۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

گزارش مهر/

توقف کتابخانه خرم آباد در ایستگاه 60 درصد پیشرفت فیزیکی/ اعتبارات قطره چکانی جوابگو نیست

توقف کتابخانه خرم آباد در ایستگاه 60 درصد پیشرفت فیزیکی/ اعتبارات قطره چکانی جوابگو نیست

خرم آباد - خبرگزاری مهر: کتابخانه خرم آباد در حالی طی سالهای گذشته همواره در ایستگاه 60 درصد پیشرفت فیزیکی درجا می زند که اعتبارات قطره چکانی اختصاص داده شده به این پروژه جوابگو نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، به رغم گذشت بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی خرم آباد این پروژه همچنان در نقطه پیشرفت 60 درصد درجا می زند تا مرکز لرستان هچنان چشم به راه تکمیل این پروژه باقی بماند.

حبیب الله خجسته پور فرماندار خرم آباد شامگاه دوشنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان لرستان با اشاره به روند اجرای پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد اظهار داشت: متاسفانه این پروژه 12 سال است که در خرم آباد آغاز شده ولی هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه وجود این پروژه در خرم آباد نماد توسعه نیافتگی در استان لرستان محسوب می شود گفت: این در حالیست که عملیاتی شدن این پروژه زمینه ایجاد 50 فرصت شغلی را در مرکز استان لرستان فراهم می کند.

فرماندار خرم آباد با بیان اینکه اجرای این پروژه یکی از مطالبات مردم در حوزه فرهنگ است عنوان کرد: امسال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده باید زمینه عملیاتی شدن این پروژه در مرکز استان فراهم شود.

خجسته پور با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد بیان داشت: هم اکنون این پروژه 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید زمینه تکمیل آن فراهم شود.

استاندار لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی سالهای سال است که در لرستان آغاز شده است گفت: این در حالیست که با گذشت این همه سال هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.

هوشنگ بازوند با تاکید بر تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام در استان لرستان بیان داشت: این پروژه باید با اقدامات لازم و همچنین تخصیص اعتبارات تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه در این راستا از محل اعتبارت ماده 180 استان لرستان اعتباری را برای اجرای این پروژه در نظر گرفته ام افزود: از این محل فعلا 500 میلیون تومان برای اجرای پروژه کتابخانه مرکزی طی امسال در نظر گرفته شده است.

بنابر این گزارش کتابخانه مرکزی خرم آباد در جنب مصلای الغدیر این شهر پروژه ای است که می تواند بخش از کمبودهای موجود در زمینه فضای کتابخانه ای مرکز لرستان را رفع کند تا تکمیل این پروژه تبدیل به یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان شود.

اهمیت تکمیل و بهره برداری از این پروژه آنجا روشن تر می شود که لرستان متاسفانه در زمینه سرانه فضای کتابخانه ای در جایگاه مناسبی قرار نداشته و جزء استانهای انتهایی جدول در میان استانهای مختلف کشور محسوب می شود.

از سوی دیگر روند کند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی تاکنون موجب شده تا انتقادات بسیاری از این وضعیت از سوی مردم و مسئولان استان مطرح شود، پروژه ای که مطابق برخی اظهار نظرها نزدیک به 12 سال است که مردم لرستان معطل نگه داشته است.

در آخرین اظهار نظرها سرپرست جدید اداره کل کتابخانه های عمومی استان لرستان گفته بود که تا پایان سالجاری کتابخانه مرکزی خرم آباد تکمیل و به بهره برداری برسد که با این روند اعتبارات قطره چکانی به نظر شدنی نخواهد بود.

پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد هر چند که به گفته برخی مسئولان عملیات اجرایی آن از سال 85 شروع شده ولی کلنگ زنی این پروژه مهم مطابق اظهارات مسئولان طی سال 80 صورت گرفته است.

در این مدت هر ساله تاریخ متعددی برای بهره برداری از پروژه کتابخانه مرکزی استان لرستان توسط مسئولان عنوان شده است که هنوز هیچ کدام از این تاریخ ها به وقوع نپیوسته است تا این پروژه همچنان در محدود پیشرفت 60 تا 70 درصدی درجا بزند.

وضعیت بلاتکلیفی این پروژه در حالیست که مطابق برخی آمارهای اعلام شده مساحت كتابخانه هاي شهرستان خرم آباد هفت هزار و 360 مترمربع و زيربناي ساختماني آنها سه هزار و 13 مترمربع است که اين فضا در برابر تعداد جمعيت تقریبا نیم میلیونی شهرستان خرم آباد كافي نيست و باید نسبت به گسترش فضاي كتابخانه ها اقدامات موثرتري انجام گيرد.

این در حالیست که پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد خود به تنهایی دارای هشت هزار و 100 مترمربع زیربنا است که تکمیل و بهره برداری از این پروژه می تواند میزان سرانه فضای کتابخانه ای در مرکز استان را به طور چشمگیری افزایش دهد.

 به هر حال به نظر می رسد با توجه به نیاز شهر خرم آباد به احداث این کتابخانه باید هرچه سریعتر زمینه تخصیص اعتبارات مورد نیاز به این پروژه فراهم شود تا بالاخره بعد از گذشت یک دهه خرم آباد شاهد بهره برداری از کتابخانه مرکزی باشد.

کد خبر 2343469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha