۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۲

برنامه افق؛

لزوم تفکیک تلاوت از قرائت برای تسهیل انس با قرآن/ انس با قرآن در عرصه اجتماعی به انسان‌ها اعتماد به نفس می‌دهد

لزوم تفکیک تلاوت از قرائت برای تسهیل انس با قرآن/ انس با قرآن در عرصه اجتماعی به انسان‌ها اعتماد به نفس می‌دهد

یک پژوهشگر و محقق قرآنی اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که برای تسهیل انس با قرآن وجود دارد این است که بتوانیم در مفهوم، حیطه تلاوت را از تفسیر، تدبر، عمل به قرآن و قرائت، تفکیک کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «افق» این هفته رادیو قرآن، 22 شهریورماه با حضور مصطفی عباسی‌مقدم، محقق و پژوهشگر قرآنی و محمدرضا پورمعین کارشناس‌ ـ مجری برنامه به موضوع «فهم عمومی قرآن» پرداخت.
 
عباسی‌مقدم با بیان اینکه نتیجه انس با قرآن، خود را در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد، گفت: انسانی که انس با قرآن دارد، احساس تنهایی نمی‌کند؛ بسیاری از مشکلات روحی و روانی در افراد به دلیل دوری از قرآن است؛ هر چند که ممکن است افراد در جمع باشند اما به دلیل دوری از قرآن، احساس تنهایی می‌کنند، پس اولین اثر قرآن این است که فرد مأنوس با قرآن، حساس تنهایی نمی‌کند.
 
انس با قرآن در عرصه اجتماعی به انسان‌ها اعتماد به نفس می‌دهد
 
وی افزود: انس با قرآن در عرصه اجتماعی و برخورد با جوامع دیگر به انسان‌ها اعتماد به نفس می‌دهد و فرد مأنوس با قرآن هیچگاه احساس یأس و ناامیدی نمی‌کند به این دلیل که خدا را دارد و می‌داند که قرآن حلال مشکلات است.
 
این پژوهشگر قرآنی در ادامه گفت: انس با قرآن، مراتبی دارد که دانستن، خواندن، کسب اطلاعات از قرآن و کسب ثواب از قرآن از جمله مراتب آن است و ایمان پیدا کردن و تمسک به قرآن از مراحل آخر انس با قرآن است.
 
کمال انس با قرآن، تغییر نگرش در انسان‌ها است
 
وی با بیان اینکه انس زمینه عمل است، اظهار کرد: کمال انس انسان با قرآن این است که نگرشش تغییر یابد. زمانی که ما به سراغ قرآن رفتیم ممکن است نتوانیم همه مراحل را طی کنیم که در این صورت نهادها و رسانه‌ها وظیفه‌ای دارند تا تسهیل‌گر انس با قرآن شوند.
 
عباسی‌مقدم افزود: یکی از راهکارهایی که برای تسهیل انس با قرآن وجود دارد این است که حیطه تلاوت را از بقیه مباحث جدا کنیم و بتوانیم در مفهوم، حیطه تلاوت را از تفسیر، تدبر، عمل به قرآن و قرائت، تفکیک کنیم.
 
در این بخش از برنامه رادیویی «افق» احمد دباغ، حافظ کل قرآن، میهمان تلفنی برنامه بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: ادعای قرآن این است که هدی للناس یا هدی للمتقین است و هر برنامه‌ای که انسان بخواهد اجرا کند، قرآن برای آن برنامه دقیقی ارائه می‌کند. اگر از خود قرآن که راهنمای زندگی بشر است کمک بگیریم راه‌کارهای خوبی را به دست می‌آوریم.
 
انسان‌ها به هر بهانه‌ای خود را به قرآن متصل کنند
 
دباغ با بیان اینکه برنامه‌ای که قرآن در آیات مختلف به ما ارائه می‌دهد تسهیل معارف قرآنی است، گفت: هر انسانی در هر سنی که باشد. همیشه باید به بهانه‌ای خود را به قرآن متصل کند؛ این بهانه ممکن است بهانه تجوید، صوت و لحن، مفاهیم و معانی و... باشد و اگر هر انسان خود را به بهانه‌ای به قرآن متصل کند انس با قرآن در زندگی او به وجود می‌آید.
 
بیان نو و آسان‌سازی متون تفسیری؛ راهکاری برای انس با قرآن
 
در ادامه این بخش از برنامه افق، مصطفی عباسی‌مقدم اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارهای اساسی در ترویج فهم قرآن بیان نو و آسان‌سازی متون تفسیری و مفاهیمی قرآن است. همانطور که لحن آیات قرآن نسبت به مخاطبان خود متفاوت است در بیان مفاهیم قرآن با اقشار مختلف هم باید متفاوت صحبت کرد.
 
بازآفرینی متون قرآنی برای اقشار و گروه‌های سنی مختلف
 
وی افزود: قصه‌ای که برای یک نوجوان قرآنی گفته می‌شود باید با قصه‌ای که برای یک پیرمرد و یا کسی که در نقطه دیگری از جهان زندگی می‌کند متفاوت باشد. اگر بخواهیم وظیفه خود را بیان کنیم وظیفه نوسازی، نوآوری و بازآفرینی متون است.
 
هر دو سال یکبار تفاسیر جدید از قرآن ارائه کنیم
 
عباسی‌مقدم ادامه داد: یک سطح‌بندی و تنوع رسانه‌ای و هم سطح‌بندی اقشاری لازم است تا بتوانیم مفاهیم قرآن را بازآفرینی کنیم. این نکته که هر 10 سال یا 20 سال یک بار باید تفسیر جدید داشته باشیم نکته درستی است و حتی باید بگوییم که ما می‌توانیم هر دو سال یکبار تفسیر جدید داشته باشیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تمام وظایف و اقداماتی که در جامعه انجام می‌شود از باب تذکر است و کسی نمی‌تواند کسی را مجبور به انجام کاری کند و یا ابلاغی و دستوری رفتار کند بلکه خود شخص باید نسبت به موضوع قانع شود و از طریق خودشکوفایی و خودباوری به مطلب برسد. اگر کسی را به یک رفتار وادار کنید ارزش ندارد و این روش تربیت و ترویج نیست.
 
انس با قرآن، گاهی اوقات هزینه دارد
 
این محقق و پژوهشگر قرآنی ادامه داد: کسی که موظف به کاری می‌شود باید نهایت تلاش خود را داشته باشد تا اثرگذاری طرح تضمین شود. موانع تأثیر انس با قرآن در جامعه وجود دارد اما انسان باید مقاومت کند زیرا گاهی اوقات هم انس با قرآن هزینه دارد.
 
وی در پایان اظهاراتش یادآور شد: باید بتوانیم موضوعات مبتلابه جامعه را پیدا کنیم و برای آنها بسته‌های آموزشی تدبر و... تهیه کنیم تا مردم مطالعه کنند؛ راهکار دیگر اینکه یک سری مطالعات گروهی قرآن را راه‌اندازی کنیم و در قالب موسسات مختلف دنبال کنیم.
کد خبر 2370592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha