جزئیات پروژه های جدید رویان /

تلاش رویان برای درمان ضایعات غضروفی/ تولید دارو از شیر بز شبیه سازی

تلاش رویان برای درمان ضایعات غضروفی/ تولید دارو از شیر بز شبیه سازی

رئیس پژوهشکده رویان از کارآزمایی سلولهای مزانشیمی در درمان ضایعات غضروفی و شکستگی های ترمیم نشده در مقیاس محدود خبر داد و گفت: تاکید می کنیم که این تحقیقات هنوز به مرحله کاربردی نرسیده است و تا کاربردی شدن نیاز به زمان بیشتری داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید گورابی پنجشنبه در حاشیه سمینار یک روزه سلولهای بنیادی مزانشیمی در ارتوپدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ضایعات غضروفی از جمله ضایعات مهمی است که بخش وسیعی از مردم به ویژه با افزایش سن با آن روربرو هستند، اظهار داشت: طبق مقالاتی که ارائه شده گفته شده است که سلولهای مزانشیمی در درمان تروماها، ضایعات استخوانی بر اثر تصادفات و تومور، شکستگی های ترمیم ناپذیر و پوکی استخوان موثر است که در این راستا اقداماتی بر روی نمونه های حیوانی انجام دادیم و با نتایجی که در آزمایشگاهها به دست آوردیم با یک روش معقولانه کارآزمایی بر روی نمونه های انسانی آغاز شد.

وی افزود: کارآزمایی را بر روی نمونه های انسانی در مقیاس محدود بر روی غضروف و شکستگی های بهبود نیافته شروع کردیم و در حال انجام است.

گورابی اضافه کرد: کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده رویان تاکید دارد در ابتدا ایمن بودن این روشها مورد تایید قرار گیرد که برای این امر لازم است این روشها در مقیاس محدودتر اجرا و پیگیری شود. وقتی ایمن بودن آن محرز شد بر روی جمعیتهای بیشتری انجام می شود تا میزان اثر بخش بودن این روش ارزیابی شود.

وی با تاکید بر اینکه در کاربردی کردن سلولهای بنیادی در درمان ضایعات استخوانی و غضروفی در ابتدای راه قرار داریم گفت: در این زمینه پروژه های تحقیقاتی تعریف و بر روی مدلهای حیوانی انجام و نتایج آنها نیز منتشر شد. با کسب این موفقیتها تایید شد تا کارآزمایی های بالینی برای انسان انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای کارآزمایی ها اقدامات اندکی انجام شده است، افزود: قسمت بیشتر کارآزمایی های بالینی در کلینیک ها انجام می شود که این امر میسر نمی شود مگر آنکه متخصصان ارتوپدی در جریان تحقیقات در حوزه کاربردهای سلولهای مزانشیمی در درمان ضایعات استخوانی قرار بگیرند و بیماران نیز قبول کنند تا در کارآزمایی های بالینی شرکت کنند.

رئیس پژوهشکده رویان با بیان اینکه ارتباط مناسب میان متخصصان علوم پایه و متخصصان ارتوپدی منجر به نتیجه مطلوب در این حوزه می شود ادامه داد: از این رو این همایش برگزار شد تا تجربیاتی که پژوهشکده رویان در حوزه سلول درمانی در ضایعات استخوانی کسب کرده را با متخصصان این حوزه به اشتراک بگذارد و زمینه تعامل جامعه متخصصان علوم پایه و متخصصان ارتوپدی برای اقدامات بعدی فراهم شود.

وی یادآور شد: تاکید می کنیم که این روشها به مرحله کاربردی نرسیده است و تا کاربردی شدن آن نیاز به زمان طولانی داریم. 

تولید بز شبیه سازی شده برای تولید داروی نوترکیب از شیر آن

گورابی در خصوص برنامه این پژوهشکده در زمینه تولید بز شبیه سازی گفت: از زمانی که به فناوری شبیه سازی دسترسی پیدا کردیم سعی شد از این فناوری در تولید حیوانات ترانس ژن استفاده شود که در این زمینه کارهایی انجام شد که به شکست انجامید ولی ما امیدواریم آغاز تحقیقات در زمینه تولید بز شبیه سازی که احتمالا در هفته های آینده اجرایی می شود با موفقیت هایی همراه باشد.

وی در این باره توضیح داد: اولین گام ما این است که این حیوان را شبیه سازی کنیم که در داخل شیر آن پروتئین خاصی باشد و استخراج آن در مرحله بعد قرار دارد.

کد خبر 1013069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha