۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۸:۱۸

مهر بررسی می کند/

دست خالی مهدهای کودک اردبیل در ایمن سازی تجهیزات بازی/ استانداردی که بدون پشتوانه اعمال می شود

دست خالی مهدهای کودک اردبیل در ایمن سازی تجهیزات بازی/ استانداردی که بدون پشتوانه اعمال می شود

اردبیل – خبرگزاری مهر: استانداردسازی تجهیزات بازی شهربازی ها و مهدکودک های استان در حالی طی سال های اخیر به صورت جدی دنبال می شود که در اجرا عملا پشتوانه ای حمایتی برای مهدها پیش بینی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، 280 مهد کودک در استان اردبیل دایر است که طی سال های اخیر به کرات ملزم به ایمن سازی و استاندارد سازی تجهیزات خود شده اند. موضوعی که به خودی خود منطقی و مفید بوده و حتی بهزیستی استان را به عنوان متولی مهدها نسبت به اجرای آن تشویق کرده است.

با این وجود بی توجهی به زیرساخت های لازم در مرحله اجرا موجب شده است استانداردسازی تجهیزات بازی تنها با جمع آوری این تجهیزات بدون در نظر گرفتن جایگزین مناسب آن و یا حتی ایجاد امکان تامین جایگزین همراه باشد.

تا جایی که امروز حیاط مهدهای کودک خالی از شور و نشاط بازی بچه ها با تاب و سایر تجهیزات است و مهدهای کودک، مجبور شده اند به دلیل محدودیت های اعمال شده بچه ها را به داخل ساختمان ها بکشانند و با چند جلد کتاب و بازی فکری مهمترین ساعات تربیتی زندگی شان را پر کنند.

هزینه سنگین خرید تجهیزات استاندارد

مدیر یکی از مهدهای کودک اردبیل یکی از موانع اصلی استانداردسازی تجهیزات را هزینه های گزاف تامین وسایل عنوان کرد.

عشرت سلیمانجاه با یادآوری الزام جمع آوری سازه های فلزی در مهدها اضافه کرد: تقریبا تمامی مهدها این پروسه را طی کردند با این وجود خیلی ها نتوانستند تجهیزات جایگزین خریداری کنند.

مدیر مهدکودک عسل البته با برآورد نسبی قیمت به 200 میلیون ریال برای تجهیزات پلاستیکی رسیده است و می گوید پرداخت این رقم در توان مهدها نیست و درآمدها به قدری بالا نیست که بتوان این تجهیزات را خریداری کرد.

وی قیمت یک تاب معمولی را 60 میلیون ریال برآورد کرده و می گوید با یک تاب کوچک پلاستیکی نمی توان نیاز کودک را تامین کرد.

سلیمانجاه و برخی از همکارانش البته از سازمان فضای سبز خواستار تامین این تجهیزات با هزینه های کمتر شده اند که به گفته وی قیمت پیشنهادی آن ها حدود 140 میلیون ریال بوده است.

تجهیزاتی که در اردبیل پیدا نمی شود

مدیر مهدکودک عسل با بیان اینکه برای تامین این تجهیزات مجبور به مسافرت به شهرهای دیگر شدم، اضافه کرد: تجهیزات استاندارد در خود اردبیل موجود نیست و به عنوان مثال در یکی دو فروشگاه سرسره آن ها برای نوپا و نه نوباوه وجود دارد.

وی معتقد است همین نبود تجهیزات و عدم حمایت دستگاه ها موجب شده است هیچ مهدکودکی در استانداردسازی تجهیزات خود به شکل مورد تقاضا موفق نباشد.

در عین حال که مهدهای کودک نتوانسته اند تجهیزات طرح شده مطابق با قوانین استاندارد را تهیه کنند در دریافت استاندارد تجهیزات بازی فعلی نیز با مشکل مواجه اند.

به گفته سلیمانجاه برای هر وسیله باید مبلغ یک میلیون و 500 هزار ریال پرداخت شود تا فردی از تبریز برای تعیین استاندارد اعزام شود.

وی تاکید کرد: البته هزینه رفت و آمد این فرد نیز بر عهده مهدکودک است و بر همین اساس هیچ مهدی استقبال نکرده است.

تاب پلاستیکی با سرمای اردبیل متناسب نیست

مشکل البته به اینجا ختم نمی شود و جایگزینی تاب پلاستیکی مورد تبع استاندارد مغایر با امکانات آب و هوایی اردبیل است.

مدیر مهد کودک عسل می گوید این تاب ها در مقابل سرمای اردبیل نمی توانند مقاومت کنند و ما یک نمونه خریدیم که ترک خورد و غیر قابل استفاده شد.

وی با بیان اینکه نصب آن در حیاط مهد با مشکل مواجه است تاکید دارد که این تجهیزات که حدود 90 میلیون ریال هزینه دارد باید هر دو سال یکبار نونوار شود تا برای بچه ها قابل استفاده باشد.

اما شاید بتوان پیشنهاد مسقف کردن مهدها را ارائه کرد که البته این موضوع نیز به گفته سلیمانجاه با مخالفت بهداشت مواجه شده است.

هزینه استانداردسازی اسباب بازی مهدها گران است

در ادامه این اظهارات البته از سوی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل نیز پذیرفته است و در واقع بهزیستی با وجود همکاری در راستای استانداردسازی با نحوه اجرا موافق نیست.

خسرو امیدوار در این خصوص تصریح کرد: در اخذ استاندارد برای تجهیزات مهدهای کودک دو مشکل اساسی داریم که شامل نبود شرکت معتبر فروش محصولات استاندارد و شرکت تائید کننده استاندارد است.

وی بابیان اینکه برای هر اسباب بازی هزینه 150 هزار تومانی جهت بررسی استاندارد و تائید خواسته می شود، اضافه کرد: این هزینه برای اغلب مهدهای کودک قابل تامین نیست.

امیداور تاکید دارد که طرح اداره کل استاندارد در جمع آوری تجهیزات غیر استاندارد مهدها راحت ترین کار است و بهتر است به جای آن پروسه دریافت استاندارد تسهیل شود.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته با همکاری جهاد دانشگاهی دوره های آموزشی برای مهدها برگزار شد، اضافه کرد: خود مهدها نیز از استاندارد سازی استقابل می کنند اما در اجرا باید حمایت شوند.

مهدها درآمد لازم برای ایمن سازی را دارند

تاکیدات مهدهای کودک و مسئولان متولی البته از سوی مدیر کل استاندارد استان اردبیل پذیرفته نیست.

هاشم علایی  در اظهارات قابل توجهی گفت: مهدها درآمد لازم را دارند و می توانند تجهیزات ایمن را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه شرکت مناسب برای دریافت گواهی ایمنی به مهدها معرفی شده  تاکید کرد: تجهیزات باید ایمنی شود و بعد از وقوع یک حادثه نباید استاندارد سازی اهمیت یابد.

هر چند برخورد قهری استاندارد بدون پشتوانه های حمایتی از سوی مهدها پذیرفته نیست اما این پروسه در شهرهای بازی نیز تکرار می شود و به گفته علایی از 14 شهربازی 80 درصد گواهی ایمنی دریافت کرده اند.

البته بهای این ایمن سازی در بسیاری از مواقع تعطیلی و پلمپ تجهیزات بازی و حتی شهرهای بازی بوده که در اردبیل کمبود تعداد آن به شدت احساس می شود و شاید بهتر بود با تعامل و همکاری همه جانبه الزام برای انجام یک عملکرد مطلوب دنبال شود تا امروز استاندارد سازی تجهیزات بازی در نیمه راه متوقف نشود.

نبود پشتوانه های حمایتی موجب شده بهای اصلی استانداردسازی توسط کودکان پرداخت شود چرا که خداحافظی با تاب و سرسره بازی جایگزین مطلوب نیافته و نگاه کودکانه توجیهی برای آن نمی یابد.

.....................
گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2393107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha