۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

درویشی در گفتگو با مهر:

تدوین اولین سند چشم انداز خودکفایی شهرداری/ قطار توسعه خلخال شتاب می گیرد

تدوین اولین سند چشم انداز خودکفایی شهرداری/ قطار توسعه خلخال شتاب می گیرد

اردبیل – خبرگزاری مهر: شهردار خلخال ایجاد تحول در حوزه خدماتی و رفاهی و رشد و شکوفایی را در گرو دستیابی به توسعه پایدار دانست و از تدوین سند چشم انداز توسعه شهری با هدف خودکفایی مالی شهرداری خلخال در راستای توسعه و تحقق اهداف عمران شهری برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

علی درویشی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: این سند برای محدوده زمانی سال های 1393 تا 1404 در نظر گرفته شده و شهرداری به عنوان رئیس گروه زیربنایی اجرای مفاد آن را به عهده خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در قالب این سند برنامه های سرمایه گذاری این شهر مشخص خواهد شد، اضافه کرد: در عین حال جلب مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به مرور زمان درآمد شهرداری را افزایش دهد.

درویشی افزایش درآمد شهرداری را مقدمه خودکفایی مالی این دستگاه اجرایی عنوان کرد و بیان داشت: مشارکت فعال علاوه بر درآمد زایی می تواند در فعالیت های شهرداری پویایی ایجاد کند.

به گفته شهردار خلخال هیئت سرمایه گذاری در خلخال تشکیل شده است که با فعال سازی آن می توان زمینه بررسی دقیق و علمی طرح های سرمایه گذاری مشارکتی را فراهم کرد.

تاکید به توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی

وی دعوت از سرمایه گذار برای ایجاد مجموعه تجاری و خدماتی در مرکز شهر را یادآور شد و افزود: زمین مناسب برای اجرای این طرح در اختیار این سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار می دهیم.

درویشی پروژه سرمایه گذاری دیگر را منطقه گردشگری ازناو عنوان کرد و بیان داشت: در این پروژه شهرداری به عنوان سرمایه گذار مادر بوده و از سایر سرمایه گذاران برای مشارکت در اجرای طرح دعوت می شود.

سیمای شهر گردشگری خلخال

شهردار خلخال در عین حال با تاکید بر ضرورت بیش از پیش برای توجه به توسعه این شهر از سوی مسئولان استانی و هرستان، معتقد است پتانسیل های قابل توجهی برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری وجود دارد که در سال های گذشته بی استفاده مانده است.

وی یکی از این پتانسیل ها را فعال سازی کارخانه های تولید جدول و پازل عنوان کرد و افزود: در ماه های اخیر کارخانه تولید جدول با تولید روزانه هزار واحد فعال شده است.

درویشی همچنین اخذ مجوز دو معدن برای شهرداری را یادآور شد و بیان داشت: در مجتمع های تجاری نیز جلب مشارکت بخش خصوصی به صورت ویژه دنبال می شود.

به گفته وی اجرای یک پروژه مشارکتی با اوقاف برای سال جاری در نظر گرفته شده و در مراحل پایانی تصمیم گیری است.

تسریع در روند عمران شهری در دستور کار

وی همچنین در خصوص فعالیت و نیز اعتبارات عمران شهری خلخال رقم اعتبارات عمرانی مصوب از محل تملک دارایی را شش میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: درصد تحقق آن هنوز مشخص نیست.

درویشی اضافه کرد: کل اعتبار مصوب شورای شهر در سال جاری برای شهرداری خلخال 50 میلیارد ریال است که 35 میلیارد ریال برای بخش جاری و مابقی پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده است.

شهرداری خلخال با بیان اینکه تاکنون 25 درصد از این اعتبار محقق شده است، تصریح کرد: با این وجود به دلیل حجم فعالیت ها 50 درصد از اعتبارات عمرانی برای انجام پروژه ها از ابتدای سال هزینه شده است.

وی از جمله پروژه های عمرانی در دست اجرا را جدول کاری به طول پنج کیلومتر در قالب 12 پروژه عنوان کرد و افزود: این طرح در قالب جمع آوری آب های سطحی در دست اجرا است.

درویشی ادامه داد: در ساماندهی روخانه ها نیز یک کیلومتر بازسازی و ترمیم شده و رودخانه نورعلی چایی کف سازی و ساماندهی و رودخانه امیر کبیر بازسازی شده است.

به گفته شهردار خلخال در ساماندهی پارک ها نیز نزدیک 800 میلیون ریال برای تجهیز سیستم روشنایی، تجهیزات بازی، کف سازی، ساماندهی سرویس بهداشتی و تامین آب شرب سه پارک ارم، ال لر باغی و چمران هزینه شده است.

ساماندهی رودخانه "نورعلی چایی"

وی پروژه بازگشایی خیابان 14 متری مرکز شهر خلخال را از دیگر پروژه های شهرداری در سال جاری خواند و تاکید کرد: نقطه کور این خیابان با تملک برخی اراضی بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: احداث پل اللرباغی با توجه به اینکه رودخانه داخل شهر دو انشعاب دارد از دیگر پروژه هایی است که با دهنه 12 متری می تواند تردد خودرو و عابر پیاده را امکان پذیر سازد.

درویشی تصریح کرد: مطالعات این پروژه انجام شده و برای اجرای طراحی خیابان 16 متری و احداث پل به 10 میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

وی دیگر پروژه در دست اجرا را مشارکت در جشنواره ملی اقوام و غذا برشمرد و افزود: 500 میلیون ریال برای آماده سازی پارک اللرباغی و تجهیز آن به منظور برگزاری مطلوب این جشنواره ملی هزینه شده اما هزینه کرد 500 میلیون ریال دیگر را برای ادامه کار در نظر گرفته ایم.

ساماندهی و نصب المان در مبادی وروردی خلخال

شهردار خلخال نقطه تمرکز فعالیت های عمرانی خود را ساماندهی مبادی ورودی شهر و جداسازی از بدنه شهری عنوان کرد و بیان داشت: در سه نقطه شهری شامل خلخال – سرچم، خلخال- اردبیل و خلخال- هشتجین این مهم در دستور کار است.

وی با بیان اینکه پیش از این مبادی ورودی شهر مشخص نبود و مسافران را دچار سردرگمی می کرد، اضافه کرد: علاوه بر این نصب المان برای مبادی متناسب با سنن، آداب، مشاغل بومی و فرهنگ هر منطقه پیش بینی شده است.

درویشی از نصب المان در میادین اصلی شهر خبر داد و تصریح کرد: نصب المان برای میادین آزادی، معلم، جانبازان، شباهنگ، شهدای گمنام و انتظام متناسب با نام میدان و فرهنگ بومی سنتی منطقه اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به درخواست یک میلیارد ریال اعتبار برای این مهم از اجرای دو المان در سال جاری یا اوایل سال آینده خبر داد و تاکید کرد: پروسه المان گذاری زمان بر بوده و به تدریج با جذب اعتبار انجام خواهد شد.

تعریف 10 بوستان شهری و افزایش سه برابری فضای سبز

وی زیبا سازی را یکی از اصلی ترین اهداف پروژه های شهرداری برشمرد و تاکید کرد: در همین راستا گل کاری و فضای سبز شهری را به سه برابر مقدار قبل رساندیم.

پارک جنگلی اللرباغی

درویشی با یادآوری کاشت پنج هزار اصله نهال در سطح شهر ادامه داد: علاوه براین ایجاد 10 بوستان در سطح شهر برنامه ریزی شده است.

شهردار خلخال همچنین به استفاده از تمامی امکانات شهرداری در ارائه خدمات شهری اشاره کرد و بیان داشت: در سال جاری تاکنون سه هزار و 500 تن آسفالت برای لکه گیری معابر اصلی و فرعی اختصاص یافته است.

وی آسفالت ریزی خیابان، معابر و کوچه های این شهر را از برنامه های سال جاری عنوان کرد و افزود: با تامین اعتبار برنامه های پیش بینی شده اجرا می شود.

محل دفن زباله خلخال تغییر می کند

درویشی ساماندهی بازار روز در شش نقطه شهری و مدیریت مناسب پسماند را از دیگر خدمات شهری برشمرد و اضافه کرد: روزانه 60 تن زباله در این شهر تولید می شود که برای دفع به یک کیلومتری شهر منتقل می شود.

شهردار خلخال محل دفن زباله را به دلیل نزدیکی به شهر و تاثیرات منفی زیست محیطی مناسب ندانست و تغییر آن را از برنامه های مهم شهرداری خلخال برشمرد.

وی با بیان اینکه در همین راستا محل دفن جدید زباله در مساخت پنج هکتار و در 13 کیلومتری شهر خلخال در نظر گرفته شده است، ادامه داد: 90 درصد از مطالعات این طرح انجام شده و در آینده نزدیک عملیات انتقال محل دفن زباله اجرایی می شود.

درویشی در خصوص وضعیت ایستگاه های آتش نشانی اضافه کرد: در حال حاضر یک ایستگاه با چهار خودرو داریم که کفایت نیاز موجود را می کند.

تجهیز پارک های خلخال برای شهروندان و گردشگران

شهردار خلخال از تجهیز پارک ها و فضاهای سبز برای حضور گردشگران خبر داد و افزود: در نظر داریم تجهیز و تعمیر سرویس های بهداشتی را نیز در کوتاه ترین زمان به اتمام برسانیم.

درویشی با اشاره به آغاز دور دوم سفرهای تابستانی تصریح کرد: با توجه به گردشگرپذیر بودن این شهرستان تلاش می کنیم تمام اکانات رفاهی و خدماتی شهر را آماده کنیم، در این خصوص مسیرهای منتهی به مساجد و مدارس لکه گیری شده تا در مراجعه مسافران مشکلی ایجاد نشود.

وی برنامه مهم شهرداری خلخال را در این زمینه ساماندهی پارک جنگلی اللر باغی در مرکز شهر عنوان کرد و بیان داشت: تلاش بر این است علاوه بر شناساندن این پارک به گردشگران و نیز شهروندان، مسافران با رفاه و آسایش در این شهر اقامت کنند.

درویشی فعالیت های گشترده و مطلوب شهرداری خلخال طی سال جاری را مدیون تعامل سازنده شورای شهر دانست و افزود: شورای شهر همیار اصلی شهرداری بوده و نحوه حمایت از فعالیت های آن جای تقدیر دارد.

شهردار خلخال همچنین درجه فعلی شهرداری را هفت عنوان کرد و بیان داشت برای ارتقا درجه باید تفریغ بودجه ارائه شود که این امر در سال جاری امکانپذیر نبوده و دست یابی به این مهم برای سال های آتی برنامه ریزی شده است.

..............................................

گفتگو و عکس: محمد میرزایی ناطق

ونوس بهنود

کد خبر 2340468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha