۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۲

چند خبر از موسیقی

آلمانی‌های در ایران روی صحنه می‌روند/ اجرای پیانیست اتریشی در تالار وحدت

آلمانی‌های در ایران روی صحنه می‌روند/ اجرای پیانیست اتریشی در تالار وحدت

کنسرت مشترک نوازندگان ایرانی و آلمانی با عنوان «پاییز برلین» به سرپرستی کلاوس گالاس 12 مهر ماه با همکاری برج میلاد تهران و سفارت آلمان در بلندترین برج کشور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنسرت تلفیقی موسیقی سنتی و کلاسیک با حضور هنرمندان ایرانی و آلمانی و به سرپرستی کلاوس گالاس در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

در این کنسرت قطعات مختلف موسیقی کلاسیک و  فـولکلـوریک توسط هنرمندان ایرانی و آلمانی اجرا خواهد شد که از جمله  قطعات ایرانی «رودخانه رکنی» و «ای ایران» است.

رافائلا گرومز نوازنده ویولن سل، جولیان رین نوازنده پیانو و دورن دینگ لاینر نوازنده ویولن، مسعود پوربخت نوازنده سازهای کوبه ای، محسن پوربخت نوازنده سنتور و نوشین بریمانی نوازنده کمانچه خواهند بود که تمامی قطعات با همکاری این شش هنرمند نواخته می شود. البته قرار است این کنسرت در شهرهای یزد، اصفهان و شیراز نیز اجرا شود.

کنسرت مشترک نوازندگان ایرانی- آلمانی با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برج میلاد تهران و سفارت آلمان 12 مهر ماه راس ساعت 20 در مرکز همایش ها برگزار می شود.

«بازتاب» وابات در تالار رودکی می پیچد

گروه موسیقی وابات به سرپرستی عیسی غفاری کنسرتی را با عنوان «بازتاب» طی یک شب در تالار رودکی بروی صحنه می برد.

عیسی غفاری ، سرپرست گروه موسیقی وابات که خود دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر تهران است کنسرت «بازتاب »را با همراهی تنبک سعید جلالیان در تالار رودکی اجرا خواهد کرد.

 این کنسرت شامل دو بخش است که بخش اول، تکنوازی تار در دو قسمت، یکی در فرم سیکلیکِ اجرای سنتی و دستگاهی ( ماهور مرکب ) و دیگری در فرمی‌ابداعی از ساخته های عیسی غفاری می باشد و بخش دوم همنوازی سه‌تار و تنبک در دستگاه راست پنجگاه است که به صورت مرکب نوازی انجام می شود.

کنسرت «بازتاب » دهم مهرماه ، ساعت 20 در تالار رودکی اجرا می شود.

بداهه نوازی های علی اکبر مرادی در فرهنگسرای ارسباران

همزمان با عید سعید غدیرکنسرت هم نوازی تنبور وتنبک «راز رود» با بداهه نوازی علی اکبرمرادی (تنبور) وپژمان حدادی ( تمبک ) دوشنبه 21 مهر ساعت 20 در فرهنگ سرای ارسباران برگزارمی شود .

در بخش اول این کنسرت ، قطعات مقام اصفهان (الله ویسی وهجرانی ) ، مقدمه ، یادیاران ، آواز الله ویسی ، تصنیف هلال ابرو، بیات درویش حسن ، دلارام ، رویای کودکی ، تاسه ( هجران )، تاخت اجرا می شود . قطعات آلبوم «راز رود» و قطعه های فرازآوز ، گیاده ورود ، آواز، تصنیف ساقیا بی گه رسیدی ، خروش رود ، رود خرام، آهنگ درویش دل ریش ، رجز رود و وصال رود نیز در بخش دوم اجرامی شود   .

علی اکبر مرادی متولد 1336 شهر گوران از توابع استان کرمانشاه است . وی معلم ، ردیف دان  و نوازنده صاحب سبک در تنبور است که نوازندگی این ساز را از سن 6 سالگی آغاز و از محضر اساتید بزرگ ساز تنبور بهره برد.

این نوازنده تنبور که دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است با برگزاری کنسرت های داخلی وخارجی در اشاعه فرهنگ ایرانی و ساز ملی تنبور نقش موثری داشته ، تاجایی که  نام وی به عنوان یکی از 50 تکنواز برتر دنیا در مجله معروف song line  ذکرشده است . 

پژمان حدادی متولد سال 1348 شهرتهران است . وی از سن 10 سالگی فراگیری ساز تمبک را نزد اسداله حجازی آغاز و از آموخته های ایشان و اساتیدی چون  بهمن رجبی ، زنده یاد حسین تهرانی ، ناصرفرهنگ فر و مرتضی اعیان نیز بهره برد .

حدادی سال 1989به آمریکا مهاجرت کرد و از سال 1991 متاثر از استاد حسین علیزاده به یادگیری موسیقی به شکل حرفه ای با انگیزه وجدیت بیشتر پرداخت   . 

آلبوم «در آئینه آسمان » با همکاری کیهان کلهر و کنسرت سال 1391 در فرهنگ سرای ارسباران با نام  یارنادیار  از جمله همکاری های مشترک علی اکبرمرادی وپژمان حدادی درعرصه  هنرموسیقی است.

پیانیست اتریشی در تالار وحدت می‌نوازد

رسیتال پیانوی  گوتلیب والیش ، پیانیست اتریشی 10 مهرماه در تالار وحدت برگزار می شود.

این کنسرت که با همکاری بخش فرهنگی سفارت و انجمن فرهنگی اتریش برگزار خواهد شد، والیش آثاری از باخ، بتهوون و لیست را خواهد نواخت و دو قطعه از گرهارد شدل (آهنگساز معاصر اتریشی)  و لئو اُرنستاین (آهنگساز معاصر آمریکایی) از دیگر قطعات اجرایی وی خواهد بود. 

 پارتیتای شماره 1 در سی بمل ماژورـ 825BWV ـ از یوهان سباستیان باخ، سونات شمارة11 در سی بمل ماژور از لودویگ وان بتهوون، واریاسون بر روی تمی از باخ ـ 180Sـ از فرانتس لیست، دو قطعه تغزلی از گرهارد شدل و چکامه های 1917 از  لئو اُرنستاین برنامة کنسرت مهرماه والیش را تشکیل می دهند.

  والیش تعلیم دیده دانشگاه وین در نوازندگی پیانو است. وی تا کنون برنده چند جایزه در مسابقات بین المللی نوازندگی پیانو از جمله جایزه نخست و جایزه بزرگ «ایو پوگورولیچ» در مسابقات استراوینسکی آمریکا شده است. این پیانیست تا کنون همکاری های متعددی با ارکسترها و آنسامبل های معتبر از جمله ارکستر فیلارمونیک وین، ارکستر سمفونیک رادیو وین، ارکستر مجلسی استراسبورگ، ارکستر مجلسی اشتوتگارت، ارکستر فیلارمونیک رویال لیورپول، ارکستر فیلارمونیک زاگرب و ناسیونال ارکستر بی بی سی به عنوان تکنواز داشته است.

  والیش که پیش از این چندین بار به ایران سفر کرده، تا کنون چند کنسرت در تهران (فرهنگسرای نیاوران و فرهنگستان هنر) و شیراز (تالار احسان) به روی صحنه برده است.

رسیتال پیانوی این هنرمند اتریشی 10 مهر ماه ، ساعت 21:30 در تالار وحدت اجرا می شود.

تاریخ انتشار «پاروی بی قایق» چاوشی مشخص شد

تهیه کننده آلبوم «پاروی بی قایق» از انتشار این اثر در روزهای انتهایی هفته آینده خبر داد.

مسعود دهقان درباره جزئیات و تاریخ دقیق انتشار جدیدترین اثر «محسن چاوشی» گفت: آلبوم «پاروی بی قایق» تمام مراحل اخذ مجوزهای لازم برای انتشار را گذرانده و قطعا در تاریخ 16 مهر ماه به صورت گسترده و همزمان در تهران و شهرستان توزیع خواهد شد.»

وی افزود: ایمان دارم این آلبوم یکی از تاثیرگذارترین آثار «محسن چاوشی» است که تا به حال منتشر شده و شک ندارم که دوستداران این هنرمند نیز این آلبوم را دوست خواهند داشت و با آن ارتباط حسی قوی‌‌ای برقرار خواهند نمود. محتوای این اثر جوری‌ست که هر کس برای نخستین بار آنرا می‌شنود، درگیر آن می‌شود و خوشحالم از اینکه محسن چاوشی بعد از انتشار آخرین اثرش که یک سال و نیم پیش منتشر شده، حالا با قدرت و آلبومی متفاوت به معنی واقعی، به بازار موسیقی می‌آید.

مسعود دهقان همچنین درباره پیش بینی‌اش از استقبال طرفداران چاوشی از این آلبوم گفت: طرفداران محسن چاوشی یکی از فهیم ترین و هنردوست ترین افرادی هستند که من می‌دانم برای حمایت از خواننده مورد نظرشان، همیشه سنگ تمام می‌گذارند. نبود قانون کپی رایت همیشه جزو بحران های حوزه فرهنگ و هنر در کشور بوده که ضربات سنگینی به موسیقیو فرهنگ کشور زده. ولی امیدوارم دوستدران این خواننده با خرید نسخه اصلی و اورجینال اثر، به تیم تولید و تهیه کننده‌های آلبوم نشان دهند که چقدر برای هنرمند مورد علاقه خود و جامعه هنری و موسیقی کشور ارزش قائل‌اند.

وی از پیش بینی‌های لازم برای تجدید چاپ آلبوم خبر داد و گفت: پیش بینی‌هایی را برای چاپ مجدد اثر داشته‌ایم که در صورت تمام شدن دور اول نسخه های آلبوم در بازار، بلافاصله در تهران و شهرستان به بازار موسیقی کشور تزریق شود.

 

کد خبر 2380225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha