 250 میلیمتر و در کرمان 134 میلیمتر عنوان کرد و اذعان داشت: اگر وضعیت بارندگی نرمالی در استان داشته باشیم 124.5 میلیارد مترمکعب آب در استان داریم که از این 18.7 تبخیر و از دسترس خارج می شود.

کامیاب اذعان داشت: 5.6 میلیون متر مکعب در سفره های آب زیرزمینی باقی مانده و 6.2 مترمکعب برداشت می شود. در حدود 900 ملیون مترمکعب آی طی چند سال گذشته و هم اکنون برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی داریم.

95 درصد از آب کرمان در بخش کشاورزی صرف می شود

وی از استفاده 95 درصد از آب در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: برای مصارف شرب نیز 270 میلیون متر مکعب معادل چهار درصد و در صنعت یک درصد آب استفاده می شود.

کامیاب کل آب شرب استان کرمان را 270 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: در بخش فروش آب روستایی و شهری 185 میلیون متر مکعب حدود 69 درصد و میزان هدر رفت آب و استفاده غیرمجاز از آب نیز 85 میلیون مترمکعب معادل 31 درصد است.

وی گفت: از مجموع 871 هزار مشترک آب و فاضلاب 623 هزار نفر تحت پوشش شبکه شبکه اب و فاضلاب شهری و 348 هزار نفر نیز تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

514 روستای کرمان در وضعیت بحرانی قرار دارند

کامیاب استفاده 2.3 چاه های حفر شده در استان کرمان در بخش شرب و معادل  817 حلقه چاه دانست و افزود: از 66 شهر تحت پوشش شبکه 20 شهر در وضعیت بحرانی قرار دارند.

معاون عمرانی استاندار کرمان یادآور شد: تعداد روستاهای تحت پوشش شبکه اب و فاضلاب نیز دو هزار 64 عدد است که از این تعداد 514 روستا وضعیت بحرانی داشته و 941 روستا با تانکر آبرسانی می شود.

کامیاب ادامه داد: از 47 دشت آبی در استان کرمان چهار محدوده بحرانی، 14 محدوده آزاده و 29 محدوده ممنوعه هستند.

این مسئول ادامه داد: 24 هزار 194 حلقه چاه مجاز با مجوز برداشت هفت هزار میلیون مترمکعب آب و 10 هزار و 418 حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان حفر شده است.

وی گفت: در حال حاضر در استان کرمان چهار سد بافت، قدرونی، صفارود و نساء در دست اجرا داریم که تا امروز 528 میلیارد تومان برای این سدها هزنیه شده است و برای تکمیل آنها هزار و 787 میلیارد تومان پول نیاز است که تاکنون موفق به اتمام تفیه خانه سد بافت شده ایم.

معاون عمرانی استاندار کرمان در خصوص بحث انتقال آب از خلیج فارس گفت: برای انتقال 110 میلیون مترمکعب آب به بخش صنعت استان کرمان به چهار هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که 45 میلیون مترمکعب مربوط به گل گهر و 30 میلیون مترمکعب به شرکت مس سرچشمه و 20 میلیون نیز مربوط به چادرملو یزد بوده و 15 میلیون متر مکعب نیز برای سایر مصارف در نظر گرفته شده که اجرای این طرح حداقل  چهار تا پنج سال به طول می انجامد.

وی ادامه داد: انتقال آب از بهشت آب به شهرهای شمالی استان از دیگر طرح هایی است که در دستاجرا بوده و براساس آن 780 میلیون متر مکعب آب به کرمان منتقل می شود.

کامیاب با اشاره به اینکه در این بخش نیز باید شش هزار و 541 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد، افزود: شیرین سازی آب دریای عمان نیز در دستور کار است و با اجرای این طرح نیز 264 میلیون متر مکعب آب به استان منتقل می شود که اکنون در مراحل گفتگو بوده و برآورد ریالی آن هزار و 200 میلیارد تومان است.

کمبود 315 میلیون مترمکعبی در زمینه آب شرب

وی از کسری مخزن به میزان 900 میلیون متر مکعب در سال در دشت های استان کرمان خبر داد و گفت: کمبود آب مورد نیاز صنعت در استان 160 میلیون متر مکعب و در زمینه آب شرب 315 میلیون مترمکعب است.

این مسئول به مشکلات انتقال آب از یک حوزه به یک حوزه  اشاره کرد و افزود: اهم مشکلات در این زمینه طولانی شده عمر پروژه، عدم ترویج فرهنگ صرفه جویی، خلاهای قانونی برای جلوگیری از تخلفات و عدم توسعه اراضی کشاوری، عدم تناسب جریمه با تخلفات انجام گرفته با توجه به ارزش منابع آبی، عدم وجود بانک اطلاعات جامع و مشترک منابع آب و خاک است.

وی خواستار شد: دستگاه قضائی در زمینه طولانی شدن برخود با انسداد چاه های فاقد پروانه و جهاد کشاورزی در زمینه استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی بار راندمان پایین ورود پیدا کند.

 

 

 

 

 

کد خبر 2328623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha