۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵

حجت الاسلام میرعمادی:

تعالیم قرآنی راهکار رفع بداخلاقی‌ها و گسترش مکارم اخلاقی است

تعالیم قرآنی راهکار رفع بداخلاقی‌ها و گسترش مکارم اخلاقی است

خرم‌آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد راهکار رفع بداخلاقی‌ها در جامعه و گسترش مکارم اخلاقی را در تعالیم قرآنی دانست و گفت: باید برای رشد و تعالی جوانان و نوجوانان از قرآن استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی شامگاه سه‌شنبه در مراسم اختتامیه جلسه تفسیر قرآن مسجد بعثت خرم آباد با اشاره به تفسیر آیه 52 سوره مبارکه حضرت ابراهیم(ع) اظهار داشت: این آیه در مورد ضرورت و شرایط بهره مندی از قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه آغاز سوره ابراهیم در رابطه با نقش حساس قرآن کریم در مورد خارج کردن مردم از ظلمات، شرک، جهل و ناامیدی به سوی نور ایمان، تقوا و فضیلت است افزود: ابتدای سوره به عظمت قرآن کریم می پردازد.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه پایان این سوره نیز در مورد عظمت قرآن است، ادامه داد: در پایان سوره به نقش و وظیفه توده های مردم و صاحبان خرد در مورد ترویج قرآن اشاره می شود.

قرآن درمان کننده بیماریهای فرهنگی و اجتماعی

وی با بیان اینکه در قرآن یکی از موضوعات بسیار مهم بهره‌مندی از این کلام و معجزه جاوید الهی است، تصریح کرد: در آیات و روایات تاکید شده که باید به گونه‌ای عمل کنیم که از قرآن در زندگی خود بهره مند شویم.

این مفسر قرآن به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: قرآن بهار دلها و آیات کلام الهی زنده کننده دلها و سرچشمه و معدن علم است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه در حدیثی دیگر حضرت علی(ع) قرآن را درمان کننده بیماریهای فکری، روحی، اجتماعی و سیاسی می داند افزود: بسیاری از بیماریهای فرهنگی و اجتماعی از جمله تهاجم فرهنگی دشمن به وسیله قرآن درمان می شوند.

وی با بیان اینکه تمام نیازمندیهای انسان و جامعه اسلامی در قرآن برآورده می‌شود عنوان کرد: قرآن "تبیان" یعنی بیان‌کننده است و همه چیز مورد نیاز برای هدایت انسانها را مطرح می کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه قرآن فقط یک کتاب مقدس برای خواندن نیست بلکه برای هدایت و تربیت نازل شده است، یادآور شد: قرآن کتاب و دستورالعمل زندگی انسانهاست.

بهترین معارف الهی و مکارم خلاقی در قرآن آمده است

حجت الاسلام میرعمادی از قرآن به عنوان کتابی آگاهی بخشی یاد کرد و گفت: بهترین معارف الهی، عقیده و مکارم اخلاقی در قرآن آمده است.

وی با بیان اینکه بهترین احکام فقهی در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است افزود: روایات زیادی در این زمینه داریم که قرآن کتاب هدایت و تذکر برای صاحبان خرد و اندیشه است.

این مفسر قرآن به تفسیر آیه 52 سوره مبارکه حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد و هدف اول از نزول قرآن را انذار توده مردم دانست و بیان داشت: هدف نخست این است که مردم بدانند خدای متعال یکتاست و به سوی یکتاپرستی دعوت شوند.

حجت الاسلام میرعمادی یکی دیگر از اهداف نزول قرآن را دعوت مردم به توحید و تقویت مبنای اعتقادی آنها دانست و افزود: همچنین در این آیه آمده است که صاحبان خرد باید در قرآن تفکر کنند.

وی با بیان اینکه در این آیه و آیات دیگر به مسلمانان سفارش شده است که با قرآن باشید و از قرآن بهره ببرید، ادامه داد: مسلمانان با داشتن قرآن کریم هرگز حقیر و محتاج دیگران نمی شوند.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه هر کسی با قرآن باشد غنی و هر کسی نباشد فقیر و محتاج است، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام از امت خود می خواهد که به قرآن روی بیاورند چرا که قرآن راستگوترین کلام، بدیع ترین موعظه و بهترین قصه است.

این مفسر قران با یادآوری اینکه کسی که با قرآن باشد هیچ گونه کمبودی را احساس نمی‌کند، تصریح کرد: در روایتی از امام رضا(ع) تاکید شده که هدایت را در غیر قرآن جستجو نکنید چرا که گمراه می شوید.

از قرآن در برنامه ریزی های جامعه استفاده نمی‌شود

وی با بیان اینکه هر گونه هدایت و سعادتی در قرآن آمده و لازم است ما از قرآن استفاده کنیم افود: ضرورت بهره‌مندی از قرآن در چند مورد است که استفاده در برنامه ریزی های جامعه یکی از این موارد محسوب می شود.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه کمتر از قرآن در برنامه ریزی های جامعه استفاده می شود ادامه داد: برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان باید از قرآن بهره بگیریم چرا که بهترین سلاح برای مقابله با دشمن در این میدان کلام الهی است.

وی با تاکید بر ضرورت بهره مندی از قرآن در تعلیم و تربیت عنوان کرد: آموزش و پرورش ما باید مبتنی‌بر قرآن باشد و برای اصلاح اخلاق و رفتار اجتماعی باید از قرآن بهره بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد راهکار رفع بداخلاقی‌ها در جامعه و گسترش مکارم اخلاقی را در تعالیم قرآنی دانست و گفت: باید برای رشد و تعالی جوانان و نوجوانان از قرآن استفاده کنیم.

برای سلامت و تحکیم بنیان خانواده باید از قرآن بهره ببریم

حجت الاسلام میرعمادی از جوانان خواست که با قرآن و معارف قرآنی مانوس باشند و تصریح کرد: برای سلامت و تحکیم بنیان خانواده باید از قرآن بهره ببریم ولی متاسفانه در این زمینه نیز توجه جدی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه به خاطر تهاجم فرهنگی دشمن و برنامه‌های ماهواره می بینیم که بنیان خانواده ها متزلزل شده است افزود: متاسفانه این موضوع باعث شده که استحکام خانواده آسیب ببیند که بهترین راه برای رفع این چالش جدی پناه بردن به قرآن است.

این مفسر قران با تاکید بر اینکه در مواجهه با شبهات و فتنه‌ها نیز باید از قرآن استفاده کنیم ادامه داد: امروز شاهد انواع فتنه و شبهات اجتماعی هستیم که متوجه جامعه اسلامی است و بهترین راه برای مقابله با این آسیب بهره گیری از قرآن است.

حجت الاسلام میرعمادی خوشبختی، هدایت و تربیت جامعه را در گرو بهره مندی از قرآن کریم دانست و به برخی شرایط بهره مندی از کلام الهی اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به معارف و حقایق قرآن نخستین شرط طهارت دل، تقوا و تزکیه است.

شرایط بهره مندی از کلام الهی

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم از قرآن بهره مند شویم باید دلمان را پاک کرده و شستشو دهیم افزود: داشتن خوف و خشیت الهی، ایمان و نیکوکاری، عبودیت و شب زنده داری و پایبندی به آداب و اخلاق اسلامی از دیگر  شرایط بهره مندی از قرآن کریم است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه کسانی که عمل صالح انجام می دهند و اهل عبادت هستند از قرآن بهره مند می شوند یادآور شد: کسانی که متخلق به اخلاق و ارزشهای اسلامی و دینی باشند از کلام الهی بهره مند خواهند شد.

حجت الاسلام میرعمادی مخاطب قرآن در این زمینه را دو گروه توده مردم و اهل علم، صاحبان خرد و اندیشه دانست و گفت: توده مردم در برابر قرآن یک وظیفه دارند و دانشمندان در برابر قرآن وظیفه دیگری دارند.

وی وظیفه توده مردم در مقابل قرآن را تلاوت، یادگیری، تدبر و عمل به قرآن دانست و یادآور دشد: صاحبان خرد و اندیشه، دانشمندان و علما باید گوهرهای ناب قرآن را استخراج کنند، متنبه و متذکر شوند و در قرآن بیندیشند.

بنابر این گزارش در پایان این برنامه از دست اندرکاران برگزاری جلسات تفسیر قرآن مسجد بعثت خرم آباد، حافظان و قاریان قرآن، برگزیدگان مسابقات برگزار شده در حاشیه این جلسات، رسانه های فعال در پوشش اخبار جلسه تفسیر قرآن از جمله خبرگزاری "مهر" و عوامل ضبط و پخش این برنامه در صدا و سیمای مرکز لرستان تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 2340526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha