۳ بهمن ۱۳۸۸، ۱۲:۲۳

اوراق مشارکت 8 طرح فولادی کشور منتشر می‌شود

معاون مالی و اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از انتشار اوراق مشارکت 8 طرح فولادی کشور به ارزش 3 هزار و 400 میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج اکبریه امروز در یک نشست خبری از انتشار اوراق مشارکت 8 طرح فولادی کشور در هفته آینده به ارزش 3 هزار و 400 میلیارد تومان توسط بانک ملت خبر داد و گفت: این اوراق در فاز اول 500 میلیارد تومان با سود علی الحساب 16 درصد روزانه به صورت سه ساله، معاف از مالیات، بی نام و طی سه مرحله هر سه ماه یک بار عرضه خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص شرکت ایمیدرو به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی این هشت طرح فولادی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر ایمیدرو با سرمایه ثبتی 3 هزار و 200 میلیارد تومان، 4 هزار میلیارد تومان حقوق صاحبان سهام آن است که گردش مالی سالیانه آن نیز 8 هزار میلیارد تومان و همچنین سود خالص آن هم بیش از 2 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

اکبریه از واردات بیش از 8.5 میلیون تن فولاد در 9 ماهه ابتدای سالجاری خبر داد و افزود: از جمع 3 هزار و 400 میلیارد تومان منابع مورد نیاز این 8 طرح فولادی کشور، 33 درصد توسط ایمیدرو، حدود 30 درصد از طریق اوراق مشارکت و 37 درصد نیز توسط منابع خارجی تامین خواهد شد.

همچنین در ادامه این نشست محمد آرام مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امین به عنوان یکی دیگر از مجریان این 8 طرح فولادی کشور، گفت: ایمیدرو برای انتشار اوراق مشارکت این 8 طرح از سازمان اوراق بهادار نیز مجوز  دارد و ممکن است در سال آینده بخشی از اوراق مشارکت را در بورس و یا فرابورس نیز عرضه کنیم.

مدیر عامل شرکت  تامین سرمایه امین برنامه ریزی برای ایجاد 8 طرح فولادی کشور را دارای تحرک اقتصادی و شادابی به فضای اقتصاد کشور دانست و بیان داشت: از طریق این طرحها قرار است 8 میلیون تن فولاد به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.

آرام در خصوص پیش بینی های شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری دنیا در خصوص قیمت نفت آن را بین 90 تا 105 دلار در سال 2010 پیش بینی کرد و گفت: قیمت فولاد نیز تا 600 دلار ممکن است در سال 2010 افزایش پیدا کند که این خود نشان از نیاز کشور به ایجاد زیرساختهای تولید فولاد دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک ملت، مجموعه ایمیدرو و شرکت تامین سرمایه امین اجرای فروش اوراق مشارکت این 8 طرح را برعهده خواهند داشت و به دلیل بالا بودن حجم تقاضاها برای خرید اوراق از سوی شرکتهای سرمایه گذاری و صندوقها برنامه ریزی کردیم تا سقف خرید 10 میلیارد تومان باشد .

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امین از امکان عرضه تا 20 درصد اوراق مشارکت این 8 طرح فولادی در بورس و فرابورس در سال آینده خبر داد و افزود: با توجه به رشد اقتصادی جهان در سال 2010 و پیش بینی کاهش مواد معدنی قابل استحصال دنیا، ایجاد این 8 طرح فولادی می تواند کشور را در این بخش بی نیاز کند.

در ادامه این نشست محمد رضا نجم السادات مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران نیز در اظهاراتی احداث این واحدها را در برنامه ریزی اولیه تا سال 90 پیش بینی کرد و گفت: با ایجاد این واحدها و افزایش ظرفیت تولید آنها به 1.2 میلیون تن، 100 هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران در خصوص مکان یابی این 8 طرح بیان داشت: اولویت بندی به نحوی بود که استانهای کمتر توسعه یافته، نزدیکی به بازار فروش و مصرف، دسترسی به حمل و نقل ریلی و جاده ای و زیربناهای گاز، برق و آب و همچنین نزدیکی به منابع مواد اولیه از اولویتهای تعیین استانهایی که این طرحها در آنها ایجاد خواهد شد، بوده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی فولاد ایران در زمینه مکان یابی نهایی این 8 طرح گفت: در نهایت برنامه ریزی شد تا فولاد میانه، فولاد شادگان، نیریز، بافت، بافق، قائن، سبزوار و سپید دشت چهار محال و بختیاری ایجاد شود.

نجم السادات در پایان سخنانش گردش مالی هر یک از این طرحها را در زمان بهره برداری هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هر یک از این طرحها 50 هزار تن تجهیزات نیاز دارند که 70 درصد آن ساخت داخل و مابقی از خارج خواهد بود ضمن اینکه از لحاظ شاخص های انرژی نیز این واحدها 25 درصد نسبت به واحدهای موجود انرژی کمتری مصرف خواهند کرد و این مسئله در مورد هزینه سرمایه گذاریها نیز صدق می کند.

کد خبر 1022034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha