۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۱۹

طاهری:

گنبد مسجد امام (ره) 16 ترک دارد

گنبد مسجد امام (ره) 16 ترک دارد

اصفهان - خبرگزاری مهر: معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: گنبد مسجد امام (ره) دارای 16 ترک است که با توجه به زمان بر بودن کار آماده سازی کاشیها و متناسب با شرایط آب و هوایی سالانه کار بازسازی دو الی سه ترک انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر طاهری اظهار داشت : شرایط جوی  و نوسانات محیطی همانند باران های اسیدی ناشی از آلودگی هوا ، آفتاب و شرایط آب و هوایی عمر کاشی ها را بر روی بناهای تاریخی کوتاه کرده است.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه مصالحی که برای نصب کاشیها به کار می رود گچ است و گچ نیز به سرعت فرسوده می شود ، گنبدهایی که دارای کاشی هستند هر چند سال یکبار نیاز به بازسازی دارند.

معاون میراث فرهنگی  استان اصفهان خاطر نشان کرد: کار عملیاتی مرمت و بازسازی گنبد مسجد امام در سه بخش طرح برداری ، آماده سازی کار در کارگاه زیر شبستان و انتقال کار به محل اصلی گنبد صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کار بازسازی کاشیهای گنبد آغاز شده ولی با توجه به اینکه این کار نیاز به دقت در ارتفاع دارد و پیچیدگی های خاص خودش را خواهد داشت باید بخش به بخش و با توجه به شرایط آب و هوایی صورت گیرد که زمان بر است.

طاهری افزود: کاشیهای موجود بر روی بنا لایه تزئینی بنا را تشکیل می دهد و ارتباط ساختاری با اصل و سازه اصلی گنبد ندارد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت اصل بنا در اولویت اول قرار دارد افزود: لایه های تزئینی بنا که قدمت چندانی ندارد در اولویت دوم است.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان به زمان بر بودن کار بازسازی کاشی های گنبد اشاره کرد و افزود: با توجه به مسوولیتهای های خاص بنا به دلیل ثبت جهانی  بودن و حساسیت کار استاد کار در ارتفاع بالا و دقت در حمل و نقل مصالح این کار نیازمند زمان و دقت فراوانی است.

به گفته وی، این گنبد دارای 16 ترک است که با توجه به زمان بر بودن کار آماده سازی کاشیها و با متناسب با شرایط آب و هوایی سالانه دو الی سه ترک کار بازسازی آن انجام می شود.

طاهری یاد آورشد: با توجه به اینکه این بنا از مجموعه میدان امام (ره) است که به ثبت جهانی رسیده است اعتبارات آن از محل مربوط به پایگاه جهانی در حوزه معاونت میراث فرهنگی استفاده می شود.

کد خبر 2355452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha