۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶

رئیس پلیس راه آهن:

کاهش 16 درصدی سرقت در داخل قطارها/ مهمترین پرونده های کشف شده توسط پلیس راه آهن

کاهش 16 درصدی سرقت در داخل قطارها/ مهمترین پرونده های کشف شده توسط پلیس راه آهن

رئیس پلیس راه آهن از کاهش 16 درصدی سرقت در داخل قطارها و تجهیزات راه آهن خبر داد و گفت: امیدواریم با راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت در پلیس راه آهن با استفاده از نگاه کارشناسی پلیس و شناخت جغرافیای جرم سرقت در راه آهن 20 درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار امیر رحمت الهی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طرح امنیت اخلاقی رویکرد پلیس راه آهن مبتنی بر دستورالعمل نیروی انتظامی است و افرادی که از طریق راه آهن مسافرت می‌کنند از جامعه جدا نیستند. اولویت اول ما در طرح امنیت اخلاقی هنجارسازی و تذکر است و اگر افراد وضعیت خود را اصلاح نکنند بر اساس قانون برخورد انتظامی انجام می‌شود. خوشبختانه مواردی که در راه آهن پیش می‌آید بیشتر با تذکر حل می‌شود و نیازی به برخورد پلیس نیست.

به گفته رئیس پلیس راه آهن نیروهای زن در 18 یگان انتظامی حضور دارند و در صورت نیاز به برخورد قهری این نیروها وارد عمل شده و از اختیارات قانونی استفاده می‌کنند.

کشف 225 کیلوگرم مواد مخدر

وی با اعلام این که در 5 ماه امسال 225 کیلوگرم مواد مخدر در راه آهن کشور کشف شد، افزود: در این رابطه 931 متهم شناسایی و دستگیر شدند. ضمن اینکه یک باند ترانزیت مواد مخدر به ترکیه در قطار بین المللی تهران- آنکارا شناسایی شد که از آنها 5 کیلوگرم و 600 گرم حشیش و 4 کیلو و 800 گرم تریاک کشف و ضبط شد.  بر اساس آمارها بیشترین مواد مخدر در یگان های پلیس راه آهن تهران- یزد، هرمزگان و آذربایجان کشف و ضبط شد.

رحمت اللهی با اعلام اینکه ارزش ریالی کالاهای مکشوفه بیش از 26 میلیارد ریال است افزود: کشفیات کالای قاچاق نسبت به مدت مشابه سال قبل 228 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بیشترین کالای قاچاق کشف شده گوشی تلفن همراه، سیگار، لوازم جانبی رایانه و لوام آرایشی  و بهداشتی است.

به گفته وی ماموران پلیس راه آهن اصفهان موفق شدند چندی قبل 5 هزار لیتر نفت سفید قاچاق را کشف کنند ضمن اینکه مقادیر زیادی دارو، سیگار و تلفن همراه قاچاق در قطار بین المللی تهران- آنکارا کشف و ضبط شد. در سال جاری 259 قاچاقچی نیز از سوی پلیس راه آهن شناسایی و دستگیر شد.

کاهش 16 درصدی سرقت در داخل قطارها

رئیس پلیس راه آهن از کاهش 16 درصدی سرقت در داخل قطارها و تجهیزات راه آهن خبر داد و گفت: امیدواریم با راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت در پلیس راه آهن با استفاده از نگاه کارشناسی پلیس و شناخت جغرافیای جرم سرقت در راه آهن 20 درصد کاهش یابد. بر اساس آمارها با سالی 30 میلیون تردد مسافر در راه آهن عدد سرقت از مسافران قابل توجه نیست و بیشتر مجرمان از کم توجهی و غفلت مسافران برای سرقت تلفن همراه استفاده می‌کنند.

مهمترین پرونده های کشف شده توسط پلیس راه آهن

وی با  اشاره به مهمترین پرونده های کشف شده توسط پلیس راه آهن اظهار داشت: چندی قبل سارقی در راه آهن گرگان اقدام به سرقت دو گوشی تلفن همراه کرده و سپس خود را از قطار به بیرون پرتاب کرد. ماموران پلیس آگاهی راه آهن تهران با اقدامات پلیسی موفق شدند مخفیگاه این شرور را در ورامین شناسایی کرده که پس از دستگیری مشخص شد این فرد از اشرار معروف این منطقه است که تا کنون بیش از 60 فقره اتهام در محاکم قضائی دارد ضمن این که به جرم سرقت دو سال تحت تعقیب پلیس آگاهی شرق تهران بوده است.

جلوگیری از سرقت 100 تن آهن آلات راه آهن

رحمت اللهی با اعلام جلوگیری از سرقت 100 تن آهن آلات راه آهن گفت: چندی قبل افرادی که قصد داشتند 13 تن آهن آلات ریلی را با مجوز جعلی شرکت رجا برشکاری و انتقال دهند با هوشیاری ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند. در بررسی ها مشخص شد این افراد قصد داشتند 100 تن آهن آلات موجود در این منطقه را سرقت کنند.

وی با اشاره به کشف پرونده سرقت مقرون به آزاد در راه آهن تهران- اصفهان ادامه داد: سارق حرفه ای که با استفاده از قرص های خواب آور و متادون و به روش آبمیوه مسموم از مسافران سرقت می کرد با هوشیاری پلیس در کاشان شناسایی و دستگیر شد و در بازجویی ها به سرقت در قطار شیراز- تهران با روش آبمیوه مسموم اعتراف کرد.

رئیس پلیس راه آهن از کشف 145 تن آهن آلات و ا دوات ریلی مسروقه خبر داد و گفت: میزان کشفیات آهن آلات مسروقه ریلی نسبت به سال قبل 17 اتومبیل مسروقه، 18 موتورسیکلت سرقتی و 61 خودرو که دستور توقیف داشتند از سوی ماموران شناسایی و توقیف شدند. در همین حال میزان کشف سلاح غیرمجاز در راه آهن 35 درصد کاهش یافته است.

کاهش دستگیری اتباع بیگانه فاقد مجوز

به گفته وی دستگیری اتباع بیگانه فاقد مجوز با اجرای طرح کنترل مسافران 10 درصد افزایش یافته است و در بررسی ها مشخص شد 95 درصد اتباع بیگانه با مدارک مجعول در حال تردد بودند و در سال جاری 131 تبعه بیگانه شامل زائر، توریست و کارشناسان طرف قرارداد راه آهن تحت پوشش امنیتی مسافرت قرار گرفتند.

رحمت اللهی با بیان این که پلیس پیشنهاداتی را برای کاهش تصادفات عابر و قطار ارایه کرده است افزود: بیشتر تصادفات در حوزه راه آهن تهران، شمال، شمال غرب و اراک است به همین دلیل پلیس آمادگی خود را برای استقرار نیرو در نقاط حادثه خیر و ارایه آموزش به ساکنان اعلام کرده است.  در سال جاری با اقدامات انجمن شده و نصب علایم هشداردهنده میزان تصادفات عابر با قطار 47 درصد کاهش یافته و 11 نفر در اثر برخورد با قطار جانشان را از دست داده اند. در حوزه برخورد قطار با وسایل نقلیه نیز شاهد کاهش 27 درصدی هستیم.

وی با بیان اینکه ابنیه های قدیمی راه آهن محل تجمع معتادان و افراد مجرم است، گفت: ساماندهی اماکن متروکه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس پلیس راه آهن با اعلام اینکه برخی پیمانکاران و نیروهای راه آهن در وقوع سرقت دست داشته و به عنوان مباشر سرقت را تسهیل می‌کند افزود: بر اساس طرحی که به راه آهن ارایه داده ایم تمامی کارکنان راه آهن باید از لباس متحدالشکل استفاده کرده و کارت شناسایی را نصب کنند چرا که با ورود بخش خصوصی به راه آهن و حضور شرکت های خدماتی شاهدیم بعضی افراد اقدام به تسهیل سرقت در راه آهن می‌کنند.

وی در پاسخ  به سوال مهر در خصوص استفاده از تجهیزات الکترونیکی برای کنترل راهروهای قطارها گفت: کنترل الکترونیکی و استفاده از فناوری های نوین در دستور کار قرار دارد و به همین دلیل تعدادی از ایستگاه های اولویت دار برای نصب دوربین انتخاب شده اند. در مورد نصب دوربین در قطار نیز باید بگویم این موضوع در اتاق تولید فکر تهیه شد اما سپس مشخص شد ضرورتی به این کار نیست چرا که کوپه ها حریم خصوصی بوده و در داخل راهرو نیز با توجه به حضور ماموران نیازی به نصب دوربین نیست.

کد خبر 2357768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha