۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷

جشنواره آئینی رغایب در کلور خلخال برگزار شد

جشنواره آئینی رغایب در کلور خلخال برگزار شد

خلخال- خبرگزاری مهر: جشنواره آیینی، مذهبی و تاریخی رغایب یا جشن آرزوها به عنوان یکی از سنت های کهن با هدف احیا آئین ها و سنت های معنوی در امامزاده کلور منطقه شاهرود خلخال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم که شامگاه پنجشنبه با برپایی آئین های مختلف فرهنگی، معنوی، سنتی و... برگزار شد، پذیرای بالغ بر از 15 هزار  نفر از گروه های محلی، گردشگران و مهمانانی از سراسر کشور بود.

فرماندار خلخال در مراسم اختتامیه این جشنواره در بیان علت تغییر زمان برگزاری جشنواره در سال جاری تصریح کرد: جشن رغایب هر ساله در اولین جمعه ماه مبارک رجب در خلخال و در شهر کلور به سبک و سیاق خاصی برگزار می شود که به علت فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان زمان برگزاری به شهریور موکول شد.

مهدی احمدی هدف از برپایی این جشنواره را احیای سنت های دیرینه مردم منطقه عنوان کرد و اضافه کرد: مردم این منطقه همه ساله با حضور در امامزاده عبدالله (ع) کلور و برگزاری آیین های مذهبی، جشن های بومی و محلی سنت رغایب را احیا می کنند.

وی با اشاره به برنامه های این روز و جشنواره افزود: برپایی نمایشگاه تولیدات و صنایع دستی منطقه در برنامه اصلی این جشنواره قرار داشت و در این نمایشگاه نمونه هایی کوچکی از تولیدات، صنایع دستی و آداب و رسوم مردم منطقه به نمایش عمومی در آمد.

به گفته فرماندار خلخال بافت انواع گیوه های محلی با نام های "پاتانی" و "پویه گوری" منقوش به نقش های طبیعی و نقوش اسلیمی و یا جملات محلی، نمایش مراحل پخت انواع غذاها، نان و انواع شیرینی های محلی، نمایش بافت انواع طناب ها، نمدها، گلیم، جاجیم و لباس های محلی از بخش های مختلف این نمایشگاه بود.

وی یکی از بخشهای اصلی جشن رغایب را برپایی بازارچه محلی دانست و تاکید کرد: در این بازار کسبه و بازاریان منطقه شاهرود شهرهای مجاور حتی استانهای مجاور نیز حضور یافته و اجناس و کالاهای گلچین شده خود را عرضه کردند.

احمدی با اشاره به آئین های سنتی ویژه و حضور گروه های هنری و هنرمندان در جشنواره رغایب ادامه داد: جشن رغایب دستاوردهایی دارد که مهمترین آنها زنده نگهداشتن تاریخ فرهنگ و ایجاد فضای معنوی و نیز با نشاط برای عموم مردم است.  

اولین شب جمعه ماه رجب لیله الرغایب یا به عبارتی شب آرزوهاست که فظیلت بسیاری دارد و به منظور کسب هر چه بیشتر رحمت الهی و رسیدن به حوائج معنوی، اعمالی نیز برای آن ذکر شده است.

امامزاده عبدالله کلور در دره شاهرود، زیر کوه "پلنگاه" در کنار رودخانه شاهرود قرار دارد و محوطه این امامزاده و اطراف آن به سبب وجود انبوهی از باغ های میوه محیطی با طراوات و شادی را به منظور برپایی این جشن فراهم کرده است.

یکی از برنامه ها و بازیهای خاص محلی این جشنواره آیین "شنبه درزن خوانی" است، در این مراسم زنان میانسال با پر کردن کاسه ای از آب چشمه زلال کنار امامزاده و به نیت بر آورده شدن آرزوهای جوانان دم بخت، دو عدد سوزن یا سنجاق را در قطعه چوبی کوچک فرو برده و در داخل کاسه آب می اندازند، سپس اشعار خاصی را زمزمه می کنند.

با نزدیک شدن این دو قطعه چون سوزن دار به همدیگر به نشانه ازدواج شخص نیت کرده، فال او خوش یمن تلقی شده و با کف زدن و شعر خوانی حاضران همراه می شود.

از دیگر آییهای این روز که ویژه زنان میانسال است اجرای مراسم  ایمچه سر" است. در این مراسم ‌زنان در چندین گروه دایره ای شکل به دور هم چرخیده و به طور متناوب و با ریتم خاصی دستهای گرده کرده همدیگر را به بالا و پایین می برند. مشابه این مراسم در روز سیزده بدر نیز اجرا می شود .

مردان منطقه نیز در این روز بازیهای خاص را اجرا می کنند ‌که از آن جمله بازی "قیشه مزا" یا همان " قیش ووردی" (بازی ای با کمربند) است. این بازی که حول یک دایره بزرگ و در محوطه ای وسیع به اجرا در می آید، توسط دو گروه اجرا می شود.

کد خبر 2359689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha