۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۶

تاسف معاون رئیس جمهور از عدم تاثیر پژوهش‌ها در زندگی مردم/ کار اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی است

تاسف معاون رئیس جمهور از عدم تاثیر پژوهش‌ها در زندگی مردم/ کار اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی است

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در حوزه پژوهش هزینه های زیادی در کشور می شود، گفت: متاسفانه مردم تاثیر  این پژوهش ها را در زندگی خود نمی بینند و وقت آن رسیده است که پژوهش ها به سمت کاربردی شدن پیش بروند و پژوهش هایی حمایت شوند که مشکلی از جامعه را حل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر،دکتر سورنا ستاری در دومین روز از هجدهمین نشست سراسری رئیسان بنیادهای نخبگان استانی که در مشهد مقدس برگزار می شود، با اشاره به ورودی های بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: یک بخش از این ورودی ها آموزشی شامل برترین های کنکورهای سراسری،برگزیدگان المپیادهای علمی هستند و بخش دیگر پژوهشی شامل مخترعان برگزیدگان جشنواره ها معتبر علمی مانند خوارزمی،فارابی،رازی هستند که بر اساس آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان که در دست تغییر است نوع نگاه ها به این دو بخش متفاوت است.

ستاری با تاکید بر اینکه نخبگان باید بتوانند بروی پای خود بایستند، یادآور شد: در دوران جدید مدیریت بنیاد ملی نخبگان تمامی تسهیلات بنیاد تقویت شده اما هدف بنیاد تنها ارائه تسهیلات نیست بلکه هدف تمامی حمایت ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان توانمندسازی نخبگان و استعدادهای برتر است که بسیاری از آیین نامه های بنیاد نیز در این راستا در حال تغییر است که در ضمن باعث گسترش شناسایی نخبگان در بنیاد هم خواهد شد.

به گفته وی به طور کلی روح حاکم بر فعالیت های بنیاد توانمندسازی است چرا که بنیاد کمیته امداد نیست که تنها به نخبگان مقرری ماهیانه بدهد بلکه بنیاد یک نهاد توانمند ساز است .رابطه بین نخبگان و بنیاد ملی نخبگان دو طرفه است و نخبگان در مقابل دریافت تسهیلاتی که دریافت می کنند مسئولیتی در قبال جامعه دارند تا بتوانند اثرگذاری خوبی در کشور داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور اقتصاد دانش بنیان نیست و تنها متکی بر درآمدهای نفتی است، خاطرنشان کرد: در اقتصادی که نفت را 5 دلار استخراج کرده و 100 دلار می فروشد تولید جایگاهی نخواهد داشت چون سودی برای کشور ندارد در مقابل این اقتصاد نیازی هم به نخبه و فارغ التحصیل دانشگاهی ندارد در این اقتصاد تکنولوژی هم از خارج از کشور با صرف هزینه تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نگرش ما باید نسبت به اقتصاد تغییر کند، گفت: مشکل اصلی ما در اقتصاد دانش بنیان مشکل فرهنگی است که باید تلاش شود فرهنگ دانش بنیان در کشور تقویت شود.

ستاری با اشاره به ضرورت تغییر آیین نامه های ارتقا در دانشگاه ها گفت: در این راستا باید اساتید به سمت کارآفرینی پیش روند تا نخبگان در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی حفظ شوند؛ بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است که با حمایت ها جهت گیری دانشگاه ها را تغییر دهد. در ورودی های پژوهشی بنیاد ملی نخبگان به دنبال تشویق نخبگان به ایجاد شرکت های دانش بنیان هستیم. 

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برگزاری 6 جشنواره منطقه ای و ملی نوآوری و شکوفایی گفت: مخترعانی که در جشنواره های بنیاد ملی نخبگان شرکت کرده و یا داوران بنیاد در سایر جشنواره ها مانند جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی اختراعات آنها را تایید کنند و موفق به دریافت تاییدیه سطح اختراعات بنیاد شوند مخترع مورد تایید بنیاد محسوب می شود. اما شرط اساسی ایجاد یک شرکت دانش بنیان بر اساس اختراع مورد تایید است که آن شرکت هم باید از طریق سامانه ارزیابی تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان اقدام به تایید صلاحیت خود کنند.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: تاکنون 600 شرکت دانش بنیان پس از ثبت نام در این سامانه در کارگروه ارزیابی تشخیص صلاحیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده اند که پیش بینی می کنیم که تا پایان سال این تعداد به 1500 شرکت دانش بنیان برسد.

وی با بیان اینکه پایه تمامی برنامه های بنیاد فرهنگی است، تاکید کرد: هم اکنون در حال تهیه برنامه جامع فرهنگی نخبگان در بنیاد هستیم تا این برنامه ها تمامی نخبگان را شامل شوند. همچنین باید تلاش شود که نخبگان در طراحی و اجرا برنامه های فرهنگی مشارکت کنند و به شدت تمامی روسای بنیادهای نخبگان استانی را از وارد شدن به فعالیت اجرایی پرهیز می دهم. نقطه قوت معاونت ساختار چابک و نیروی انسانی اندک اما با قدرت آن است که در زمینه توصیه می کنم که بنیاد های نخبگان استانی نیز به صورت چابک اداره شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به چابک سازی ساختار معاونت علمی با بیان اینکه در حوزه پژوهش هزینه های زیادی در کشور می شود، اظهارکرد: متاسفانه مردم تاثیر  این پژوهش ها را در زندگی خود نمی بینند و وقت آن رسیده است که پژوهش ها به سمت کاربردی شدن پیش بروند و پژوهش هایی حمایت شوند که مشکلی از جامعه را حل کنند.

وی پژوهش ها را به دو قسمت پژوهش های در مرزهای دانش و پژوهش های تجاری سازی تقسیم کرد و گفت: بر پژوهش های تجاری سازی مکانیزم بازار حاکم است که در آن رقابت و خدمات پس از فروش اهمیت دارد.در حالی که در اکثر پژوهشکده های کشور که قرار است محصولی به جامعه عرضه کنند درجا می زنیم و نیازهای داخل را از خارج تامین می کنیم. حتی در حوزه علوم انسانی بر تجاری سازی محصولات این حوزه و مهندسی علوم انسانی و فرهنگی فکر نشده است. 

وی با تاکید بر اینکه تمامی مشکلات استانها در استان قابل حل است، خاطرنشان کرد: پروژه های استانی باید در راستای حل مشکلات استان باشد و دانشگاه ها نیز به این سمت حرکت کنند. در سال جاری برای هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به صورت تسهیلات اعطا خواهد شد و تاکنون 30 میلیارد تومان وام از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت ها اعطا شده است.

کد خبر 2345528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha