۲۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹

در بیانیه همایش تجلیل از خادمان قرآن بیان شد:

تأکید بر بازگشت به قرآن برای رهایی از مشکلات به وجود آمده در جهان اسلام

تأکید بر بازگشت به قرآن برای رهایی از مشکلات به وجود آمده در جهان اسلام

دبیرخانه بیست و دومین همایش تجلیل از خادمان قرآن به مناسبت برگزاری این همایش بیانیه ای را صادر و در آن بر بازگشت به قرآن برای رهایی از مشکلات جهان اسلام تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه همایش تجلیل از خادمان قرآن بیانیه ای به مناسبت بیست و دومین دوره این همایش صادر کرده است که متن آن به این شرح است؛

 
بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه بیست و دومین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم

انّ هذا القرآن يهدي للتي هي اقوم

قرآن كريم يگانه معجزة جاودان الهي است كه از مشكات الفاظ آن علي الدوام تجليات انوار قدسي بر دل و جان انسان‌ها فرو مي بارد، و لمعات آيات كريمه‌اش كه از افق عزّت و آسمان جلالت دميده است همواره منشأ پيدايش عظيم‌ترين تحولات معنوي و فكري و مبدأ ظهور خلاقيت‌هاي شگفت انگيز و اعجاز هاي هنري گرديده است.

این کتاب الهی بحري است بي‌پايان كه توجه به دقايق ادبي آن،‌ نشو و نماي علوم و فنون بلاغي را به دنبال داشته و ظواهر اعجاز آميز الفاظ آن علم صرف و نحو را پديد آورده است. از كتابت آن هنر خوشنويسي و از پرداخت و تزئين صفحات آن،‌ هنر تذهيب و نگارگري و از گردآوري اوراق متبركش در مصاحف، هنر تجليد و كتاب آرائي به وجود آمده است. قرائت و تلاوت آيات موزون و روح نوازش علم القرائه و فنون مختلف صوت و لحن را ابداع كرده و پرداختن به تاريخ و شأن نزول آياتش علوم نقلي و مجموعه هاي عظيم و گرانقدر احاديث و روايات را به عرصة ظهور رسانده است. تدبر در آيات و مفاهيم آن پيدايش و توسعة معارف عقلي و رهيافت‌هاي نظري را در پی داشته و سعادت دنیا و آخرت مرهون عمل به دستورات حیات‌بخش آن است.

یکی از بركات انقلاب شكوهمند اسلامي ايران به رهبري احياگر راستين اسلام حضرت امام خميني «رضوان الله تعالي عليه » ورود قرآن كريم به عرصه هاي مختلف زندگي و طرح آن در شؤون جامعة اسلامي بود، اقدامات صورت گرفته در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب توسط نهادها، سازمانهاي دولتي و تشكلهاي مردمي در راستاي رفع مهجوريت قرآن گرچه كافي نبوده است اما همين فعاليتها به نوبة خود تأثير فراوان و چشمگيري در جهت جريان يافتن معارف قرآني در متن زندگي مردم داشته است.

متأسفانه امروز اهل قرآن و پیروان اسلام گرفتار عده‌ای جاهل خشونت طلب و فرقه‌گرای وابسته شده‌اند که در گوشه وکنار جهان اسلام به تیغ تعصب و عناد با نام دین خون پیروان اهل قبله را به شنیع ترین صورت می‌ریزند و حرث و نسل مسلمین را با شعله‌های تفرقه و نفاق به آتش می‌کشند. راه برون­رفت از این شرايط ناگوار و چارة رهائي از اين مصیبت بزرگ جز بازگشت به قرآن و سیره و سنت پیامبر و عترت بزرگوارش نیست. آورنده قرآن و حامل وحی حضرت محمد صلي الله علیه و آله گویی با پیش بینی چنین روزگاری فرموده است : ادا التبست عليكم الفتن كقطع اليل المظلم فعليكم بالقرآن. بر اساس فرمودة آن صادق مصدَّق تنها با تمسّك به حبل الله و اتخاذ شیوه اعتدال، اخلاق و عقلانيت كه روح آيات قرآن است می‌توان وحدت امّت اسلامي را به عنوان يك هدف مهم و استراتژيك تضمین کرد، و صلح و آرامش را که مرضی پروردگار است بر اساس ادخلوا فی السلم کافه به امت اسلام باز گرداند.

توسعه و ترويج علوم و معارف قرآني به عنوان يكي از اساسي‌ترين رسالت هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران مرهون علل و عوامل گوناگوني است كه از آن جمله قدر شناسي و تكريم نخبگان، استادان و هنرمندان در رشته‌هاي مختلف علوم و فنون قرآني و تقدير از خادمان نشر و ترويج اين كتاب آسماني است.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براساس رویکرد دولت تدبیر و امید در نهادینه کردن اصل کرامت انسان‌ها، هم‌زمان با برپايي بیست و دومین نمايشگاه بزرگ قرآن كريم، با تشكيل شورایي متشكل از اساتيد و كارشناسان خبره در هفت رشته به شناسايي فعالان قرآني مبادرت ورزيد.

شوراي مذكور با تشكيل جلسات متعدد و بررسي شاخصهاي لازم و در نظر گرفتن اولويت‌هاي تخصصي، علمي، هنري و اخلاقي از ميان ده ها فعال قرآني كه هر كدام از آنها شايستگي هاي لازم را براي عنوان ارزشمند خادم قرآن داشتند دوازده نفر را كه از سابقة بيشتري برخوردار بودند به عنوان منتخبان بيست و دومين دورة همايش تكريم خادمان قرآني به شرح زیر معرفي مي نمايد.

اسامي اين عزيزان عبارت است از:

    استاد هوشنگ بادپا در رشته آموزش و تدريس قرآن كريم
    دكتر محمد علي لساني فشاركي در رشته علوم و پژوهش‌هاي قرآني
    دكتر قاسم رضيعي در رشته قرائت قرآن
    آقاي نصرالله چمران در رشته مديريت امور قرآني
    استاد عبدالرضا عبدالله زاده در رشته آموزش قرآن كريم
    آقاي رضا عابدين زاده در رشته حفظ قرآن كريم
    استاد رضا ولي‌زاده در رشته كتابت قرآن كريم
    استاد احمد طالبان در رشته مرمت نسخه‌های خطي قرآن
    آقاي سيد علي اكبر شريفي در حوزه چاپ و نشر قرآن كريم
    آقاي سيد مهدي مولانا در حوزه نشر كتب قرآني
    آقای منوچهر محمدی در حوزه فیلم و سینما
    حجت الاسلام والمسلمين استاد حسين انصاريان در بخش پژوهشهاي قرآني و ترجمه قرآن كريم

ضمناً از آقاي ولي پوراحمدي قاري و جانباز پر افتخار دفاع مقدس تجليل به عمل مي‌آيد.

کد خبر 2330489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha