۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۲۰:۰۴

دومین روز از «هفته مهربانی با غزه»

عکاسان ایرانی از مردم غزه حمایت کردند/ کوتاهی مسئولان در اعزام عکاس

عکاسان ایرانی از مردم غزه حمایت کردند/ کوتاهی مسئولان در اعزام عکاس

تعدادی از عکاسان حاضر در مراسم «هفته مهربانی با غزه» که در حمایت از مردم مظلوم غزه برگزار شد ازکوتاهی مدیران فرهنگی کشور در اعزام سریع عکاسان ایرانی به نوار غزه انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، «هفته مهربانی با غزه» عنوان برنامه ای است که از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با هدف حمایت از مردم مظلوم غزه برنامه ریزی شده است و دومین روز از این هفته به گردهمایی عکاسان در حمایت از مظلومیت مردم و کودکان غزه اختصاص داشت که عصر امروز یکشنبه 19 مردادماه با حضور جمعی از عکاسان در مرکز مشارکت های فرهنگی هنری این سازمان برگزار شد.

سخنران آغازگر این مراسم صمیمی مدیر ادبی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بود که درباره برگزاری هفته گفت: هدف ما از برگزاری هفته مهربانی با غزه انجام کاری سازمانی و نمادین نیست بلکه کمترین خاصیت این گردهمایی ایجاد فضایی در حمایت از مردم غزه است چرا که رسانه های غربی بیش از آن که ما تصور کنیم فعالیت های ما را رصد می کنند و بنابراین پیام این گردهمایی ها به آنها خواهد رسید که ما بیداریم.

امکان حرکت های موثرتر عکاسان را فراهم کنیم

امیرعلی جوادیان هنرمند عکاس از جمله سخنرانان این مراسم بود که در سخنانش به اهمیت برگزاری چنین مراسم هایی در حمایت از مردم مظلوم دنیا اشاره کرد و گفت: ما همیشه با مظلومان احساس همدردی کرده ایم و بر اساس شعر سعدی شیراز که بر سر در سازمان ملل نصب شده است «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند». این شعر به قدمت و دیرینگی نوع دوستی ما ایرانیان اشاره می کند.

او از مسئولان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خواست تا امکان حرکت های عملی تر و گام های موثرتر در حمایت از مردم غزه را فراهم کنند و در سخنانش اضافه کرد: از عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می خواهیم که امکان نمایش عکس های عکاسان را در حمایت از مردم غزه فراهم کند تا با فروش این آثار و اهدای عواید آن به مردم غزه بتوان گام موثرتری در حمایت از این مردم مظلوم برداریم.

پیشنهاد اهدای خون عکاسان در حمایت از مردم غزه از سوی مسئولان پذیرفته شد

محمود عبدالحسینی عکاس دیگری بود که در این مراسم سخنرانی کرد.

عبدالحسینی نیز با تأیید پیشنهاد امیر علی جوادیان مبنی بر برپایی نمایشگاهی از آثار عکاسان و اهدای عواید حاصل از فروش آن به مردم غزه گفت: اگر برپایی چنین نمایشگاهی در شرح وظایف این سازمان باشد می تواند به صورت سراسری در تمام کشور برگزار شود و همه استانها به طور همزمان این نمایشگاه را برپا کنند تا با فروش این آثار بتوان کار جدی تری برای حمایت از مردم غزه انجام دهیم.

او همچنین پیشنهاد کرد که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران روزی را برای اهدای خون از سوی عکاسان ایرانی تعیین کند تا به صورت نمادین جامعه عکاسی ایران خون خود را در حمایت از مردم غزه اهدا کنند که پیشنهاد او از سوی مسئولان این سازمان پذیرفته شد و اعلام شد که روز سه شنبه 28 مردادماه همزمان با روز جهانی عکاسی از ساعت 16 تا 20 برنامه ریزی شده است تا با حضور سرویس های انتقال خون، عکاسان به شکل نمادین خون خود را در حمایت از مردم مظلوم غزه اهدا کنند.

این عکاس جنگ در بخش پایانی سخنان خود از انفعال انجمن های عکاسی در محکومیت جنایات اسرائیل و حمایت از مردم غزه انتقاد و تصریح کرد: در تشکل های مردمی عکاسی در طول این مدت حتی یک بیانیه در حمایت از مردم غزه نوشته نشد، هیچ یک از این انجمن ها در قالب بیانیه برای اعزام شدن به غزه اعلام آمادگی نکردند.

کورس احمدی نیز در این مراسم حضور داشت که اشعارش را با موضوع کودکان غزه و مظلومیت مردم فلسطین برای حاضران خواند.

بسیاری از مدیران فرهنگی ما فقط نظاره گرند

حسن قائدی عکاس دیگری بود که به ارائه سخنرانی در این مراسم پرداخت.

قائدی با اشاره به عدم انتشار عکس های جنایات اسرائیل در غزه در نشریات آمریکایی گفت: به گفته کاترین لروی عکاس فرانسوی هیچ نشریه آمریکایی حاضر نیست که عکس های فاجعه بار کشتار مردم غزه را منتشر کند و امروز این گردهمایی ما در این جا نشان می دهد که ما در این میان بی طرف نیستیم چرا که عکاس نمی تواند بی طرف باشد، بلکه باید در روایت خود صادق باشد که این متفاوت با بی طرفی است.

او سپس با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی نسبت به انتشار آثار عکاسان و حمایت از آنها تصریح کرد: من در طول دو سال گذشته چند بار به سوریه رفتم و از جنگ و زندگی مردم سوریه عکاسی کردم، برای نمایش آثارم حدود دو سال دوندگی کردم که بتوانم این عکس ها را به نمایش بگذارم اما با وجود صدها موسسه فرهنگی که از آنها انتظار حمایت می رود، تاکنون نتوانسته ایم اتفاقات و جنایاتی را که در سوریه رخ داده است، به مردم نشان دهیم.

او با تأکید بر این که تاریخ همیشه از نظاره گران ضربه خورده است یادآور شد: متأسفانه بسیاری از مدیران فرهنگی ما نیز نظاره گرند و علیرغم تأکید مقام معظم رهبری درباره این موضوع که هر جا مبارزه ای علیه صهیونیسم هست، ما از آن پشتیبانی می کنیم، هیج یک از این مدیران تاکنون این فرموده رهبری را اجابت نکرده اند.

این عکاس جوان در ادامه بیان کرد: ای کاش مدیران فرهنگی ما مثل مدیران «داعش» فکر می کردند و همان طور که داعش با هر جنایتی که مرتکب می شود، از آن رویداد عکاسی می کند، کاش مدیران ما نیز به عکس به عنوان یک عنصر تزئینی نگاه نمی کردند.

قائدی از جامعه عکاسان هم خواست تا یکی از اجزای نقشه کلی ناامن کردن شرق دنیا نباشند و اگر مخالفت هایی دارند، دلیل بر آن نیست که در مقابل مواضع حاکمیت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که تاریخ خاورمیانه را در طول سالهای اخیر غربی ها نوشته اند ادامه داد: نسل چهل سال بعد غربی ها با تاریخی از خاورمیانه مواجه اند که از نگاه خودشان ثبت شده است و این برنامه درازمدتی است که در حال انجام دادن آن هستند و ما از ثبت این تاریخ در منطقه خاورمیانه دور مانده ایم.

عکاسان ایرانی با اعزام به غزه می توانند زبان گویای مظلومیت مردم فلسطین باشند

علیرضا کریمی صارمی آخرین سخنران از جامعه عکاسان بود که در سخنانش به ضروت حضور عکاسان ایرانی در منطقه بحرانی غزه اشاره کرد و گفت: شاید بهتر بود که موقعیتی فراهم می شد تا عکاسان ایرانی رسالت خود را در منطقه خاورمیانه به ثمر می رساندند و زبان گویای مردم غزه در جهان بصری امروز می بودند، اما بنا به دلایلی عکاسان ما اعزام نشدند و متأسفانه دنیای غرب نیز چشم خود را بر جنایات هولناک صهیونیست ها علیه مردم غزه بسته است.

کریمی صارمی تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باید تدابیری بیاندیشد که گروهی از عکاسان ایرانی بتوانند به این مناطق اعزام شوند و از این فجایع تصاویری را ارائه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود و در پایان نیز لوح هفته مهربانی با غزه از سوی حجت الاسلام و المسلمین خاموشی و جامعه عکاسی ایران به امضا رسید و نوشته هایی در حمایت از مردم مظلوم غزه به یادگار بر این لوح ثبت شد.

 

کد خبر 2347218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha