۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۲۲:۱۲

توحیدی:

بی آبی موجب تشدید حاشیه نشینی در کرمان شده است

بی آبی موجب تشدید حاشیه نشینی در کرمان شده است

کرمان - خبرگزاری مهر: فرماندار کرمان با اشاره به خشکسالی در کرمان گفت: بی آبی موجب مهاجرت مردم از روستاها به شهرهای بزرگ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی توحیدی عصر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب کرمان گفت: امروز حاشیه نشینی شهر کرمان حاصل شهرهایی است که کمبود آب دارند ، یک روز به دلیل کم آبی کرمان ، این جمعیت حاشیه نشین و سربار شهر دیگری خواهند بود .

توحیدی گفت: مسئله کم آبی بسیار جدی است اگر صرفه جویی را برای رضای خدا انجام نمی دهیم اگر از ترس قانون هم انجام نمی دهیم لااقل برای خودمان برای زندگی و آینده خودمان بیشتر رعایت کنیم اگر مراقبت نکنیم همین نسل بعد از ما هم نمی تواند در کرمان زندگی کنند .

وی افزود: هر کس به هر شیوه ای می تواند ، کسی شیر آب باز را می بیند آن را ببندد ، کسی می تواند مانع حفر یک چاه غیر مجاز شود کسی می تواند با آبیاری قطره ای از هدر رفت آب جلوگیری کند ، یک نفر می تواند همیار یا پلیس آب باشد به هر نحو که برای ما مقدور است باید همکاری کنیم.

توحیدی گفت: مسئله کم آبی چیز نامشهودی نیست هر سال که از چاه آب برداشت می شود ارتفاع آب آن در سال بعد یک تا دو متر پایین تر آمده و این با چشم هم قابل دیدن است.

وی ضمن بیان تاثیرات خشکسالی بر رونق کشاورزی منطقه گفت: در زمانی که حقوق سال یک نیروی اداری 120 هزار تومان بود کشاورزان روستایی مثل فرح آباد 9-8 میلیون تومان از فروش پسته درآمد کسب می کردند اما حالا بدلیل کم آبی و خشک شدن مزارع و باغات همان کسانی که از درآمد خود چندین حسینیه و مدرسه و کتابخانه و ... ساخته بودند کارگر دیگران شده اند ، روی زمین دیگری کار می کنند و محتاج دیگران شده اند .

فرماندار کرمان انتقال آب را کاری مشکل و پرهزینه دانست و گفت: برای انتقال 160 میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به گل گهر سیرجان یا شرکت مس ، مبالغ 3 تا 5 میلیارد تومانی باید هزینه شود یعنی در خوشبینانه ترین حالت به ازای هر متر مکعب 5 تا 6 هزار تومان باید پول پرداخت شود .

وی ضمن تاکید بر لزوم صرفه جویی آب خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تنها 10 تا 20 درصد از میزان مصرف کنونی که 7 میلیارد متر مکعب است صرفه جویی کنیم توانسته ایم رقمی بین 700 تا 1400 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی کنیم .

توحیدی با اشاره به تابستان کم آب امسال گفت: روزهای گرم تابستان سال جاری را با مدیریت و با سختی پشت سر گذاشتیم لکن روزها به سرعت می گذرد از هم اکنون باید به دنبال راهکار و تدبیری برای تابستان آینده باشیم .

وی افزود: راهی به جز صرفه جویی و مراقبت نداریم انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر کار آسانی نیست اغلب مقاومت ساکنین آن منطقه را به دنبال دارد املاک بسیاری باید در مسیر خریداری شود ، سدسازی شود چند هزار کیلومتر لوله گذاری از بین شهر و روستا و بیابان و دره عبور کند تا به حوزه دیگر برسد .

فرماندار کرمان ضمن اشاره به سیره زندگی بزرگان تصریح کرد: در خاطراتی که از حضرت امام (ره) نقل شده آمده است که اگر نصف لیوان آب باقی می ماند با گذاشتن دستمال روی آن ، آب را برای مصرف بعد نگه می داشتند ما هم باید از همین حداقل ها شروع کنیم باید این فرهنگ را در کشور ترویج و تشویق کنیم .

وی ظهار داشت:  متاسفانه برداشت از حوزه های مشترک آبی شبیه حوزه های مشترک نفتی شده است که هر یک از طرفین تلاش می کنند سهم بیشتری از آن بردارند و بدون توجه به کمبود منابع آبی این برداشت ادامه دارد .

توحیدی خواستار توجه جدی همه مردم و مسئولین به مشکل کم آبی و مصرف بهینه آب شد و افزود: همه مردم کمک کنند، همراهی و همفکری نمایند، هر اقدامی که آن را در پایین آوردن مصرف آب موثر می دانند انجام دهند کمبود آب جدی است .

 

کد خبر 2363065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha